Reklama

Logopeda potrzebny od zaraz

Mowa, choć tak naturalna dla każdego człowieka, nie jest umiejętnością wrodzoną. Człowiek nabywa tę umiejętność w ciągu całego swojego życia w kontaktach z ludźmi. Rozwój mowy jest istotny dla rozwoju i kształtowania osobowości, zwłaszcza u małych dzieci. Mowa wpływa także na całokształt rozwoju dziecka, umożliwia precyzyjne komunikowanie się, stanowi podstawę w zdobywaniu informacji o świecie

Niedziela Ogólnopolska 37/2011, str. 39

GRAZIAKO/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Coraz częściej możemy zaobserwować, zwłaszcza u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju mowy. Szacuje się, że co czwarte dziecko ma kłopoty z poprawnym mówieniem. Problem jest o tyle poważny, że - przede wszystkim w mniejszych miejscowościach - brakuje logopedów. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta - brak pieniędzy na etaty dla specjalistów.
System opieki logopedycznej w Polsce stanowi część systemu oświatowego i systemu opieki zdrowotnej. Opiera się głównie na działalności poradni pedagogiczno-psychologicznych, a także poradni foniatrycznych, działających przy szpitalach i przychodniach. Pomoc w nich otrzymują przede wszystkim dzieci, u których nieprawidłowości w wymowie zostały stwierdzone m.in. podczas badań przesiewowych przeprowadzanych w szkołach i przedszkolach. Do poradni mogą także zgłosić dziecko sami rodzice, którzy są zaniepokojeni mową swojej pociechy. Co jednak z dziećmi, które nie mają dostępu do fachowej pomocy? Mimo sporej liczby poradni psychologiczno-pedagogicznych - np. w Częstochowie są ich cztery, a także prywatnych gabinetów logopedycznych czas oczekiwania na wizytę u specjalisty waha się od miesiąca do siedmiu. Rozwiązaniem byłaby obecność logopedy w przedszkolach i szkołach, podobnie jak psychologa czy pedagoga, niejako wynikająca z Rozporządzenia Ministra Edukacji i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych placówkach wychowawczych. O tym, że takie rozwiązanie doskonale sprawdza się w praktyce, świadczą te placówki, które - najczęściej dzięki zaangażowaniu lokalnego samorządu, dyrekcji placówki i rodziców - wywalczyły etaty dla specjalistów.
- Logopeda zatrudniony w placówce to nie tylko szybki dostęp do diagnozy i terapii, ale również możliwość kierunkowej obserwacji dziecka w codziennych sytuacjach, podczas zabaw z rówieśnikami, w kontakcie z nauczycielami - mówi Beata Sobera-Baron, logopedka pracująca w przedszkolach województwa opolskiego, właścicielka Centrum Logopedii i Rozwoju Osobistego „Cliro” w Opolu. - Zatrudnienie logopedy daje także możliwość przeprowadzenia szczegółowego wywiadu z rodzicem (który przecież jest na miejscu niemal codziennie) i - w razie potrzeby - szybkiej interwencji. Będąc w placówce, łatwiej nam ocenić możliwości dziecka i zaplanować optymalne działania. Z mojego doświadczenia wynika, że wiele poważnych problemów rozwojowych dzieci zostało zdiagnozowanych dopiero po interwencji personelu zatrudnionego w przedszkolu. Należy pamiętać, że wczesna diagnoza ma ogromne znaczenie ze względu na zmniejszającą się z wiekiem plastyczność mózgu. Im wcześniejsza diagnoza, tym większe szanse na szybsze osiągnięcie często pełnej sprawności - dodaje.
Powszechnie wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Jednak nie zawsze samorządy stać na utworzenie nowego etatu lub wygospodarowanie pieniędzy chociażby na kilka dodatkowych godzin przeznaczonych na zajęcia logopedyczne. Sytuacja polskiej oświaty nie jest najlepsza. Obecnie raczej szuka się oszczędności, a nie mnoży dodatkowe koszty. Z pomocą finansową mogą przyjść projekty unijne, dzięki którym gminy mogą starać się o pieniądze na tworzenie różnego rodzaju zajęć dodatkowych, nie tylko logopedycznych, ale także kompensacyjno-korekcyjnych czy plastycznych. Z takiej pomocy skorzystało wiele przedszkoli i szkół w województwie opolskim.
- Od kilku lat współpracuję z przedszkolami i szkołami na zlecenie gmin wykorzystujących środki unijne. Wymaga to, co prawda, zaangażowania ze strony samorządów (a raczej osób piszących i koordynujących projekty), ale trud jest opłacalny. Dzięki pozyskanym funduszom udaje się zwykle zorganizować dodatkowe zajęcia z języków obcych, plastyczne, taneczne i - coraz częściej - logopedyczne - mówi pani Beata. - Podczas realizacji projektu dzieci otoczone są fachową opieką. Rodzice uzyskują wyczerpujące informacje o stanie rozwoju mowy swoich dzieci, wiedzą, jakie badania uzupełniające muszą wykonać, uczą się, jak ćwiczyć z dzieckiem oraz jak wspierać proces terapeutyczny.
Nadziei na poprawę sytuacji należy także upatrywać w Europejskim Konsensusie Naukowym nt. badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Dokument ten, podpisany 22 czerwca br., wyraża stanowisko europejskiego środowiska audiologów, foniatrów, okulistów i terapeutów mowy w kwestiach problemu zaburzeń komunikacyjnych u dzieci rozpoczynających edukację, negatywnego wpływu zaburzeń słuchu, wzroku i mowy na prawidłowy rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka, a także roli, jaką odgrywa wczesna diagnostyka, najskuteczniej realizowana poprzez badania przesiewowe. W gronie sygnatariuszy Konsensusu znaleźli się przedstawiciele Europejskiej Federacji Towarzystw Audiologicznych, Unii Europejskich Foniatrów, Komitetu Łącznikowego Terapeutów Mowy/Logopedów Unii Europejskiej, Konsultant Krajowy w dziedzinie okulistyki. Stronę polską reprezentował prof. Henryk Skarżyński - dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie. Polska półroczna prezydencja w UE może być zatem dobrą okazją do zwrócenia uwagi na konieczność objęcia profilaktyką najmłodszych mieszkańców europejskiej wspólnoty.
Prawidłowy rozwój mowy jest podstawą komunikacji społecznej oraz rozwoju współczesnego społeczeństwa, które coraz częściej nazywane jest społeczeństwem informacyjnym. W odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym zaburzenia w zakresie funkcjonowania narządów wzroku, słuchu, a przede wszystkim mowy, są jedną z głównych przyczyn opóźnień i problemów w nauce, a także trudności w nabywaniu umiejętności językowych, inteligencji oraz w skutecznym komunikowaniu się z otoczeniem, zarówno w szkole, jak i poza nią.
Mając na uwadze troskę o przyszłość młodego pokolenia, należy pamiętać, że prawidłowe funkcjonowanie narządów zmysłu oraz prawidłowy rozwój mowy warunkuje poprawny rozwój intelektualny i emocjonalny najmłodszych. Ma to ogromne znaczenie dla ich dalszego rozwoju nie tylko w aspekcie zdrowotnym, ale również - w życiu dorosłym - w aspekcie społecznym, zawodowym i ekonomicznym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trwam w Winnym Krzewie

