Na obrazie: „Dawid z głową Goliata” Caravaggio uwiecznia zwycięstwo słabszego nad silniejszym. Chłopiec zwycięża doświadczonego, starszego mężczyznę, silnego żołnierza.
Kontrast, tak silnie wpisany w osobowość Caravaggia, ma też swój wydźwięk w jego biografii. Jakiej? Zapraszamy do obejrzenia czwartego odcinak serii: „Oczom wierzę – Caravaggio”, aby poznać bliżej związek biografii autora z namalowanym przez niego, trzy lata po tragedii, obrazie przedstawiającym dobrze znaną z historii sztuki scenę z życia Dawida i Goliata.
Patrząc na ten obraz warto zadać sobie pytania: Jakie emocje w nas budzi?, Czyją twarz zamieścił Caravaggio w twarzy Goliata?, Czy w naszym życiu również obserwujemy dobro połączone z wyrzutami sumienia?
Zło, jak i dobro są bowiem głęboko wpisane w nasze serce. Dobro natomiast jest głęboko wpisane w optykę spojrzenia Boga na człowieka. I być może to jest ten moment w życiu Caravaggia, w którym on już to odkrył, w którym być może zasmakował już miłosierdzia?
Piotr Oleś OP – dominikanin, absolwent historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów. Obecnie w trakcie pisania doktoratu z historii architektury na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Pasjonuje się chrześcijańską architekturą sakralną, ikonografią oraz ochroną zabytków, teologicznie interesuje go alegoria w pismach Ojców Kościoła.
Piotr Oleś OP w siódmym odcinku serii „Oczom wierzę – Caravaggio” przybliża nam dzieło zatytułowane: „Madonna pielgrzymów”, zwane także „Madonną Loretańską”. Ten obraz wisi w wyjątkowym kościele św. Augustyna w Rzymie do dzisiaj… od momentu, w którym został tam powieszony, tuż po tym, jak Caravaggio skończył jego malowanie.
Przedstawia parę pielgrzymów składających hołd Madonnie z Dzieciątkiem. Pielgrzymów takich jak my, pragnących w jakimś sensie doświadczyć łaski, by przekonać się o tym, że trud, który niesiemy ze sobą, ma sens. Jednak czy na pewno Madonna przedstawiona przez Caravaggia jest symbolem świętości i niewinności?, Czy jest odzwierciedleniem Matki Jezusa, jaką znamy z innych dzieł?, Czyją twarz przybrała?, Co Caravaggio próbuje nam przez to powiedzieć?
Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.
Pan ukazał się Abrahamowi pod dębami Mamre, gdy ten siedział u wejścia do namiotu w najgorętszej porze dnia. Abraham, spojrzawszy, dostrzegł trzech ludzi naprzeciw siebie. Ujrzawszy ich, podążył od wejścia do namiotu na ich spotkanie. A oddawszy im pokłon do ziemi, rzekł: «O Panie, jeśli darzysz mnie życzliwością, racz nie omijać Twego sługi! Przyniosę trochę wody, wy zaś raczcie obmyć sobie nogi, a potem odpocznijcie pod drzewami. Ja zaś pójdę wziąć nieco chleba, abyście się pokrzepili, zanim pójdziecie dalej, skoro przechodzicie koło sługi waszego». A oni mu rzekli: «Uczyń tak, jak powiedziałeś». Abraham poszedł więc śpiesznie do namiotu Sary i rzekł: «Prędko zaczyń ciasto z trzech miar najczystszej mąki i zrób podpłomyki». Potem Abraham podążył do trzody i wybrawszy tłuste i piękne cielę, dał je słudze, aby ten szybko je przyrządził. Po czym, wziąwszy twaróg, mleko i przyrządzone cielę, postawił przed nimi, a gdy oni jedli, stał przed nimi pod drzewem. Zapytali go: «Gdzie jest twoja żona, Sara?» – Odpowiedział im: «W tym oto namiocie». Rzekł mu jeden z nich: «O tej porze za rok znów wrócę do ciebie, twoja zaś żona, Sara, będzie miała wtedy syna».
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.