Gafa to nieumyślne dotknięcie czy nawet zranienie innej osoby lub nieumyślne wywołanie niezręcznej sytuacji, w wyniku której ktoś poniósł jakiegoś typu szkodę. Oto przykład wprost klasycznej gafy. Widzimy starszego mężczyznę z młodą kobietą i pytamy go: „Czym zajmuje się pana córka?”. Mężczyzna odpowiada: „To moja żona”. Gafą będzie zapytanie kogoś: „Co słychać u pana żony, jak się czuje?” i dowiedzenie się, że ta kobieta już nie żyje. Gafą będzie też opowiedzenie dowcipu o głupocie blondynek w sytuacji, gdy stoi za nami niezauważona przez nas nasza profesor, będąca blondynką. Kiedyś popełniłem gafę, gdy zaproszony przez organizatorów wykładu na obiad do ich domu zapytałem młode dziewczę donoszące potrawy do stołu: „A ty, dziecko, do której klasy chodzisz?”. Usłyszałem: „W zeszłym roku skończyłam studia”. Na szczęście wszystko skończyło się na śmiechu i nikt nie poczuł się obrażony.
Unikamy gaf, powstrzymując się od opowiadania wszelkich dowcipów w towarzystwie. Każdy dowcip dotyka bowiem z reguły jakiejś grupy społecznej czy zawodowej. Dowcip o policjantach, teściowych, służbie zdrowia itp. może wbrew woli opowiadającego ugodzić w kogoś z obecnych czy w jego najbliższych. Jeśli chcemy uniknąć gafy, zasięgajmy języka o obecnych, a w sytuacjach niejasnych bądźmy wstrzemięźliwi w słowach, używajmy bardzo oficjalnego języka, powstrzymujmy się od pytań i uwag osobistych, gdy nie wiemy, z kim mamy do czynienia.
Tak przy okazji: jak savoir-vivre nakazuje reagować na gafę? Najlepiej ją zignorować i być wyrozumiałym, wielkodusznym i wspaniałomyślnym. Dobrze też zatrzeć złe wrażenie i odciągnąć uwagę od gafy, opowiadając zabawną anegdotę np. z życia jakiegoś wielkiego człowieka, która może stanowić - choć nie wprost - usprawiedliwienie tej gafy (typu: wielkim ludziom też zdarzają się podobne wpadki).
Amerykańskie media katolickie nadal poświęcają wiele uwagi nowemu doktorowi Kościoła św. Janowi Henrykowi Newmanowi. Przypominają m.in. jego słowa, dzięki którym możemy lepiej zrozumieć chrześcijańskie pojęcie „cudu”. Teologowie, historycy, kapłani i inni uczeni katoliccy z wielkim entuzjazmem przyjęli nadanie świętemu konwertycie tego tytułu, wskazując przy tym na jego wkład w teologię, filozofię i edukację w XIX wieku, gdy Kościół katolicki zmagał się z narastającym modernizmem i racjonalizmem czasów Oświecenia. Święty ten rozpoczął także trwającą do dziś także falę nawróceń na katolicyzm.
Susan Hanssen, profesor historii na uniwersytecie katolickim w Dallas, zauważyła w rozmowie z katolicką agencją CNA 2 sierpnia, że pisma i przejście Newmana na katolicyzm wywarły wielki wpływ „na protestancki świat anglojęzyczny XIX wieku”. Podkreśliła, że „zapoczątkowało to falę nawróceń angielskich protestantów na katolicyzm, które nazwano drugą i trzecią wiosną katolicyzmu angielskiego”. Zdaniem badaczki „ten stały strumień protestantów wracających «do domu» w Kościele rzymskokatolickim trwa do dziś”.
Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.
Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
Dziś trwa Światowy Dzień Modlitwy i Postu, ogłoszony przez Unię Wyższych Przełożonych Generalnych żeńskich zgromadzeń zakonnych z siedzibą w Rzymie. Przeżywany jest szczególnie w krajach i regionach, gdzie trwają wojny i kryzysy humanitarne, w tym w Strefie Gazy, Sudanie, Ukrainie, Haiti, Republice Demokratycznej Konga, Syrii i Mjanmie.
Do głębokiego i świadomego włączenia się w przeżywanie tego Dnia wezwał zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego abp Światosław Szewczuk. Przypomniał, że 15 sierpnia odbędzie się na Alasce spotkanie prezydentów Donalda Trumpa i Władimira Putina w sprawie zakończenia działań zbrojnych na Ukrainie. „Wierzymy, że ten, kto pości, modli się i pracuje, zostanie wysłuchany przez Pana, który będzie z nami, pomoże nam przetrwać i zwycięsko zakończyć tę niesprawiedliwą wojnę” - podkreślił hierarcha.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.