Reklama

Teatr w areszcie

Niedziela Ogólnopolska 43/2011, str. 38

Małgorzata Cybulska

O. Andrzej Bawer przed wejściem do aresztu

O. Andrzej Bawer przed wejściem do aresztu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Areszcie Śledczym w Krakowie-Podgórzu, z inicjatywy tamtejszego kapelana więziennego o. Andrzeja Bawera z Zakonu Przenajświętszej Trójcy (Ojcowie Trynitarze), powstał projekt „Bajki dla dorosłych” realizowany przez aktora Teatru Groteska Lecha Walickiego, w którym udział biorą osadzeni.

Inspirujące początki

Wspomniany projekt to sceniczna adaptacja bajek Bruna Ferrero, bazująca na technikach lalkowych. Inspiracją do powstania tego dzieła stał się spektakl wystawiony przez kobiety z Zakładu Karnego w Lublińcu. Ojciec Andrzej tak wspomina tę sztukę, która go zainspirowała: - Wciąż mam w pamięci obraz ludzi zaangażowanych w to przedsięwzięcie, którzy uwierzyli, że warto coś zrobić dla innych. W każdym z nas bowiem istnieje wrażliwość, choć być może jest ona czasem zapomniana i ukryta, jednak Pan Bóg zawsze wierzy w człowieka i zakorzenione w nim dobro. O tej prawdzie trzeba przypominać szczególnie w rzeczywistości duszpasterstwa więziennego.
Krótkie bajki z morałem Bruna Ferrero miały na celu nie tylko zachęcić do zrobienia czegoś dla innych, ale stały się częścią programu profilaktyki kreatywnej trzeciorzędowej, polegającej na zaangażowaniu osób „zza wysokich murów” do stworzenia teatru lalek, z którym będzie można wychodzić na zewnątrz. - Profilaktyka kreatywna trzeciorzędowa - jak podkreśla o. Andrzej, będący z wykształcenia pedagogiem - jest strategią zmniejszania szkód i interwencją po wystąpieniu dysfunkcji i po zakończeniu pomocy terapeutyczno-rehabilitacyjnej.

Efekty

Dobór osadzonych biorących udział w projekcie był kilkufazowy. W styczniu br. - na podstawie gotowego już scenariusza siedmiu krótkich bajek Bruna Ferrero - osadzeni zostali poproszeni o wykonanie, według własnego projektu, trzech lalek. W taki sposób - w oparciu o wspomniane projekty - zebrane zostały szkice lalek, które posłużyły w kolejnym etapie do konstruowania i rzeźbienia twarzy. Później - przy współpracy Zakładu Karnego z Nowej Huty - osadzone w nim kobiety szyły kostiumy dla lalek. - By to było możliwe, przełom sierpnia i września minął pod znakiem warsztatów krawieckich (obejmujących różne techniki lalkarskie) dla kobiet z Zakładu Karnego Kraków-Nowa Huta oraz warsztatów teatralnych u osadzonych, przygotowujących do wystawienia sztuki dla ich rodzin w Teatrze Groteska w pierwszym tygodniu października - podkreślił o. Andrzej.
W warsztatach krawieckich, podczas których uszyto pod okiem krawcowych z Teatru Groteska - Małgorzaty Barańskiej i Doroty Juszczyk ubrania dla lalek użytych w spektaklu, brało udział sześć osadzonych kobiet. Osadzeni zaś przygotowywali swe role pod kierunkiem aktora Teatru Groteska Lecha Walickiego.
Wystawiana sztuka składa się z kilku odsłon: „Schody”, „Struś Oliwier”, „Bajka o złotej rybce”, „Czyste ręce”, „Dwóch Przyjaciół”, „Nikt nie przyszedł” oraz „Pożar w metrze”. Ostatnia z bajek jest teatrem cieni.
Pokaz przedpremierowy w kaplicy Aresztu Śledczego przy ul. Czarnieckiego 3 w Podgórzu odbył się w ostatnim tygodniu września. Premiera w Teatrze Groteska miała miejsce 6 października. - Planujemy na pewno pojechać do Zakładu Karnego, w którym odbywały się warsztaty krawieckie - zapowiada trynitarz.
Pozostaje więc mieć nadzieję, że projekt ten pozwoli przełamać stereotyp myślenia o więźniach. Osadzeni bowiem, choć są skazani, to jednak - jak zaznaczał wielokrotnie Jan Paweł II - nigdy nie są potępieni. - To są ludzie, w których wierzą pracownicy więzienni, ale nade wszystko sam Bóg - podsumowuje o. Andrzej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak udzielić pasterskiego wsparcia

2024-04-27 12:45

[ TEMATY ]

warsztaty

Świebodzin

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

dekanalny ojciec duchowny

Archiwum organizatora

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

W sobotę 27 kwietnia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie odbyły się warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych, które poprowadził ks. dr Dariusz Wołczecki. Tematem ćwiczeń było, jak rozmawiać, żeby się spotkać relacyjnie i udzielić pasterskiego wsparcia.

Dekanalny ojciec duchowny jest kapłanem wybranym przez biskupa diecezjalnego spośród księży posługujących w dekanacie, który troszczy się o odpowiedni poziom życia duchowego kapłanów. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą brewiarzową i wzajemnym podzieleniem się dylematami i radościami płynącymi z posługi dekanalnego ojca duchownego.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję