Reklama

Ewolucja problemem zamkniętym czy otwartym?

Niedziela łódzka 46/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Bardzo czsto stawiane jest pytanie o stosunek Ko[cioBa do teorii ewolucji. Aby odpowiedzie na to pytanie, nale|y odnie[ si do przesBania Ojca Zwitego skierowanego do czBonków Papieskiej Akademii Nauk zgromadzonych w dniach 22-26 pazdziernika 1996 r. na sesji plenarnej Papieskiej Akademii Nauk na temat "Powstanie i pierwotna ewolucja |ycia" (L`Osservatore Romano 1/189/ 1997, 18-19). W debacie wzili udziaB specjali[ci z dziedziny chemii, biologii, genetyki, astronomii, filozofii przyrody i teologii. W przesBaniu po[wiconym zagadnieniu ewolucji Ojciec Zwity przedstawiB stanowisko Ko[cioBa wobec teorii ewolucji, w którym kontynuuje i rozwija stanowisko swoich poprzedników, stawiajc podstawowe pytanie: "W jaki sposób mo|na pogodzi konkluzje ró|nych dyscyplin naukowych z tym, co gBosi ordzie Objawienia? Je[li za[ na pierwszy rzut oka wydaje si, |e natrafiamy tu na sprzeczno[ci, to w jakim kierunku nale|y i[, aby znalez ich rozwizanie? Wiemy przecie|, |e prawda nie mo|e zaprzecza prawdzie". W dalszym toku refleksji Ojciec Zwity nawizaB do tre[ci wyra|onych w encyklice Humani generis z 1950 r., w której Pius XII stwierdziB, |e nie ma sprzeczno[ci midzy ewolucj a nauk wiary o czBowieku i jego powoBaniu, pod warunkiem, |e "nie zagubi si pewnych niezmiennych prawd". Jan PaweB II pisze: "Encyklika Humani generis, uwzgldniajc stan badaD naukowych swojej epoki, a zarazem wymogi stawiane przez teologi, uznawaBa doktryn ewolucjonizmu za powa|n hipotez, godn rozwa|enia i pogBbionej refleksji na równi z hipotez przeciwn". Ojciec Zwity zauwa|a tak|e, |e Pius XII sformuBowaB dwa warunki natury metodologicznej: nie nale|y przyjmowa tezy o ewolucji w taki sposób, jak gdyby byBa to ju| doktryna pewna i udowodniona oraz jak gdyby mo|na byBo zupeBnie abstrahowa od tego, co mówi na ten temat Objawienie. Obecnie nowe zdobycze nauki ka| nam uzna, |e teoria ewolucji jest czym[ wicej ni| hipotez. Zyskuje ona status teorii oraz uznanie dziki odkryciom dokonywanym niezale|nie w ró|nych dziedzinach nauki. Dalej Ojciec Zwity stawia pytanie o zasig teorii ewolucji. Ta kwestia, jak mówi Papie|, nale|y do dziedziny epistemologii. Teoria umo|liwia poBczenie w caBo[ faktów i danych celem ich wyja[nienia w ramach jednolitej interpretacji. Jednak teoria okazuje si sBuszna jedynie w tej mierze, jakiej pozwala si zweryfikowa. Kiedy przestaje uwzgldnia fakty, ujawnia swoje ograniczenia i wymaga ponownego przemy[lenia. Oznacza to, |e teoria jako taka nie jest prawdziwa ani faBszywa. Jest tylko zgodna lub niezgodna z faktami. Teorie naukowe nie stanowi wic jakich[ prawd wieczystych, lecz s kolejnymi etapami w zdobywaniu wiedzy o [wiecie. W swoim przesBaniu Ojciec Zwity mówi o wielo[ci teorii ewolucji, co wynika z jednej strony z ró|nych sposobów wyja[niania jej mechanizmu, a z drugiej strony z ró|nych filozofii stanowicych dla tych teorii punkt odniesienia. Istniej bowiem, mówi Papie|, interpretacje materialistyczne i redukcjonistyczne (z którymi niepodobna si zgodzi), a tak|e interpretacje spirytualistyczne. Zachowujc otwarcie wobec wszelkich odkry prawdziwej nauki, nie mo|na pomija tego wszystkiego, co na temat czBowieka mówi Objawienie Bo|e, które poucza nas, |e czBowiek zostaB stworzony na obraz i podobieDstwo Bo|e, posiada dusz stworzon bezpo[rednio przez Boga. "W konsekwencji te teorie ewolucji, które inspiruj si okre[lon filozofi, uwa|aj, |e duch jest wytworem siB materii o|ywionej lub prostym epifenomenem tej|e materii, s nie do pogodzenia z prawd o czBowieku". Wydaje si, |e stanowisko Ko[cioBa zawarte w przesBaniu Ojca Zwitego do czBonków Papieskiej Akademii Nauk charakteryzuje z jednej strony otwarcie na odkrycia nowoczesnej nauki, z drugiej za[ zakre[la norm negatywn dla zabezpieczenia niezmiennych prawd o godno[ci i powoBaniu czBowieka zawartych w Objawieniu. Czy wspóBcze[ni zwolennicy teorii ewolucji s gotowi przyj zastrze|enia ze strony Ko[cioBa? Jak patrz na ewolucj [wieccy badacze? Zdaniem wielu naukowców, zagadnienie ewolucji istot |ywych, jej mechanizmów nale|y doa opracowano jej struktury metodologicznej; zawiera także wiele niejasności i otwartych problemów; o ile ewolucja jest faktem, to jej mechanizmy są przedmiotem kontrowersji" (Julisław Łukomski, Ewolucja w: Encyklopedia Katolicka IV, 1450). W ostatnich latach wśród wielu badaczy narasta krytyka "obowiązującego" ewolucjonizmu. Wielu uczonych zdaje sobie sprawę z istnienia ewidentnych luk w argumentacji, brakujących ogniw, niewyjaśnionych zagadek. W latach 50., ze względu na obowiązującą ideologię, istniały dyrektywy dla nauczycieli, aby pomijać wszelkie braki występujące w teorii ewolucji i nakaz, aby tę teorię przedstawiać jako nie podlegający dyskusji fakt. Dzisiaj niektórzy zwolennicy teorii ewolucji zdają się naśladować ówczesny błąd. Wydaje się, że aktualne stanowisko Kościoła, charakteryzujące się daleko idącym otwarciem na nowe fakty z poszanowaniem wypowiedzi Objawienia o człowieku, zasługuje na akceptację.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wojewoda lubelski zdjął krzyż z sali urzędu. Sąd wydał decyzję w tej sprawie

