Reklama

Jak dobrze zacząć… nowy rok szkolny

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 25

Elżbieta Łozińska
Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Elżbieta Łozińska<br>Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podążając za kolejnymi literami w haśle: ROK SZKOLNY, dzielę się kilkoma refleksjami w odpowiedzi na pytanie: Jak zacząć?

Radośnie

O radość może być najtrudniej. Minęło już kilka dni i powodów do narzekań może być wiele: fatalny plan lekcji, dobór nauczycieli, zmiany w klasie. Jednak pesymizm, myślenie tylko w czarnych barwach, w niczym nam nie pomoże. Odrobina optymizmu natomiast i refleksja: „Może tak ma być i ma to jakiś sens - choć na razie go nie widzę, ale spróbuję ten sens zobaczyć”, sprawią, że najbliższe tygodnie będą bardziej udane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odważnie

Mamy prawo bać się różnych sytuacji, szczególnie nowych, obawiać się trudności. Odwaga jednak polega na tym, że mając świadomość lęku, przyznając się do niego, nie pozwalamy mu zwyciężyć. Pierwszak powinien słyszeć: „Wiem, że nie jest ci łatwo, lęk, trema są naturalne. Będziemy je oswajać. Potrzebujesz czasu”. Jednemu możemy gratulować, jak łatwo wszedł w grupę, innemu potrzeba dłuższego wsparcia, pomocy w odnalezieniu koleżanki, kolegi. Zachęcanie do odwagi wymaga cierpliwości, a nie zawstydzania.

Konsekwentnie

Reklama

Debata rodzinna na temat organizacji roku szkolnego, pór odrabiania lekcji, czytania lektur w terminie, zajęć dodatkowych, czasu na komputer, rozrywkę, sport itp. jest bardzo ważna. Ustalenie zasad, a potem konsekwentne ich przestrzeganie to ważny element wychowawczy. Warto wyciągnąć wnioski z poprzednich lat - co się sprawdziło, a co trzeba zweryfikować.

Systematycznie

Nie ma dobrych efektów bez systematycznej pracy, systematyczność powoduje też, że nabieramy nawyków i już nie musimy tracić energii na mobilizowanie się; po prostu coś robimy, bo taka jest reguła. Są takie lata edukacji szkolnej, kiedy systematyczność jest wręcz niezbędna, aby osiągnąć dobre wyniki. Może więc warto zadbać np. o korepetycje od początku roku co dwa tygodnie, niż pod koniec semestru nadrabiać wszystko na ostatnią chwilę.

Z głową na karku

Planowanie z głową na karku to podstawa. Dotyczy to również zajęć dodatkowych, a także wszelkich innych decyzji. Kierowanie się emocjami lub tym, „co inni powiedzą”, może często gubić. „Pomyśl, zanim coś zrobisz” - powinno być dewizą i uczniów, i dorosłych.

Konstruktywnie

Warto zwrócić uwagę, czy to, na co się decydujemy, czego się podejmujemy, przynosi dobre owoce. Czy nasze działania są konstruktywne? Czy pozytywnie wpływają na naszą osobowość? Może to dotyczyć również relacji międzyludzkich.

Odpowiedzialnie

Wchodząc w relację, bierzemy odpowiedzialność za siebie, ale również za to, jaki mamy wpływ na drugą osobę. Każda relacja, która dobrze służy obu stronom, która nikogo nie krzywdzi i jest źródłem rozwoju, jest dobra. W ten sposób warto też o relacjach rozmawiać, uczyć dzieci nazywania, co jest dobre w tej znajomości czy przyjaźni. Trzeba także umieć podejmować decyzje o przerwaniu niedobrych znajomości.

Legalnie

Reklama

Piractwa możemy się uczyć już w szkole, warto więc zawalczyć o samodzielność, uczciwość i rzetelność. Można sobie pomagać, ale nie można żerować na czyjejś pracy. Zarówno pedagodzy, jak i uczniowie powinni cenić sobie autorskie wypowiedzi czy prace i pamiętać, aby cytowane teksty ujmować w cudzysłów.

Naprzód i - czasem na przekór

Do dzieła! Rok szkolny ruszył i oby zakończył się wynikiem promującym dalej. Czasem pewnie, kierując się swoim sumieniem i wartościami, trzeba będzie zrobić coś na przekór, ale „do odważnych świat należy”. Nie sztuka zachować się głupio w tłumie, sztuką jest jednak zachować się rozsądnie, gdy grupa dyktuje niemądre rozwiązania.

„Yyy”

...I oby zarówno w takich sytuacjach, jak i przy odpowiedzi, gdy zostaniemy wywołani, nie zabrakło nam mądrości. Mądrości w decyzjach, wytrwałości i dobrych ludzi wokół życzę każdemu, mniejszemu i większemu, zaczynającemu swój pierwszy - lub kolejny - rok szkolny!

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legnica: Policja zatrzymała podejrzewanego o kradzież krzyża z kopuły cerkwi

2025-09-16 17:46

[ TEMATY ]

krzyż

kopuła cerkwi

podejrzany

Biuro Prasowe Archidiecezji Krakowskiej

Polica zatrzymała we wtorek mężczyznę podejrzewanego o kradzież krzyża z kopuły greckokatolickiej cerkwi pw. Zaśnięcia NMP w Legnicy. Do kradzieży doszło w piątek w ubiegłym tygodniu. Śledztwo w tej sprawie prowadzi legnicka prokuratura rejonowa.

Rzeczniczka legnickiej policji Jagoda Ekiert poinformowała we wtorek PAP, że podejrzewany o kradzież mężczyzna został zatrzymany przez policję we wtorek. – Policjanci znaleźli skradziony krzyż, w innym miejscu niż adres, pod którym mieszkał podejrzewany; krzyż niestety był już pocięty – powiedziała policjantka.
CZYTAJ DALEJ

Wiceszef MSWiA: przesłuchano osoby, które sterowały dronem latającym nad Belwederem

2025-09-16 09:28

[ TEMATY ]

naruszenie polskiej przestrzeni

pl.wikipedia.org

Dron, który w poniedziałkowy wieczór latał nad Belwederem, został ściągnięty, a osoby, które nim sterowały - przesłuchane - poinformował we wtorek rano wiceszef MSWiA Maciej Duszczyk. - Służba Ochrony Państwa sprawdziła się bardzo dobrze - dodał.

Premier Donald Tusk poinformował w poniedziałek wieczorem, że Służba Ochrony Państwa zneutralizowała drona operującego nad budynkami rządowymi (Parkowa) i Belwederem. Jak przekazał, zatrzymano dwóch obywateli Białorusi, a policja bada okoliczności incydentu.
CZYTAJ DALEJ

Katolikos Ormian zaprasza Papieża do wizyty w Armenii

2025-09-16 20:08

[ TEMATY ]

Armenia

Papież Leon XIV

Katolikos Ormian

Vatican Media

Leon XIV i Karekin II w Castel Gandolfo

Leon XIV i Karekin II w Castel Gandolfo

Papież we wtorek rano przyjął na audiencji patriarchę Ormian katolikosa Karekina II. Otrzymał zaproszenie od patriarchy do odwiedzenia Armenii. Po Janie Pawle II, Benedykcie XVI oraz Francizku, Leon XIV jest czwartym papieżem, który przyjął na audiencji Karekina II. Katolikos odwiedził też bazylikę Santa Maria Maggiore i modlił się przy grobie Papieża Franciszka.

Zaproszenie do odwiedzenia Armenii
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję