Reklama

Dziennikarz katolicki „znakiem sprzeciwu”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dziennikarstwo katolickie ma być jak kapłaństwo: służąc prawdą i dobrem, nieść światu Chrystusa - powiedział o. dr Krzysztof Bieliński CSsR, rektor Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej, otwierając II Międzynarodowy Kongres: „Media katolickie na świecie i w Polsce - szanse i zagrożenia”

Żyjemy w czasach, w których świat przypomina wielki supermarket. Człowiek wyciąga ręce po to, co przydatne, co przykuwa uwagę i co w jego ocenie jest źródłem szczęścia i spełnieniem marzeń. „Duchowy konsumpcjonizm” sprawia, że zasady i wartości wyssane z mlekiem matki stają się mało użyteczne, i odstawia się je na dolną półkę, by zastąpić „produktem najwyższej jakości”, za który niejednokrotnie trzeba słono zapłacić. Ceną jest zbawienie. Rozważania nad problemem dehumanizacji wdzierającej się w życie człowieka stały się tematem przewodnim II Międzynarodowego Kongresu: „Media katolickie na świecie i w Polsce - szanse i zagrożenia”, zorganizowanego przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu we współpracy z Katedrą Filozofii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II oraz International Gilson Society w dniach 20-21 listopada br. w Wyższej Szkole Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Promować godność człowieka i głosić prawdę

Reklama

Media, nazywane (nie bez przyczyny) „czwartą władzą”, odgrywają dziś ogromną rolę w życiu człowieka. Relacje międzyludzkie niejednokrotnie zostały zastąpione pilotem, ekranem telewizora i internetem. To dzięki nim dowiadujemy się, w co się ubrać i co kupić, by być na czasie. To one kreują nasze opinie na temat ważnych problemów społecznych i politycznych. Budzą naszą wrażliwość na świat lub jej pozbawiają. Informują o rzeczywistości lub ją zniekształcają. Głoszą prawdę lub wprowadzają nas w labirynt kłamstw. Stają się pożywieniem lub sączą truciznę. Budują lub niszczą. To, co dziś jest piękne i godne podziwu, jutro staje się bezużyteczne i nadaje się do lamusa. Taki obraz mediów zarysował na rozpoczęcie Kongresu prefekt watykańskiej Kongregacji Edukacji Katolickiej kard. Zenon Grocholewski. Wskazał wyraźnie, że Kościół nie może być obojętny wobec przemian zachodzących w świecie, ale z całą odpowiedzialnością musi podejmować trud tworzenia mediów katolickich. Mediów, które będą „znakiem sprzeciwu” wobec mądrości tego świata, które głosząc prawdę, będą wyzwalać dobro w człowieku i pomogą mu kroczyć ku wolności. - Media katolickie muszą być głosem Chrystusa. Jasnym i wyraźnym głosem prawdy i miłości - powiedział kard. Grocholewski.

Różne problemy - wspólna troska

Wystąpienie Księdza Kardynała, który nakreślił przed mediami katolickimi dwa zasadnicze zadania: promocję godności osoby ludzkiej i przekaz prawdy, stały się punktem wyjścia do międzynarodowej debaty na temat roli mediów w służbie Kościołowi. Przez dwa dni przedstawiciele pięciu kontynentów z jedenastu krajów świata dzielili się swoim doświadczeniem i poszukiwali dróg rozwoju mediów katolickich.
W wielu krajach sytuacja polityczna nie pozwala na rozwój tego rodzaju mediów. Media katolickie w krajach Afryki borykają się nie tylko z problemami finansowymi, ale także z bezlitosną cenzurą i nieustanną kontrolą ze strony elit rządzących. Taka sytuacja sprawia, że obywatele są źle lub nierzetelnie informowani, a dziennikarze, którzy głoszą poglądy przeciwne rządowi, często są torturowani i więzieni - stwierdził o. dr Ralph Madu, dyrektor sekretariatu Episkopatu Nigerii. W Hiszpanii socjalistyczny rząd skutecznie uniemożliwia wszelkie próby tworzenia mediów związanych z Kościołem katolickim. Prof. Pablo Pérez López z Uniwersytetu w Valladolid podkreślił, że w takiej sytuacji najważniejsza jest inwestycja Kościoła w kształcenie dziennikarzy, którzy będąc autentycznymi katolikami, staną się w mediach „solą ziemi i światłem świata”.
Miranda Devine, dziennikarka „The Sydney Morning Herald” z Australii, Thomas Peters, twórca „American Papist Blog” z USA, oraz Bernhard Müller, redaktor naczelny „Pur Magazine” z Niemiec, zauważyli, że w krajach, w których wolność słowa nie jest ograniczana, problemem stają się fałszywe, lewicowe media katolickie, które są finansowane przez organizacje proaborcyjne i jako postępowe popierają legalizację związków homoseksualnych, aborcji, eutanazji, pornografii oraz święcenie kobiet. Celem ich działania jest wprowadzanie ludzi w błąd i fałszowanie prawdy, zwłaszcza dotyczącej życia ludzkiego. Media te nie służą do głoszenia Ewangelii, ale do krytykowania Kościoła. Taka sytuacja powoduje nieidentyfikowanie się katolików z nauką Chrystusa, a ci, którzy pozostają wierni przesłaniu Ewangelii, „nie wychylają się” z obawy przed utratą pracy lub dobrego imienia. - Katolicy uciekają z pola walki, której nie wolno nam przegrać, bo stawką jest życie - powiedział Thomas Peters. Receptą na te problemy jest, według Bernharda Müllera, duszpasterstwo ludzi mediów. Kościół musi pochylić się nad ich troskami, wspierać, obdarzać miłością. Tylko w ten sposób znajdzie wśród dziennikarzy swoich wiernych rzeczników, którzy będą ludźmi światła, a nie błędnymi ognikami, ludźmi prawdy, a nie politycznej poprawności - powiedział Müller.