2025-11-17 16:03

[ TEMATY ]

sąd

wojewoda lubelski

zdjął krzyż

urząd

wydał decyzję

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Sąd w Lublinie wydał postanowienie dotyczące wojewody lubelskiego Krzysztofa Komorskiego, któremu zarzucono przekroczenie uprawnień oraz obrazę uczuć religijnych w związku ze zdjęciem krzyża w reprezentacyjnej sali urzędu w grudniu 2023 r. Krzyż został przeniesiony do innej sali urzędu.

Sprawa dotyczy decyzji wojewody Komorskiego (członka - a jakże - Platformy Obywatelskiej, obecnie Koalicji Obywatelskiej) z grudnia 2023 r., który niedługo po objęciu urzędu, polecił zdjęcie krzyża z reprezentacyjnej Sali Kolumnowej urzędu i wniesienie do niej flag unijnych. Podkreślał, że chodzi o neutralność światopoglądową, a w Sali Kolumnowej spotykają się ludzie różnych wyznań i różnych kultur. Decyzja wojewody była szeroko komentowana m.in. w mediach społecznościowych, krytykowali ją m.in. posłowie PiS. Komorski przeprosił wszystkich, którzy poczuli się nią urażeni. Wyjaśniał, że krzyż nie został zabrany, tylko przeniesiony do innej sali, a on sam jest osobą wierzącą.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata

[ TEMATY ]

nowenna

Chrystus Król

Adobe Stock

O Królu pokoju, spraw pokój w sercu moim, wróć ciszę duchowi mojemu, abym mógł na każdym miejscu modlić się, wznosząc czyste ręce (św. Rafał Kalinowski).
CZYTAJ DALEJ

Odwaga wyciągniętych rąk

2025-11-18 17:34

[ TEMATY ]

Wrocław

Magdalena Lewandowska

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie Odwaga wyciągniętych rąk, nawiązujące do Orędzia Pojednania z 1965 roku.

– Odwaga do ryzykownego gestu pojednania w 1965 roku zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha – mówią polscy i niemieccy biskupi.

W 60. rocznicę Orędzia Pojednania Eucharystii w katedrze wrocławskiej przewodniczył abp Tadeusz Wojda, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, a koncelebrowali ją biskupi i kardynałowie z Polski i Niemiec wraz z Nuncjuszem Apostolskim abp. Antonio Filipazzi. Przewodniczący Polskiego i Niemieckiego Episkopatu podpisali wspólnie oświadczenie "Odwaga wyciągniętych rąk", nawiązujące do Orędzia. Podkreślają w nim, że listy wymienione między biskupami Polski i Niemiec w 1965 roku były punktem zwrotnym nie tylko dla Kościoła, ale także dla relacji między narodami. „Gotowość Polskiego Episkopatu do wyjścia w 1965 r. myślą poza głębokie historyczne rany i lęki była w najlepszym tego słowa znaczeniu rewolucyjna i otworzyła nowe perspektywy. Pamiętne słowa „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” były wyrazem prorockiego rozeznania, które odrzucało zgodę na sytuację naznaczoną strachem, krzywdą i przemocą. Odwaga do tego ryzykownego gestu pojednania zrodziła się z głębi chrześcijańskiego, ale jednocześnie bardzo ludzkiego ducha. Chrystus zaprasza wszystkich, którzy za Nim idą, niezależnie od przynależności narodowej, do przebaczenia i miłości nieprzyjaciół” – czytamy w dokumencie. Biskupi zwracają uwagę, że mimo iż na drodze pojednania polsko-niemieckiego udało się osiągnąć wiele, znacznie więcej niż ludzie mogli sobie wyobrazić w 1945 r., historyczne krzywdy nadal wpływają na naszą teraźniejszość. – „Prośba o przebaczenie nie oznacza, że niemieckie zbrodnie, wojna przeciwko Polsce, holokaust i wszystkie skutki panowania narodowych socjalistów mogą zostać zapomniane. Również wysiedlenie najpierw Polaków, a następnie Niemców z ich ojczyzny nie mogą popaść w zapomnienie. To właśnie ze wspólnej pamięci może wyrastać siła pojednania i odwaga do budowania bardziej pokojowej przyszłości w Europie – przekonują hierarchowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję