Reklama

Jak dobrze zacząć… nowy rok szkolny

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 25

Elżbieta Łozińska
Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Elżbieta Łozińska<br>Doradca pedagogiczno-psychologiczny, terapeuta NEST (to program terapeutyczny dla osób dorosłych, które doświadczyły traumatycznych przeżyć), żona, mama Mateusza (11 lat), Marty (7 lat) i Tomka (5 lat); wykłada i prowadzi warsztaty w

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podążając za kolejnymi literami w haśle: ROK SZKOLNY, dzielę się kilkoma refleksjami w odpowiedzi na pytanie: Jak zacząć?

Radośnie

O radość może być najtrudniej. Minęło już kilka dni i powodów do narzekań może być wiele: fatalny plan lekcji, dobór nauczycieli, zmiany w klasie. Jednak pesymizm, myślenie tylko w czarnych barwach, w niczym nam nie pomoże. Odrobina optymizmu natomiast i refleksja: „Może tak ma być i ma to jakiś sens - choć na razie go nie widzę, ale spróbuję ten sens zobaczyć”, sprawią, że najbliższe tygodnie będą bardziej udane.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odważnie

Mamy prawo bać się różnych sytuacji, szczególnie nowych, obawiać się trudności. Odwaga jednak polega na tym, że mając świadomość lęku, przyznając się do niego, nie pozwalamy mu zwyciężyć. Pierwszak powinien słyszeć: „Wiem, że nie jest ci łatwo, lęk, trema są naturalne. Będziemy je oswajać. Potrzebujesz czasu”. Jednemu możemy gratulować, jak łatwo wszedł w grupę, innemu potrzeba dłuższego wsparcia, pomocy w odnalezieniu koleżanki, kolegi. Zachęcanie do odwagi wymaga cierpliwości, a nie zawstydzania.

Konsekwentnie

Reklama

Debata rodzinna na temat organizacji roku szkolnego, pór odrabiania lekcji, czytania lektur w terminie, zajęć dodatkowych, czasu na komputer, rozrywkę, sport itp. jest bardzo ważna. Ustalenie zasad, a potem konsekwentne ich przestrzeganie to ważny element wychowawczy. Warto wyciągnąć wnioski z poprzednich lat - co się sprawdziło, a co trzeba zweryfikować.

Systematycznie

Nie ma dobrych efektów bez systematycznej pracy, systematyczność powoduje też, że nabieramy nawyków i już nie musimy tracić energii na mobilizowanie się; po prostu coś robimy, bo taka jest reguła. Są takie lata edukacji szkolnej, kiedy systematyczność jest wręcz niezbędna, aby osiągnąć dobre wyniki. Może więc warto zadbać np. o korepetycje od początku roku co dwa tygodnie, niż pod koniec semestru nadrabiać wszystko na ostatnią chwilę.

Z głową na karku

Planowanie z głową na karku to podstawa. Dotyczy to również zajęć dodatkowych, a także wszelkich innych decyzji. Kierowanie się emocjami lub tym, „co inni powiedzą”, może często gubić. „Pomyśl, zanim coś zrobisz” - powinno być dewizą i uczniów, i dorosłych.

Konstruktywnie

Warto zwrócić uwagę, czy to, na co się decydujemy, czego się podejmujemy, przynosi dobre owoce. Czy nasze działania są konstruktywne? Czy pozytywnie wpływają na naszą osobowość? Może to dotyczyć również relacji międzyludzkich.

Odpowiedzialnie

Wchodząc w relację, bierzemy odpowiedzialność za siebie, ale również za to, jaki mamy wpływ na drugą osobę. Każda relacja, która dobrze służy obu stronom, która nikogo nie krzywdzi i jest źródłem rozwoju, jest dobra. W ten sposób warto też o relacjach rozmawiać, uczyć dzieci nazywania, co jest dobre w tej znajomości czy przyjaźni. Trzeba także umieć podejmować decyzje o przerwaniu niedobrych znajomości.

Legalnie

Reklama

Piractwa możemy się uczyć już w szkole, warto więc zawalczyć o samodzielność, uczciwość i rzetelność. Można sobie pomagać, ale nie można żerować na czyjejś pracy. Zarówno pedagodzy, jak i uczniowie powinni cenić sobie autorskie wypowiedzi czy prace i pamiętać, aby cytowane teksty ujmować w cudzysłów.

Naprzód i - czasem na przekór

Do dzieła! Rok szkolny ruszył i oby zakończył się wynikiem promującym dalej. Czasem pewnie, kierując się swoim sumieniem i wartościami, trzeba będzie zrobić coś na przekór, ale „do odważnych świat należy”. Nie sztuka zachować się głupio w tłumie, sztuką jest jednak zachować się rozsądnie, gdy grupa dyktuje niemądre rozwiązania.

„Yyy”

...I oby zarówno w takich sytuacjach, jak i przy odpowiedzi, gdy zostaniemy wywołani, nie zabrakło nam mądrości. Mądrości w decyzjach, wytrwałości i dobrych ludzi wokół życzę każdemu, mniejszemu i większemu, zaczynającemu swój pierwszy - lub kolejny - rok szkolny!

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Na konklawe kardynałowie wznowili głosowanie nad wyborem papieża

2025-05-08 16:17

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Kardynałowie uczestniczący w konklawe w czwartek po południu wrócili do Kaplicy Sykstyńskiej, by przystąpić do czwartego głosowania nad wyborem papieża. Przewidziane są dwa głosowania i jeden dym z komina na dachu kaplicy.

Bez rezultatu zakończyło się głosowanie w środę wieczorem oraz dwa następne w czwartek przed południem. Dwa razy z komina na dachu Kaplicy Sykstyńskiej wydobył się dotychczas czarny dym.
CZYTAJ DALEJ

Najkrótsze i najdłuższe pontyfikaty

Niedziela legnicka 46/2007

Margita Kotas

Listopad jest szczególnym czasem, gdy odwiedzamy cmentarze, i stając przy grobach naszych bliskich myślimy o przemijaniu, o wieczności. Wspominamy tych wszystkich, którzy od nas już odeszli: małżonków, rodziców, dobrodziejów, ale i ludzi wybitnych, zasłużonych dla naszej Ojczyzny, ale i dla Kościoła. Dziś chcemy przypomnieć pontyfikaty papieży. Wielu z nich zostało świętymi, ale o wielu zapomniała historia.

Historia papiestwa odnotowała 264 pontyfikaty. Poczet papieży to wielka mozaika osobowości i cech charakterologicznych. O długości poszczególnych pontyfikatów w sposób znaczący decydował wiek papieży elektów, który w momencie wyboru bardzo często wynosił 80 lat. Stan zdrowia papieży elektów niekiedy uniemożliwiał im spełnienie podstawowych czynności związanych z piastowaniem tego urzędu. Na ich pontyfikat miały również wpływ uwarunkowania polityczne, a nawet warunki atmosferyczne.
CZYTAJ DALEJ

Augustianin o. Lamprecht: Leon XIV jest do krwi i kości augustianinem

2025-05-09 11:23

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Papież Leon XIV jest do krwi i kości augustianinem, zachowuje tę tożsamość, a charyzmat zgromadzenia oparty na wspólnotowości, braterskości będzie przekazywał i promieniował na cały Kościół powszechny – powiedział PAP o. Piotr Lamprecht, sekretarz Polskiej Prowincji Zakonu Świętego Augustyna.

Jak wyznał o. Lamprecht, dla całej wspólnoty augustianów wybór współbrata kardynała Roberta Prevosta na papieża, to ogromne wzruszenie i wielka radość.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję