Papież o przymierzach Starego Testamentu: są nadal aktualne
Pomagajcie ludziom karmić się słowem Bożym, aby Pismo Święte rzeczywiście stało się dziedzictwem wszystkich – prosił papież włoskich biblistów. Dziś rano przyjął na audiencji uczestników krajowego tygodnia biblijnego. Jest on poświęcony przymierzom, które zawarł Bóg w historii zbawienia z Noem, Abrahamem i z Izraelem.
Franciszek zauważył, że temat ten przewija się przez cały Stary i Nowy Testament, z napięciami oraz przeformułowaniami nieustannie oscylującymi między uniwersalizmem miłości Najwyższego do ludzi, z której nikt nie jest wykluczony, a partykularyzmem wybrania. Element jednoczący stanowi jednak nieodwołalność Bożych darów i powołania, Jego stała i wieloraka oferta komunii, na co zwracał już uwagę św. Jan Paweł II.
Mówiąc o przymierzu zawartym z Noem, Franciszek wyraził przekonanie, że dotyczyło ono relacji między ludzkością a stworzeniem. „W opowieści o potopie Bóg przywraca nadzieję i zbawienie ludzkości, spustoszonej przez nienawiść i przemoc, poprzez sprawiedliwość Patriarchy – zaznaczył papież. – Taka sprawiedliwość ma sama w sobie niezbywalny wymiar ekologiczny, polegający na ponownym odkryciu i poszanowaniu rytmów wpisanych w naturę ręką Stwórcy. Przymierze z Noem, które nigdy nie zostało przez Boga odwołane, nadal pobudza nas do sprawiedliwego oraz rozsądnego korzystania z zasobów planety. Dziś stanowi to przedmiot poważnej troski”.
Odnosząc się z kolei do przymierza z Abrahamem, Franciszek zauważył, że jest ono wspólne dla trzech religii monoteistycznych i zachowuje swoje znaczenie również w naszych czasach, wstrząsanych, jak wskazał papież, echem śmierci i wojny. Wiara w jednego Boga zaprasza i zachęca nas do życia jako bracia – podkreślił Ojciec Święty.
W tym kontekście odniósł się do przymierza zawartego na górze Synaj. Jest ono związane z darem Prawa i wyborem Izraela jako narzędzia zbawienia dla wszystkich narodów. „To również jest ważne. W rzeczywistości w Biblii, wbrew wszelkim pokusom interpretacji ekskluzywistycznej, partykularyzm wybrania jest zawsze funkcją uniwersalnego dobra i nigdy nie przybiera formy separacji lub wykluczenia. Bóg nigdy nie wybiera kogoś, aby wykluczyć innych, ale zawsze, aby włączyć wszystkich. Wydaje się, że Boże wybranie ma wymiar społeczny i misyjny. Stanowi to ważne ostrzeżenie dla naszych czasów, w których coraz większe podziały prowadzą do pogłębiania przepaści i wznoszenia murów między ludźmi czy narodami, ze szkodą dla jedności rodzaju ludzkiego i samego Ciała Chrystusa zgodnej z Bożym planem” – powiedział papież.
Rozum ludzki lubi porządkować rzeczywistość. Korzysta ze zmysłów i naukowych doświadczeń. Zabiega przy tym najbardziej o ukazanie pewnego schematu zachowań poszczególnych osób i ludzkich wspólnot. O ile jednak społeczności doczesne poddają się definiowaniu i podlegają ewolucji w swoich kształtach i zasadach, o tyle wspólnota duchowa, jaką jest królestwo niebieskie, skutecznie opiera się słownym opisom, a większość z tego, co o nim wiemy, pochodzi z przypowieści i analogii. Kluczem do zrozumienia tego zjawiska jest niewątpliwie Bóg, na którym się ono opiera i z którego wyrasta.
Sprawiedliwość Boga, jak głosi autor Księgi Mądrości, współgra ściśle z Jego dobrocią. Potrzeba tu niewątpliwie dość kruchego porównania: tak, jak rodzice, którzy fizycznie są wielokrotnie więksi od nowo narodzonego niemowlęcia, a opiekują się nim z całą delikatnością, tak wszechmocny Bóg pochyla się z miłością nad człowiekiem – słabym, nieposłusznym i grzesznym, nie czyniąc mu krzywdy, lecz łagodnie prowadząc do nawrócenia. Pan odrzuca prostacką „sprawiedliwość”, w myśl której każde zło musi być niezwłocznie ukarane. Umie czekać cierpliwie, daje szansę na przemianę i sam do niej zachęca. Wiedząc o tym, łatwiej możemy zrozumieć przypowieść o chwaście wśród zboża. Gospodarz hamuje gorliwość sług, ponieważ zna naturę chwastu i wie doskonale, że jego gwałtowne usunięcie przyniesie więcej szkody niż pożytku. Wie również, że jeśli mianem „chwastu” określimy grzesznego człowieka, to „wyrwanie” go oznacza praktycznie porażkę miłości pragnącej zbawienia każdego. Chwast nigdy nie stanie się pszenicą, ale grzesznik może stać się świętym! W tle tej przypowieści pozostawiamy dwie inne – o ziarnku gorczycy i zaczynie, które ilustrują dynamiczny rozwój królestwa Bożego, wskazując zarazem na konieczność zachowania spokoju mimo wszechobecnego zła. To ufne trwanie wiernych umacnia św. Paweł, ukazując nam „Ducha Świętego przychodzącego z pomocą naszej słabości”, ponieważ – wraz z Synem Bożym – w ten sposób spełnia wolę Ojca.
Królestwo Boże rodzi się i dojrzewa tam, gdzie są ludzie odkupieni i zaproszeni do chwały wiecznej. Warto dzisiaj pomyśleć o tym, że również i my tę rzeczywistość tworzymy. Ulegamy nieraz pokusie „Kościoła doskonałych”, zamkniętego całkowicie na wszelkich „zboczeńców i niegodziwców”, z drugiej zaś strony coraz lepiej musimy rozumieć potrzebę dawania świadectwa o miłości Boga do grzeszników, nie porzucając ani na chwilę prawdy o grzechu, który wymaga nawrócenia…!
Zaproszenie na uroczystości Maryjne i na zakończenie III Synodu Archidiecezji Lubelskiej
2025-09-03 19:54
Abp Stanisław Budzik
Archidiecezja Lubelska
Trwający w Kościele Rok Jubileuszowy zachęca nas, abyśmy byli Pielgrzymami nadziei.
Około tysiąca wiernych uczestniczyło w 47. Pieszej Pielgrzymce Lubelskiej na Jasną Górę. Kilkaset młodych z naszej Archidiecezji wybrało się do Rzymu, aby wziąć udział w jubileuszowym spotkaniu z Papieżem Leonem. Do stolicy chrześcijaństwa pielgrzymują grupy parafialne i rodziny.
Król Karol odwiedził oratorium w Birmingham, aby uczcić pamięć św. Johna Henry’ego Newmana. Choć król jest głową Kościoła anglikańskiego nigdy nie ukrywał swego podziwu dla tego XIX-wiecznego konwertyty, który porzucił anglikanizm, by przyjąć wiarę katolicką. 31 lipca Leon XIV zapowiedział nadanie Newmanowi tytułu doktora Kościoła.
Karol osobiście uczestniczył w kanonizacji oksfordzkiego profesora, która miała miejsce 13 października 2019 r. Z tej okazji napisał też artykuł do L’Osservatore Romano, w który wyraził swe uznanie dla Newmana, nazywając go „nieustraszonym obrońcą prawdy” i „myślicielem wyprzedającym swe czasy”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.