Trudna droga świętych ludzi

Katolickie media nie mogą dostosowywać się do świata za cenę utraty prawdy. One mają głosić prawdę, która pomoże przemienić świat. Trzeba, by zajęły się „ratowaniem dusz”, by z zapałem i fascynacją głosili najbardziej niezwykłą historię w dziejach świata - Ewangelię. Zadaniem mediów katolickich jest pomóc ludziom wyrwać się z rąk „księcia ciemności” i przyjąć zbawienie, jakie przynosi Jezus. Aby tak się stało, konieczna jest troska o duchowy rozwój człowieka. Jest to wielkie wyzwanie dla Kościoła naszych czasów. Media bowiem są takie, jacy są ludzie, którzy je tworzą. Budowanie więzi międzyludzkich opartych na bezinteresownej miłości Boga, tworzenie wspólnot umożliwiających formację oraz wspierających rozwój osobistej świętości jest szansą dla mediów katolickich. - Święci zmieniają świat! A święty to nie ten, który się tylko modli, ale ten, który także działa - powiedział na zakończenie Kongresu o. dr Tadeusz Rydzyk CSsR, dyrektor Radia Maryja. Troska o rozwój mediów katolickich spoczywa na wszystkich: na duchownych i świeckich, na dziennikarzach i odbiorcach.

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy o ochronie polskiej wsi

2025-08-09 12:32

[ TEMATY ]

projekt ustawy

Prezydent Karol Nawrocki

ochrona polskiej wsi

PAP

Prezydent Karol Nawrocki

Prezydent Karol Nawrocki

W sobotę podczas spotkania z rolnikami w miejscowości Krąpiel w woj. zachodniopomorskim prezydent Karol Nawrocki podpisał projekt ustawy „Ochrona polskiej wsi”. Jej celem jest m.in. wydłużenie moratorium na sprzedaż ziemi rolnej należącej do państwa.

- Dzisiaj prezydent Polski mówi jasno, że jest za polskimi rolnikami – powiedział Nawrocki w trakcie wystąpienia. - Polska wieś potrzebuje realnego działania w kierunku naszego bezpieczeństwa żywnościowego – dodał.
CZYTAJ DALEJ

Litania do św. Maksymiliana Marii Kolbego

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

litania

Archiwum Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie

Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.
CZYTAJ DALEJ

Watykan publikuje nowy regulamin zamówień publicznych. Ma być prosto i przejrzyście

Opublikowano Ogólne Rozporządzenie Wykonawcze podpisane przez prefekta Sekretariatu ds. Ekonomii, zawierające Regulamin wdrażający Motu Proprio dotyczący zasad przejrzystości, kontroli oraz konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych Stolicy Apostolskiej i Państwa Miasta Watykanu.

9 sierpnia opublikowano Ogólne Rozporządzenie Wykonawcze nr 1/2025 Sekretariatu ds. Ekonomii, które zawiera Regulamin wykonawczy Listu Apostolskiego w formie Motu Proprio dotyczącego „Przepisów o przejrzystości, kontroli i konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych Stolicy Apostolskiej i Państwa Miasta Watykan”, opublikowanego 1 czerwca 2020 roku i zmienionego późniejszym Listem Apostolskim w formie Motu Proprio „Per meglio armonizzare” z 16 stycznia 2024 roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję