Reklama

Wiadomości

Ekspert: Black Friday w tym roku będzie sprawdzianem dla handlowców

Black Friday w tym roku będzie sprawdzianem weryfikacyjnym dla handlowców - powiedział PAP specjalista od zarządzania i marketingu z Uniwersytetu Łódzkiego dr Mariusz Woźniakowski. Dodał, że ci, którzy zaoferują pseudo promocje, nie tylko narażą się na kary administracyjne, ale też utratę wizerunku, a w konsekwencji - klientów.

[ TEMATY ]

zakupy

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dr Woźniakowski zauważył, że Black Friday w 2023 roku jest pierwszym, w którym obowiązują przepisy wynikające z dyrektywy unijnej Omnibus. Wyjaśnił, że zobowiązuje ona m.in. przedsiębiorców ogłaszających promocje do podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. "Przepisy powinny ograniczyć zapędy handlowców, którzy sztucznie windowali ceny przed Black Friday tylko po to, żeby je później sztucznie obniżyć, dając klientom złudne poczucie oszczędności" - wskazał rozmówca PAP.

W jego opinii nie wyeliminuje to nieuczciwych firm, ale z pewnością ich liczba będzie mniejsza niż np. rok temu. Ponadto - jak dodał - dyrektywa Omnibus z pewnością przyczyni się do kreowania pozytywnego wizerunku handlowców z autentycznymi dużymi promocjami, natomiast skarze na ostracyzm tych nieuczciwych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Woźniakowski zaznaczył, że obecnie, w dobie smartfonów i powszechnego dostępu do internetu, klienci są w stanie bardzo szybko sprawdzić czy obniżka faktycznie jest okazją cenową, czy też nie. "Nasila się trend smartshoppingu (sprytnych zakupów), który odnosi się nie tylko do świadomości posiadanych praw konsumenckich, ale także standardów obsługi, np. zasad reklamacji czy zwrotów" - wyjaśnił. Dodał, że nieuczciwe praktyki sklepów czy sieci są nagłaśniane np. w mediach społecznościowych.

Zdaniem przedstawiciela UŁ tegoroczny Black Friday będzie sprawdzianem dla handlowców. "Z jednej strony ci usiłujący naciągnąć klienta na nieuczciwe promocje powinni się liczyć z konsekwencjami w postaci spadku liczby odwiedzających sklep, natomiast ci, którzy zaoferują prawdziwe okazje, zyskają wizerunkowo, co powinno pozytywnie przełożyć się na liczbę klientów i zyski" - powiedział ekspert.

Zaznaczył jednak, że mimo Omnibusa klienci przed dokonaniem zakupów powinni zastanowić się, czy dzięki Black Friday naprawdę oszczędzają, czy narażają się na niepotrzebne wydatki. Przestrzegł m.in. przed promocjami typu „minus 90 proc.”, które dotyczą tylko wybranego i ograniczonego asortymentu zwykle zalegającego w magazynie od kilku sezonów. Ekspert poradził, by uważać na promocje typu “4 w cenie 3” lub “Wydaj X zł, a Y dostaniesz za złotówkę!”. Dodał, że nie są one prawnie zabronione, ale klienci często ulegają emocjom i nie przeprowadzą kalkulacji.

Reklama

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z informacją UOKiK, Prezes Urzędu, który monitoruje, czy przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków, postawił zarzuty czterem firmom w związku z błędnym prezentowaniem promocji. Wystosowano też ponad 60 wystąpień miękkich, a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających dotyczących sklepów stacjonarnych. "Po działaniach Prezesa UOKiK, w tym publikacji wyjaśnień, jak prawidłowo prezentować informacje o obniżce, znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki" - wskazano. (PAP)

autorka: Ewa Wesołowska

ewes/ mmu/

2023-11-24 07:09

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zakupy u Swoich – nowa inicjatywa fundacji Profeto

[ TEMATY ]

zakupy

koronawirus

Profeto

W internecie wystartowała innowacyjna platforma wspierająca lokalny polski biznes - zakupyuswoich.pl. Chcąc ograniczyć transmisję koronawirusa, kilku sądeckich programistów przy współpracy z fundacją Profeto.pl stworzyło platformę, która umożliwia robienie zakupów on-line w małych polskich sklepach spożywczych, wielobranżowych i gospodarstwach rolnych.

Po przekształceniu aplikacji do tworzenia stron parafialnych (www.parafia24.info), która należy do profeto.pl, w platformę zakupową, powstało narzędzie, dzięki któremu w dwóch krokach właściciele sklepów mogą założyć własną stronę. Dzięki niej klienci znajdują sklepy w swojej okolicy i mogą zrobić bezpiecznie zakupy, odbierając już spakowany koszyk w punkcie sprzedaży stacjonarnej. Dzięki temu rodzinny polski biznes ma szansę przetrwać trudny czas dla polskich przedsiębiorców. Platforma jest darmowa. Ani właściciele sklepów, ani klienci nie zapłacą żadnych pieniędzy za korzystanie z niej.

CZYTAJ DALEJ

Bolesna Królowa Polski. 174. rocznica objawień Matki Bożej Licheńskiej

2024-04-30 20:50

[ TEMATY ]

Licheń

Sanktuarium M.B. w Licheniu

Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Temu właśnie człowiekowi objawiła się trzykrotnie Matka Boża ze znanego mu grąblińskiego wizerunku.

MARYJA I PASTERZ MIKOŁAJ

<...> Mijały niespokojne lata. Nadszedł rok 1850. W pobliżu obrazu zawieszonego na sośnie zwykł wypasać powierzone sobie stado pasterz Mikołaj Sikatka. Znający go osobiście literat Julian Wieniawski tak pisał o nim: „Był to człowiek wielkiej zacności i dziwnej u chłopów słodyczy. Bieluchny jak gołąb, pamiętał dawne przedrewolucyjne czasy. Pamiętał parę generacji dziedziców i rodowody niemal wszystkich chłopskich rodzin we wsi. Żył pobożnie i przykładnie, od karczmy stronił, w plotki się nie bawił, przeciwnie – siał dookoła siebie zgodę, spokój i miłość bliźniego”.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na nabożeństwa majowe będą dotyczyć ks. Popiełuszki

2024-04-30 20:56

[ TEMATY ]

bł. ks. Jerzy Popiełuszko

ks. Mirosław Benedyk

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Relikwie bł. ks. Jerzego Popiełuszki

Z okazji przypadającej w tym roku 40. rocznicy męczeńskiej śmierci ks. Jerzego Popiełuszki w czasie nabożeństw majowych w Kościele katolickim w Polsce czytane będą rozważania poświęcone życiu i działalności zamordowanego kapłana.

W maju w Kościele katolickim w Polsce odprawiane są nabożeństwa majowe, podczas których śpiewa się Litanię do Najświętszej Maryi Panny.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję