Trwające prace odbywają się przy zachowaniu ruchu na przecinającej al. Wojska Polskiego osi al. Pokoju i ul. Jagiellońskiej. Najtrudniejsza część robót będzie wymagała zamknięcia ruchu kołowego i wyłączenia kursów tramwajów (linii 1 i 2 na południu miasta). Utrudnienia potrwają przez jeden z weekendów na przełomie miesiąca - zapowiedział rzecznik częstochowskiego MZD Maciej Hasik.
Modernizacja al. Wojska Polskiego - miejskiego odcinka drogi krajowej nr 91, potocznie zwanej gierkówką, która przed oddaniem do użytku autostrady A1 była głównym szlakiem tranzytowym w mieście - ma potrwać do końca listopada 2023 r. Jest to największa drogowa inwestycja we współczesnej historii Częstochowy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W kwietniu ub. roku częstochowski MZD odstąpił od umowy z pierwotnym wykonawcą, konsorcjum firm Drog-Bud, Firesta-Fiszer i Nowak Mosty oceniając, że stopień zaawansowania prac był niedostateczny, a ich postęp - niewystarczający. Miejska spółka zapewniała wówczas, że jest gotowa kontynuować inwestycję z nowym, wyłonionym w przetargu wykonawcą, aby zakończyć prace w drugiej połowie 2023 r.
Pierwotna umowa opiewała na 178,8 mln zł. W nowym przetargu na dokończenie robót wpłynęły trzy oferty. 13 września ub. roku MZD podpisał umowę z najtańszym z oferentów, konsorcjum spółek z Grupy NDI - za 359 mln zł brutto.
W listopadzie ub. roku zamknięto znaczny odcinek al. Wojska Polskiego (wcześniej dostępnej przy zwężeniach w obie strony), co stało się konieczne, by prowadzić roboty budowlane w szerszym, niż wcześniej zakresie. W czwartek rzecznik MZD poinformował o rozpoczęciu montażu konstrukcji stalowej nowego obiektu mostowego w miejscu starej estakady na Rakowie.
"W nocy z wtorku na środę i ze środy na czwartek dwoma transportami specjalistycznymi na plac budowy dotarło łącznie sześć składów ciężarowych z elementami konstrukcyjnymi. To 10 belek (...), które zostały wcześniej przygotowane w zakładzie prefabrykacji w Kielcach, skąd dotarły do naszego miasta. Wykonawca prac przystąpił do natychmiastowego montażu" – wskazał Hasik.
Reklama
Dwujezdniowy obiekt będzie składał się z ośmiu przęseł - po cztery przęsła na jezdnię i po pięć belek na każde przęsło. Oznacza to, że całość konstrukcji przęseł utworzy 40 belek. "Prace scalające obecnych elementów i tych, które zostaną jeszcze przetransportowane potrwają do połowy lutego. Trwające prace odbywają się pod funkcjonującym ruchem na osi al. Pokoju - ul. Jagiellońska" – zaznaczył rzecznik MZD.
"Najtrudniejszy zakres robót będzie musiał odbyć się przy zamknięciu ruchu kołowego i wyłączeniu kursów tramwajowych (linii 1 i 2 na południu miasta). Utrudnienia potrwają przez jeden z weekendów na przełomie miesiąca, o czym poinformujemy z wyprzedzeniem. Waga pełnej konstrukcji stalowej wiaduktu w miejscu starej estakady to ok. 420 ton" – zasygnalizował Hasik.
Uściślił, że po osadzeniu belek tworzących przęsła będą prowadzone dalsze prace przy budowie tego obiektu inżynieryjnego. Równolegle powstają m.in. dwa inne dwupoziomowe skrzyżowania na skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego z ulicami Krakowską i Rejtana oraz u zbiegu z ul. Legionów
Przygotowana przez samorząd przebudowa "starej jedynki" w obrębie Częstochowy ma m.in. służyć komunikacji z północnym węzłem autostrady A1 i pozwolić na bezkolizyjny przejazd przez prawie całe miasto w relacji północ-południe. Przewidziano m.in. budowę dwóch nowych dwupoziomowych skrzyżowań, nowej estakady w dzielnicy Raków czy kładek dla ruchu pieszo-rowerowego ponad trasą.
Do czasu otwarcia w grudniu ub. roku autostradowej obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1, przecinającym miasto odcinkiem "starej jedynki" odbywał się główny ruch tranzytowy. Nadal, mimo otwarcia A1, przy kolizyjnych skrzyżowaniach al. Wojska Polskiego tworzyły się korki.(PAP)
Reklama
autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/