W jaki sposób kobieta powinna ubrać się do pracy? Wszystko zależy oczywiście od tego, jaka to praca. Załóżmy, że chodzi o poważną instytucję i kobietę, która pracuje umysłowo. Savoir-vivre i etykieta biznesu przyjmują tu kilka założeń.
Po pierwsze - kobieta nie może w pracy epatować swoją płciowością, jest tam pracownikiem firmy.
Po drugie - wygląd i ubiór powinien budzić szacunek i być wyrazem szacunku dla innych.
Po trzecie - wygląd i ubiór powinien być poważny - to wizytówka pracownika i firmy.
W związku z tymi założeniami nie wolno w poważnej instytucji - i wiele firm to sobie zastrzega - nosić spódniczek mini, prześwitujących czy obcisłych strojów, ubrań z odsłoniętymi ramionami, kolorowych włosów, ostrego makijażu, długich i kolorowych paznokci, dużej ilości biżuterii, kolczyków w nietypowych miejscach i tatuażów. Nie wypada nosić sandałów, klapek ani wszelkiego innego obuwia, w którym widać palce i pięty. Należy unikać ostrych kolorów ubrania oraz bardzo kontrastowego zestawienia kolorów.
A jakie są zalecenia? Dla personelu kierowniczego i sekretarek - dwuczęściowy kostium lub marynarka (żakiet) + sukienka oraz kolory władzy - ciemne; im wyższe stanowisko, tym ciemniejsze oraz eleganckie dodatki (torebka, aktówka, pióro, długopis - tylko do podpisywania faktur, etui do kluczy, komórka itd.). Dla niższego personelu: sukienka lub spódnica + bluzka.
Poza tym odzież i obuwie powinny być w dobrym stanie (bez załamań, zadrapań), należy nosić cienkie rajstopy, buty powinny być czyste, paznokcie i włosy zadbane, makijaż dyskretny.
A jak powinien ubierać się mężczyzna? Oczywiście powinien być w garniturze i pod krawatem. Do ciemnych i szarych garniturów powinien mieć czarne buty, skarpetki i pasek, do pozostałych kolorów - buty brązowe. Powinny to być sznurowane półbuty z litej skóry (nie z zamszu). Tylko jeden element stroju mężczyzny może być we wzorki (albo marynarka, albo koszula, albo krawat). Może mieć też na sobie ubiór sportowy koordynowany (klasyka: czarne spodnie, marynarka w innym kolorze) lub spacerowy (trzyczęściowy garnitur, który nie jest szary ani czarny), ubiór wizytowy (patrz artykuł sprzed tygodnia) lub tzw. garnitur korporacyjny (czarny garnitur gładki lub w prążki; w niektórych firmach jest zastrzeżony tylko dla personelu kierowniczego).
Pod marynarkę mężczyzna nigdy nie powinien nosić koszuli z krótkim rękawem. Jeżeli założy taką koszulę, nie zakłada marynarki ani krawata (krawat do koszul z krótkim rękawem jest używany tylko w niektórych zawodach, np. kierowców autobusów).
Pomóż w rozwoju naszego portalu