Reklama

W diecezjach

Bp Krzysztof Włodarczyk w Skrzatuszu: co z tego, że będzie spływało tyle łask, które Bóg nam daje, jak serce będzie zakorkowane

„Co z tego, że będzie spływało tyle łask, które Bóg nam daje, jak serce będzie zakorkowane” – mówił w Skrzatuszu bp Krzysztof Włodarczyk, posługując się obrazem zakręconej butelki. Eucharystia zwieńczyła rekolekcje dla uczniów klas ósmych z Zespołu Szkół Katolickich – Pomnika Jana Pawła II w Bydgoszczy.

[ TEMATY ]

rekolekcje

uczniowie

Bp Krzysztof Włodarczyk

Diecezja bydgoska

Diecezja Bydgoska/Marcin Jarzembowski

Bp Krzysztof Włodarczyk w Skrzatuszu

Bp Krzysztof Włodarczyk w Skrzatuszu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wydarzenie odbywało się pod hasłem „Bóg prowadzi nasze życie”. – Najbardziej przeżyłem adorację, w czasie której siedzieliśmy u stóp ołtarza, a na nim wystawiony był Najświętszy Sakrament. Czułem się bezpiecznie, przeżywając bliskość Boga – podkreślił Filip Stelter, dodając, że podobało mu się m.in. odgrywanie scenek z życia Józefa Egipskiego.

To właśnie historia życia patriarchy biblijnego, opisana w Księdze Rodzaju, towarzyszyła młodym, którzy przybyli do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. – Dzięki waszym świadectwom mam obraz tego, że słuchaliście najpierw Pana Boga w różnych wymiarach – podczas adoracji, Eucharystii, spowiedzi świętej – mówił w kazaniu bp Krzysztof Włodarczyk, które zostało poprzedzone wypowiedziami kilkudziesięciu uczestników.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Biskup, zwracając się do młodych, zadał im pytanie: jak się nazywa największy wodospad na świecie? Odpowiedź była natychmiastowa, że Niagara. Następnie wyjął butelkę i zapytał: gdybym chciał ją tam podstawić, to ją napełnię? – Oczywiście, że nie, bo jest zakręcona. Co z tego, że będzie spływało tyle łask, które Pan Bóg nam daje, jak serce będzie zakorkowane. Wy przyjechaliście tutaj, by je otworzyć, ponieść wysiłek słuchania – mówił.

Reklama

Czego najbardziej potrzebujemy? – pytał dalej bp, odpowiadając, że miłości od Boga. – Miłość ta nie przestaje się wylewać, tak jak w wodospadzie – mówił, podkreślając, że trzeba ją wciąż przyjmować. – Kacper, czy potrafisz jedną ręką zgnieść pustą puszkę? – dodał bp, ukazując kolejny przykład. – Poszło, jesteś mocarz – stwierdził, dając mu kolejną. – Dlaczego nie dajesz rady, ponieważ jest pełna. Chciałem wam pokazać, że trzeba się napełniać, bo kiedy będziemy puści, każdy może nas zgnieść. Tu zostaliście napełnieni Bożą miłością – stwierdził biskup Krzysztof Włodarczyk, zwracając uwagę na siłę wspólnoty w Kościele oraz każdorazowe spotkanie z Jezusem w Eucharystii.

Każdy punkt poprzedzała tzw. modlitwa Jezusowa, czyli słowa: „Panie Jezu Chryste, Synu Boży, zmiłuj się nade mną, grzesznikiem”. W programie znalazł się czas na konferencje oraz wieczór pytań i odpowiedzi. – Podobało mi się, że dużo czasu spędzaliśmy z innymi. Najbardziej przeżyłam oglądanie i słuchanie informacji o sanktuarium – dodała Amelia Poćwiardowska. – Kontakt z uczniami, których mam na co dzień w szkole, inspiruje mnie w tym świętym miejscu do szukania nowych dróg głoszenia słowa Bożego. Nie tylko inaczej poznaję młodych, ale jeszcze bardziej dociera do mnie to, co mówi Pan Bóg – dodał prefekt Zespołu Szkół Katolickich – Pomnika Jana Pawła II w Bydgoszczy ks. dr Łukasz Boruch.

Wcześniej w Skrzatuszu odbywały się rekolekcje dla innych grup wiekowych z „katolika”.

2023-03-17 18:40

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wartości we współczesnej szkole

Niedziela świdnicka 35/2014, str. 1, 4-5

[ TEMATY ]

szkoła

uczniowie

Bożena Sztajner/Niedziela

Wychowanie to problem tak stary jak dzieje człowieka. Najstarsze kultury łamały sobie głowy, jak wychować młode pokolenie z pożytkiem dla siebie i społeczeństwa. Ideał starożytny opierał się na pięciu filarach. Pierwszy – wychowanie fizyczne. Na ciało szczególnie zwracano uwagę, najpierw na jego wzmocnienie i zahartowanie, potem wyćwiczenie w zwinności i gibkości. Drugi – wychowanie moralne – kalokagahtia (piękno ze szlachetnością). Grecy zrozumieli, że wychowanie fizyczne nie wystarczy dla doskonałości, jeśli w parze z nią nie idzie piękność moralna. Od wczesnego dzieciństwa usiłowali wpajać dziecku zdrowe zasady moralne, nauczali skromnego postępowania i pełnego umiarkowania. Nauczano również m.in. stania i siedzenia w przyzwoitej postawie, chodzenia w milczeniu a przede wszystkim szacunku dla starszych (w tym również do nauczycieli). Trzecim filarem było wychowanie religijne. Grecy, choć politeiści, byli narodem religijnym. Z bóstwami narodowymi dzieci zapoznawały się od maleńkości od mamy i niańki. Uczyły się, uczestnicząc w obrządkach domowych, w publicznych uroczystościach oraz z poematów narodowych. Żaden moment publiczny i prywatny nie obchodził się bez czci bóstw. Ważnym elementem edukacji było także wychowanie muzyczne. W Helladzie odgrywało ono główną rolę w kształceniu charakteru i umysłu. Nazwa wzięła się od Muz, jako opiekunek sztuk i nauk. Staranne i celowe wykształcenie, w ścisłym znaczeniu muzyczne, przygotowywało młodzież w zakresie rytmicznego tańca chóralnego, wykonywanego przed ołtarzem bóstwa, dawało znajomość nabożnych hymnów do śpiewu przy uroczystościach i w procesjach. Zwieńczeniem edukacji było wychowanie umysłowe. Młodzież kształciła się poprzez przebywanie ze starszymi i bieglejszymi, rozmowy towarzyskie, konwersacje. W niektórych państwach wprowadzano młodzież na obrady i zgromadzenia. Istotna była również obecność w teatrze. W późniejszych epokach uczył ojciec lub nauczyciel muzyki – czytania i pisania. Tak oto starożytny Grek był uczony i wychowywany w tym samym czasie, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy, uczestniczył w czymś, co dziś zwiemy chodzeniem do szkoły.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV dziękuje Rycerzom Kolumba za służbę na rzecz świętości ludzkiego życia

2025-10-06 12:42

[ TEMATY ]

Rycerze Kolumba

Papież Leon XIV

Vatican Media

Poprzez szereg inicjatyw podejmowanych przez lokalne Rady, wy i wasi bracia Rycerze staracie się również nieść współczucie i miłość Pana do waszych lokalnych wspólnot, między innymi poprzez wasze wysiłki na rzecz wspierania świętości ludzkiego życia na każdym jego etapie, niesienie pomocy ofiarom wojen i klęsk żywiołowych oraz wspieranie powołań kapłańskich - wskazał Papież podczas spotkania z Zarządem Rycerzy Kolumba i ich rodzinami, którzy pielgrzymują do Rzymu z okazji Jubileuszu 2025.

„Za te konkretne działania, jak również za wasze modlitwy i codzienne ofiary dla dobra ludu Bożego, wyrażam moją serdeczną wdzięczność” - dodał Ojciec Święty.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Parolin o Gazie: niedopuszczalne jest sprowadzanie ludzi do roli ubocznych ofiar

2025-10-06 17:53

[ TEMATY ]

kard. Parolin

Vatican Media

Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin

Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej kard. Pietro Parolin

Sekretarz Stanu Stolicy Apostolskiej rozmawia z mediami watykańskimi w drugą rocznicę „nieludzkiego” ataku Hamasu na Izrael, który wywołał zniszczenie Strefy Gazy: wzywamy do uwolnienia zakładników i zakończenia spirali przemocy. W Gazie konsekwencje są „nieludzkie”; nie wystarczy, by wspólnota międzynarodowa mówiła, że to, co się dzieje, jest nie do przyjęcia, ale by to się działo. Porusza mnie udział w manifestacjach na rzecz pokoju. Antysemityzm jest rakiem, który trzeba wykorzenić - mówi.

Minęły dwa lata od owego strasznego dnia ataku terrorystycznego, przeprowadzonego przez Hamas przeciwko Izraelowi, i od początku tego, co przerodziło się w prawdziwą wojnę, która zrównała Strefę Gazy z ziemią. O tych wydarzeniach i tym, co po nich nastąpiło, rozmawiamy z Sekretarzem Stanu Stolicy Apostolskiej, kard. Pietro Parolinem.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję