Z uwagi na ukazanie klimatu duchowej mobilizacji polskiego narodu w obliczu wielkiej nawałnicy wroga oraz realizacyjny rozmach - zastosowanie nowoczesnej techniki zdjęć 3D - najnowsze dzieło Jerzego Hoffmana porównuje się do sfilmowanego według najlepszych standardów światowych „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Tym razem jeszcze bardziej na plan pierwszy wysunie się wątek miłości dwojga zakochanych. Wielcy mężowie stanu, tacy jak Józef Piłsudski (Daniel Olbrychski), pojawią się, ale nie przysłonią wyrazistych, pełnych życia młodych bohaterów. Kolejna z głównych postaci filmu - gdy 14 sierpnia 1920 r. poległ pod Ossowem w bitwie zwanej Warszawską, ks. Ignacy Skorupka - miała zaledwie 27 lat.
Hoffman ma za sobą ok. 1/3 zdjęć do filmu fabularnego „Bitwa Warszawska” - dzieła o epickim rozmachu na kanwie historycznych wydarzeń z roku 1920. Byliśmy na planie w ostatnich dniach lipca br. w Warszawie. Ekipa miała 2 dni zdjęciowe do scen przed bitwą - ślubu głównych bohaterów - Jana (Borys Szyc) i Oli (Natasza Urbańska), a na ulicy Spokojnej - wymarszu oddziału kawalerii Armii Wielkopolskiej.
W ławkach kościoła św. Anny zasiedli goście, rodzina pary młodej, świadkowie. Ta scena znakomicie charakteryzuje środowiska, z których są państwo młodzi. W pięknych sukniach i kapeluszach z epoki przybyły koleżanki teatralne Oli, a w mundurach I Pułku Marszałka Piłsudskiego - koledzy Jana z wojska. Świadkują - aktorka (w tej roli Ewa Wiśniewska) oraz adiutant Marszałka, w randze majora, Wieniawa-Długoszowski (Bogusław Linda). Aktor ma na sobie efektowny mundur: - Na planie nie dosiadam konia, ale w scenie eskapady oficerów pędzę w dorożce. Mój czas na planie dzielę obecnie także pomiędzy serial o ratownikach górskich - mówi.
Andrzej Haliński, scenograf, który pracował także przy „Ogniem i mieczem” oraz „Starej baśni”, podkreśla: - Film powstaje we wnętrzach i plenerach naturalnych, w tym w wielu obiektach sakralnych, które będą tłem akcji. Nie tylko pojedyncze ujęcia ambon w kilku kościołach, np. w kościele farnym w Piotrkowie Trybunalskim, z których duchowni zagrzewają do walki z atakującą armią bolszewicką, ale duże sekwencje. „Zagra” także kaplica w Poświętnem k. Spały, pamiętająca zdjęcia do filmu „Katyń” Andrzeja Wajdy, gdzie powstaje scena potyczki z wrogiem - wysadzenia w powietrze budynków i innych obiektów cmentarnych. Jedynie dobudowaliśmy ten niszczony pirotechnicznie fragment zabudowań.
Z uwagi na tego typu sceny ekipa ma konsultantów duchownych. Konsultant scen przysięgi małżeńskiej oraz pobłogosławienia obrączek - ks. Marek Danielewski z akademickiego kościoła św. Anny w Warszawie czuwa nad zachowaniem reguł liturgicznych. W tej scenie występuje ks. Ignacy Skorupka. - Pierwszy raz gram taką postać, to niełatwe w upale nosić szaty duchownego, ale najtrudniejsza scena - śmierci bohaterskiego księdza w bitwie jest przede mną - podkreśla aktor Łukasz Garlicki. Ubierający aktorów i statystów w mundury kostiumograf ds. militariów Andrzej Szenajch („Pan Tadeusz”, „Katyń”) mówi: - Ks. Skorupka będzie w bitwie pod Ossowem w stroju duchownego. Jako kapelan wojskowy w randze kapitana - tak jak to historycznie było - założy wojskową czapkę 36. Pułku Piechoty Legii Akademickiej z trzema gwiazdkami. W sumie w filmie mamy ok. 600 mundurów polskich i armii bolszewickiej.
Tego samego dnia na planie przy ul. Spokojnej aktor Borys Szyc znakomicie sprawdził się na koniu (uprawia sport hipiczny) w scenie wymarszu kawalkady 46 ułanów kawalerii.
Tomasz Biernawski („Ogniem i mieczem”, „Quo vadis”), konsultant ds. koni i militariów, zgromadził wyjątkowo piękne konie ze stajni kaskaderskiej Andrzeja Kostrzewy oraz Reprezentacyjnego Szwadronu Wojska Polskiego. Konie na poligonie w Kazuniu zagrają w scenach bitewnych.
Pomóż w rozwoju naszego portalu