2024-04-23 12:03

Niedziela Ogólnopolska 17/2024, str. 22

[ TEMATY ]

rozważanie

Adobe Stock

Jakiś czas temu spotkałem mężczyznę, który po wielu latach przeżytych z dala od Boga i Kościoła odnalazł skarb wiary i utracony całkowicie sens życia. Urodził się w dobrej katolickiej rodzinie. Rodzice zadbali o jego religijną formację. Pokazali mu prawdziwe rodzinne życie, jednak już jako nastolatek zaczął się od tego wszystkiego odcinać. Spotkał takie osoby, które przekonały go, że religia to ludzki wymysł, że Boga nie ma, a Kościół i jego ludzie to zwykli hipokryci. Począł się zatracać, zaczął bowiem nadużywać alkoholu, zażywać narkotyki, prowadzić rozwiązłe życie, w niczym nieskrępowanej wolności. Porzucił dom, zrozpaczonych rodziców i związał się z towarzystwem, które wyznawało podobne „wartości”. Tam poznał swoją przyszłą żonę. Zawarli nawet sakrament małżeństwa, bo ktoś ich przekonał, że to fajna „impreza”. Dali życie trzem córkom, których nawet nie ochrzcili. Małżeństwo tego człowieka rozpadło się, a córki totalnie pogubiły się w życiu. Został sam z poczuciem przegranego życia. Postanowił ze sobą skończyć. I wtedy spotkał kogoś, kto przypomniał mu o Bogu, o sakramentach świętych, o Różańcu i zaprowadził do wspólnoty działającej w parafii, która otoczyła go miłością i modlitwą. Dzisiaj odbudowuje swoje życie, porządkuje swoje sprawy. Na jego dłoni widziałem owinięty różaniec, z którym, jak powiedział, nigdy się już nie rozstaje. Na pożegnanie przyznał, że nareszcie czerpie pełnymi garściami z Bożej miłości.

CZYTAJ DALEJ

Włochy/Papież w Wenecji: wizyta w więzieniu dla kobiet, spotkanie z młodzieżą i Msza św.

2024-04-28 07:12

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Papież Franciszek spędzi niedzielę w Wenecji. Odwiedzi więzienie dla kobiet, gdzie znajduje się też pawilon Stolicy Apostolskiej na Biennale Sztuki. Papież przybędzie tuż po wejściu w życie systemu rejestracji wizyt w mieście i opłaty 5 euro, jeśli nie zostaje się na nocleg. Za wstęp zapłaci około 9 tysięcy wiernych.

Podróż Franciszka do miasta nad laguną rozpoczyna się wcześnie rano. Po odlocie śmigłowcem z Watykanu o 6.30 przybędzie do Wenecji około godziny 8.

CZYTAJ DALEJ

Upamiętnienie Melchiora Teschnera

2024-04-28 20:58

[ TEMATY ]

koncert

Zielona Góra

Wschowa

Przyczyna Górna

Teschner

Krystyna Pruchniewska

koncert Cantus

koncert Cantus

Koncert odbył się w świątyni, w której przez ponad 20 lat pełnił posługę jako pastor Melchior Teschner, urodzony we Wschowie kompozytor i kaznodzieja.

Koncert poprzedziła wspólna modlitwa ekumeniczna. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Muzeum Ziemi Wschowskiej we współpracy z Parafią Rzymskokatolicką pw. św. Jadwigi Królowej. W kościele pw. św. Jerzego w Przyczynie Górnej należącym do parafii pw. św. Jadwigi Królowej we Wschowie można było wysłuchać utworów skomponowanych przez Melchiora Teschnera.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję