Abp Depo poświęcił ołtarz w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zawierciu
O wygraniu życia dzięki wybraniu Chrystusa mówił w kościele św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zawierciu abp Wacław Depo. Metropolita częstochowski przewodniczył tam 9 września Mszy św., podczas której poświęcił ołtarz i udzielił młodzieży sakramentu bierzmowania. Tego dnia hierarcha przeżywał również 17. rocznicę święceń biskupich.
W homilii abp Depo zwrócił uwagę na to, że pierwszym pytaniem, które Kościół stawia kandydatom do sakramentów chrztu i bierzmowania, jest pytanie o wyrzeczenie się złego ducha. – To jest realizm życia Kościoła. Żeby móc wyznać wiarę w Boga Stworzyciela, trzeba najpierw uświadomić sobie, że na początku dziejów człowieka stanął przeciwnik, który doprowadził pierwszych rodziców do nieposłuszeństwa Bogu – podkreślił metropolita częstochowski. Dodał, że pozytywna odpowiedź na to pytanie jest decyzją „wejścia w życie Boga i zjednoczenia się z Nim na życie i na wieczność”.
Celebrans zaznaczył, że we współczesnym świecie bardzo liczne są działania szatana, który próbuje pogmatwać drogi człowieka do Boga. Wskazał w tym miejscu na negowanie biologicznej płci człowieka i pozostawienie do wyboru, czy chce się być mężczyzną, czy kobietą.
Arcybiskup zauważył również, że coraz częściej spycha się na margines rodzinę m.in. przez propozycję tzw. związków. – Rodzina zostaje zasadniczo zbudowana na fundamencie sakramentu małżeństwa, a więc zaproszenia Boga w nasze życie, a nie na tym, że będziemy decydowali o sobie jak bogowie – wyjaśnił.
Maciej Orman/Niedziela
Reklama
Ponadto metropolita częstochowski ubolewał nad faktem, że młodzież, która przygotowuje się do sakramentu bierzmowania, chce pogłębić swoje życie sakramentalne i uczestniczy w lekcjach religii, jest ośmieszana przez rówieśników, którzy odeszli z Kościoła.
Hierarcha przestrzegał przed zakłamywaniem rzeczywistości i sprowadzaniem jej tylko do wymiarów rozumu i doczesności. – My właściwie przez dzisiejsze spotkanie, poświęcenie ołtarza i sakrament bierzmowania przyczyniamy się do ocalenia człowieczeństwa, które jest na drodze zjednoczenia z Bogiem na wieki – stwierdził.
Maciej Orman/Niedziela
Arcybiskup Depo przywołał także patrona kościoła i parafii, który wyznaczył sobie zadanie: „Zdobyć cały świat dla Chrystusa przez Niepokalaną” i który nie wahał się iść na śmierć zamiast Franciszka Gajowniczka. – Co to znaczy zdobyć cały świat? Oddać życie za jednego – wyjaśnił metropolita częstochowski.
W przededniu beatyfikacji rodziny Ulmów przypomniał ich bohaterską postawę oraz stanowczo zaprotestował przeciwko zakłamywaniu historii i oskarżaniu Polaków o współuczestnictwo w Holokauście. – Gdzie mamy szukać prawdy, jeśli nie w Chrystusie i Duchu Świętym, rozpoznając ją w Kościele? – pytał.
Maciej Orman/Niedziela
– Stoicie wobec bardzo ważnego etapu swojego życia: z Chrystusem albo poza Nim. Dlatego dzisiaj przywołujemy Ducha Świętego w Jego darach, (...) żebyście wygrali życie, wybierając Chrystusa – zakończył, zwracając się do młodzieży abp Depo.
Artykuł o parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zawierciu ukaże się w nr. 39 „Niedzieli Częstochowskiej” z datą 24 września.
2023-09-09 14:56
Ocena:+30Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Abp Depo przewodniczy rekolekcjom ze stolicy duchowej na antenie Radia Maryja
O odkryciu nadprzyrodzonego charakteru powołania chrześcijańskiego, nowym pragnieniu zawierzenia Bogu oraz o nadziei i spojrzeniu z wiarą na dzisiejszy czas, mówił abp Wacław Depo, metropolita częstochowski w pierwszej nauce rekolekcyjnej wygłoszonej 17 marca na antenie Radia Maryja.
Rekolekcje ze stolicy duchowej naszej ojczyzny pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego będą trwały na antenie Radia Maryja od wtorku do czwartku (od 17-19 marca). Nauki rekolekcyjne wygłoszone będą o godz. 8.30 i 17.10.
Podziel się cytatem
Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego,
jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest
6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już
sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie
słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano
na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą
tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie
ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde
objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19,
18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie
spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie
natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii
ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym
z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością
Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono
dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości
Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie
dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego
objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się
podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców
oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej.
Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie
w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego
Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest
określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią
Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni
i Nieszporach wspomina się również tria miracula.
Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św.
Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach)
ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając
za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd
Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i
mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z
liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne.
Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając
je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując
kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego
Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu
Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów.
W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje.
Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem
wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia
wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach
z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy
wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga,
natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę
bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego.
Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej,
ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej
po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą
gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych
inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako
inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar (
wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu,
tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni
łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem
benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie".
Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi
Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył
drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi
wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania
stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem
zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy
wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało
próg naszego domu.
Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził
istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz
do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem
uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje
Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem
tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami
jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy,
którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty
wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na
światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie
dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia
i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem.
Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa
uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu:
altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół
staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie
ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary.
Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga.
Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara
jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć
łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
- Na głębokie pytania, zawarte w sercu człowieka, odpowiada jedynie wiara – mówił biskup senior Andrzej Suski w toruńskiej katedrze podczas uroczystości Objawienia Pańskiego.
W homilii hierarcha zwrócił uwagę na to, że Jezus Chrystus jest jedynym zbawicielem świata, a każdy z nas ma szczególne powołanie misyjne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.