Niemal zawsze ostatniego dnia biwaku razem z drużyną uczestniczę w niedzielnej Mszy św. Harcerze w mundurach w pierwszych ławkach, proporcowi stojący na baczność z przodu kościoła i, oczywiście, modlitwa harcerska na koniec Eucharystii - stanowią nieodłączną część harcerskich wyjazdów.
Rozwój religijny to jedno z najważniejszych pól, na których harcerski instruktor może posiać ziarno wiary i w przyszłości oglądać piękne efekty swojego działania. Za każdym razem, kiedy na koniec obozowego ogniska cała drużyna wspólnie odśpiewa modlitwę harcerską, przeprowadzi krótki rachunek sumienia, w młodych sercach pozostaje trwały ślad i poczucie, że modlitwa stanowi naturalną część harcerskiego życia.
W Polsce działają różne środowiska harcerskie z wielu organizacji. Do drużyn zgłaszają się dzieci pochodzące z rozmaitych rodzin, coraz częściej mało religijnych. Niekiedy zdarza się, że z codzienną modlitwą, jaka ma miejsce na biwakach i obozach, harcerze stykają się pierwszy raz. Może to właśnie w drużynie podczas polowej Mszy św. któryś z tych duchowo zaniedbanych młodych ludzi pierwszy raz przeczyta na głos tekst z Biblii lub zaśpiewa psalm?
Coraz więcej drużyn, mających świadomość wagi wychowania duchowego, spotyka się z problemem pracy „od zera”. Pozbawieni wsparcia instruktorzy własnym przykładem, uczestnictwem w Mszy św., wspólnym Różańcem przy ognisku i wieloma innymi metodami próbują pokazać wartość modlitwy i podążania chrześcijańską drogą. Dla wielu dzieci to właśnie drużyna jest pierwszym miejscem zetknięcia się z wiarą w Pana Boga. Świadomi wychowawcy pokazują chłopcom z drużyny, że chodzenie do kościoła nie jest staroświeckie i dla starszych pań. Odnalezienie grupy, w której młody człowiek jest akceptowany i doświadcza kontaktu z Chrystusem, stanowi alternatywę dla coraz gęściej otaczającej nas fali laicyzmu czy wręcz wrogości wobec Kościoła. Celem harcerstwa nie jest wyszkolenie tysięcy supersprawnych komandosów, którzy będą mistrzami przetrwania i władcami lasu, tylko wychowanie na dobrych w przyszłości ojców, obywateli, pracowników, pracodawców itp., którzy swoje życie będą budować na solidnym fundamencie wiary i osobistym kontakcie z Bogiem.
Na świecie i w Polsce laicyzacja dotknęła także skauting i harcerstwo. Niektóre środowiska jednak coraz mniejszy nacisk kładą na pokazywanie Chrystusowej drogi życia, a coraz bardziej skupiają się na przekazywaniu wiedzy i umiejętności z harcerskich technik. Lord Baden-Powell powiedział kiedyś: „Jeżeli skauting miałby być bez Boga, to lepiej, żeby go nie było”. Warto więc dzisiaj zastanowić się nad tym, jak wielu wychowawców i instruktorów działa zgodnie z ideą ojca wszystkich skautów.
Do modlitwy o „sprawiedliwy i trwały pokój” wezwali członkowie Kolegium Kardynalskiego w komunikacie, opublikowanym na zakończenie ostatniej 12. kongregacji generalnej, poprzedzającej rozpoczynające się jutro konklawe.
Publikujemy treść komunikatu, przekazanego za pośrednictwem Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej:
Zastąpienie imienia chrzcielnego papieskim zakorzeniło się na przestrzeni wieków w historii Kościoła jako pierwsza decyzja, którą podejmuje nowowybrany papież. I choć w pierwszym tysiącleciu niewielu papieży posługiwało się innym, niż chrzcielne, imieniem, to tradycje tej zmiany sięgają początków chrześcijaństwa i opisanej na kartach Ewangelii sceny, w której Jezus zmienił imię swojego pierwszego przyszłego następcy, apostoła Szymona na imię Piotr.
„Jeśli nie pojadę ja, na pewno pojedzie Jan XXIV” - tymi słowami Papież Franciszek odpowiedział na pytanie o możliwość podróży apostolskiej do Wietnamu, które zadał mu jeden z dziennikarzy, podczas konferencji prasowej w samolocie, 4 września 2023 r., w drodze powrotnej z Mongolii. I choć dziś powraca pytanie o to, czy takie właśnie imię wybierze kolejny następca św. Piotra, faktem pozostaje, że będzie to jego osobista decyzja.
6 maja 2025 roku przypadła 80. rocznica kapitulacji Festung Breslau. W miejscu pamięci i wyzwolenia jeńców z obozu Burgweide, znajdującego się na wrocławskich Sołtysowicach, odbyły się uroczystości upamiętniające tamte wydarzenia. - Spotykamy się dziś, aby uczcić pamięć ofiar i ocalałych z obozu pracy Burgweide, które funkcjonowało w czasie jednej z najciemniejszych kart historii niemieckiej okupacji i II wojny światowej - mówił Martin Kremer, konsul generalny Niemiec we Wrocławiu.
W czasie przeznaczonym na przemówienia głos zabrał Kamil Dworaczek, dyrektor wrocławskiego oddziału IPN. Rozpoczął on od zacytowania fragmentu z Księgi Powtórzonego Prawa: “Źle się z nami obchodzili, gnębili nas i nałożyli na nas ciężkie roboty przymusowe”. - Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest to fragment relacji jednego z robotników przymusowych przetrzymywanych tutaj w obozie Burgweide. Ale jest to fragment z Pisma Świętego, z Księgi Powtórzonego Prawa, który opowiada o losie Izraelitów w niewoli egipskiej. Później czytamy oczywiście o ucieczce, o zyskaniu wolności, w końcu w kolejnym pokoleniu dotarciu do ziemi obiecanej. I tych analogii między losem Izraelitów w niewoli egipskiej a losem Polaków i innych robotników przymusowych w III Rzeszy jest więcej. Jest też jedna istotna różnica. Polacy nie musieli podejmować ucieczki, tak jak starotestamentowi Izraelici, bo to do nich przyszła Polska. Nowa Polska i Polski Wrocław, które może nie do końca były ziszczeniem ich marzeń i snów, ale przestali być w końcu niewolnikami w Breslau - zaznaczył Kamil Dworaczek, dodając: - Sami mogli decydować o swoim losie, zakładać rodziny, w końcu zdecydować, czy to tutaj będą szukać swojej ziemi obiecanej. I ta ziemia obiecana w pewnym sensie zaczęła się dokładnie w tym miejscu, w którym dzisiaj się znajdujemy. Bo to tutaj zawisła 6 maja pierwsza polska flaga, pierwsza biało-czerwona w powojennym Wrocławiu. Stało się tak za sprawą pani Natalii Kujawińskiej, która w ukryciu, w konspiracji uszyła tę flagę kilka dni wcześniej. Pani Kujawińska była jedną z warszawianek, która została wypędzona przez Niemców po upadku Powstania Warszawskiego. Bardzo symboliczna historia.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.