Reklama

Jest festiwal, bo jest Jasna Góra

1085 wykonawców z 11 krajów: Austrii, Bułgarii, Egiptu, Hiszpanii, Mołdawii, Niemiec, Norwegii, Rumunii, Ukrainy, Wielkiej Brytanii i Polski, którzy zaprezentowali się podczas koncertów różnorodnych gatunków muzyki, wystawy, spektakle i wykłady złożyły się na 22. edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, która odbyła się w Częstochowie w dniach 1-6 maja 2012 r.

Niedziela Ogólnopolska 20/2012, str. 28-29

Graziako/Niedziela

Koncert inauguracyjny

Koncert inauguracyjny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Festiwal „Gaude Mater”, którego jednym z nurtów jest ekumenizm, to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Miejscami prezentacji festiwalowych są przede wszystkim wnętrza częstochowskich świątyń różnych wyznań. Jak podkreśla dyrektor Festiwalu Małgorzata Z. Nowak, projekt rozwija się tak doskonale właśnie dzięki dobrej współpracy miasta Częstochowy, Kurii Metropolitalnej oraz Klasztoru Jasnogórskiego, ale też wielkiej życzliwości i pomocy gospodarzy kościołów ewangelicko-augsburskiego i prawosławnego, położonych - jak przystało na wspomniany ekumenizm - vis-ŕ-vis siebie. - Myślę, że nie dałoby się organizować tego Festiwalu, gdyby Częstochowa nie miała Jasnej Góry i nie miała pięknych kościołów - podkreśla Małgorzata Z. Nowak. - Festiwal zrodził się w Częstochowie właśnie dlatego, że jest Jasna Góra - dodaje. I z pewnością jego propozycje są tak różnorodne, jak różnorodna jest mozaika pielgrzymów przybywających na Jasną Górę.

Dwa jubileusze

Uroczysty koncert inauguracyjny, który odbył się 1 maja w Bazylice Jasnogórskiej, był jednocześnie głównym punktem obchodów 80. urodzin Wojciecha Kilara (więcej na s. 27) oraz 20-lecia Polskiej Federacji „Pueri Cantores”, która w dniach 30 kwietnia - 3 maja przeżywała w Częstochowie swój VII Kongres. Podczas koncertu zabrzmiały doskonale znane wielbicielom muzyki Kilara utwory dostojnego jubilata - „Bogurodzica”, „Exodus” i „Angelus”, dzieła, w których zaklęta jest historia Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Szklana muzyka...

Niezwykle ciekawą propozycją Festiwalu był koncert na harmonikę szklaną i verrofon, w którym wystąpili artyści z Austrii - „Wiener Glasharmonika Duo”. Ci, którzy przybyli na koncert do kościoła pw. Najświętszego Imienia Maryi, zostali urzeczeni niezwykłym brzmieniem niecodziennych instrumentów. Christy i Gerald Schönfeldingerowie wykonali m.in. utwory Ch. W. Glucka, J. Haydna, F. Schuberta i W. A. Mozarta, a dzięki oryginalności instrumentów i pięknemu wnętrzu świątyni koncert okazał się prawdziwym spektaklem. Słuchacze wychodzący z koncertu zgodnie potwierdzali, że takiego fenomenu dotychczas na Festiwalu nie było.

Reklama

Spotkanie z judaizmem

Nie jak to miało miejsce dotychczas - w Teatrze im. A. Mickiewicza czy Filharmonii Częstochowskiej, ale po raz pierwszy w świątyni - w progach kościoła ewangelicko-augsburskiego zabrzmiała muzyka synagogalna. Shmuel Barzilai, główny kantor synagogi w Wiedniu, któremu towarzyszył „Klezmer Reloaded” w składzie: Maciej Gołębiowski (klarnet) i Aleksander Szewczenko (akordeon), nie tylko przepięknie śpiewał pieśni judaizmu, ale także nawiązał podczas koncertu doskonały kontakt z publicznością, a muzykę i śpiew uzupełniły opowieści artystów.

Muzyka na fletnię Pana

Kolejna ze śmiałych propozycji Festiwalu - koncert muzyki na fletnię Pana dnia 2 maja, podobnie jak koncert „szklanej muzyki”, okazał się strzałem w dziesiątkę. Był bowiem niepowtarzalną wyprawą do świata magicznych dźwięków instrumentu znanego kiedyś w Polsce pod nazwą multanki, a dziś obecnego jedynie na Bałkanach. Mołdawianin Stefan Negura, z towarzyszeniem rumuńskiego zespołu „Traffic Strings”, oczarował słuchaczy pięknymi interpretacjami utworów W. A. Mozarta, A. Vivaldiego, J. S. Bacha, G. Rossiniego, G. Verdiego, a nawet Ennio Morricone.

Inauguracja liturgiczna

W tym roku, inaczej niż w poprzednich latach, miała miejsce 3 maja i ze względu na olbrzymi aparat wykonawczy - na jasnogórskim Szczycie. Podczas uroczystej Sumy celebrowanej ku czci Matki Bożej Królowej Polski zabrzmiała „Msza Świętokrzyska” na chór i organy Jana Maklakiewicza w wykonaniu 600 chórzystów z Polskiej Federacji „Pueri Cantores” i organisty Bogdana Stępnia pod dyrekcją Jarosława Jasiury.

Wybitni młodzi

Jednym z priorytetów Festiwalu „Gaude Mater” jest wspieranie młodych twórców. W tym celu wspólnie z warszawskim Instytutem „Musica Sacra” organizowany jest każdego roku Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski na utwór sakralny na chór mieszany a cappella. Zgodnie z festiwalową tradycją, utwory laureatów tegorocznej, VIII edycji Konkursu - Bartosza Kowalskiego, Phillipa Armstronga Cooke’a z Wielkiej Brytanii, Michała Malca i Douglasa Gary’ego Pewa z USA - zabrzmiały podczas Koncertu Prawykonań obok dzieł uznanych już kompozytorów.

Reklama

Muzyka dawna

Wielką gratką dla wielbicieli muzyki dawnej był występ sopranistki Joanne Lunn z Wielkiej Brytanii oraz doskonałej „Akademie für Alte Musik Berlin” - niekwestionowanej gwiazdy Festiwalu. W wykonaniu solistki i należącej do światowej czołówki zespołów kameralnych, obchodzącej w tym roku jubileusz 30-lecia swego istnienia orkiestry, zabrzmiały oratoryjne utwory J. S. Bacha, które we wnętrzu kościoła seminaryjnego znalazły dla siebie godną przestrzeń.

Rockowy chorał

Ukłonem w kierunku młodej publiczności był koncert zespołu „Gregorian”. Zespół powstały w latach 90. z inicjatywy niemieckiego producenta muzycznego Franka Petersona, łączący w swej twórczości średniowieczny chorał gregoriański ze współczesną muzyką popową i rockową i znany z albumów „Masters of Chant”, musiał przyciągnąć wielką rzeszę publiczności. Fani „Gregorian”, którzy przyjechali na koncert do Częstochowy z wielu, często nawet odległych miast Polski, nie zawiedli się na prawdziwym widowisku, podczas którego zabrzmiały m.in.: „Only You”, „Heaven”, „Angels”, „Moment of peace”, „Hymn”.

Bogactwo Wschodu

Każdego roku wielkim zainteresowaniem cieszą się festiwalowe koncerty muzyki cerkiewnej, które od trzech lat odbywają się w budowanej cerkwi pw. Ikony Częstochowskiej Matki Bożej, z trudem mieszczącej miłośników muzyki prawosławia. W tym roku podczas Festiwalu zaprezentował się doskonały „Cosmic Voices from Bulgaria”, jeden z najbardziej znanych bułgarskich żeńskich chórów, który zachwycił publiczność prawdziwie niebiańskimi głosami i typowym dla kultury bałkańskiej porywającym brzmieniem.

Reklama

Koncert pamięci

Koncert finałowy poświęcony został zmarłemu 21 września 2011 r. Krzysztofowi Pośpiechowi - wielkiemu społecznikowi i doskonałemu pedagogowi, twórcy Święta Muzyki w Częstochowie, pierwszemu dyrektorowi Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” (1991-95), prezesowi Stowarzyszenia Przyjaciół „Gaude Mater”, twórcy i pierwszemu dyrektorowi Festiwalu. Podczas koncertu zabrzmiało „Requiem” W. A. Mozarta, jeden z ulubionych utworów Krzysztofa Pośpiecha, ale tym razem w wersji liturgicznej, rozszerzonej o fragmenty chorału gregoriańskiego.

Nie tylko koncerty

Festiwal „Gaude Mater” to nie tylko koncerty, ale i wystawy, spektakle i wykłady. W tym roku festiwalowa publiczność mogła obejrzeć wystawę fotografii Zdzisława Sowińskiego zatytułowaną „Wojciech Kilar. Teraz, teraz, teraz i... amen”, prezentowaną w Pawilonie Wystawowym w Parku im. S. Staszica, oraz wystawę malarstwa Kazimierza Bednarza w Galerii Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” - organizatora Festiwalu.
Wielkim wydarzeniem był spektakl „Przejście” Leszka Mądzika z muzyką Tomasza Stańko w wykonaniu Sceny Plastycznej KUL.
Tradycyjnie natomiast Festiwalowi towarzyszyło seminarium dla dyrygentów chórów, muzyków i muzykologów, podczas którego z wykładami wystąpili: Michał Sławecki („Współczesne spojrzenie na interpretację gregoriańską w semiologicznej optyce”), Marek Dyżewski („Czy muzyka złagodzi obyczaje”) i Wacław Panek („Hymny polskie - pieśni zapominane?”).

Etniczne noce

Od kilku już lat „uwerturą” do Festiwalu jest Etno*C - trzydniowy projekt edukacyjny skierowany do młodych odbiorców, mający na celu pokazanie i przybliżenie wielokulturowości świata w wymiarze „profanum”. W tym roku w dniach 28-30 kwietnia zaprezentowane zostały - poprzez różnorodne warsztaty, koncerty, pokazy tańca i kuchni - kultury: egzotycznego Egiptu, chłodnej Laponii i słonecznej, ognistej Katalonii. - Etno*C nie jest produktem ubocznym, ale integralną częścią Festiwalu - podkreśla Małgorzata Z. Nowak. Rosnące zainteresowanie imprezą dowodzi, że najmłodsze dziecko Festiwalu zostało docenione.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pokochał na dobre i na złe

Niedziela Ogólnopolska 40/2010, str. 18-19

zaciszegwiazd.pl

Zwielkiego okna sypialni swego nowego góralskiego domu Halina i Jacek Zielińscy widzą Giewont. Wprowadzili się tu niedawno, cieszą się ze swej pięknej sypialni jak nowożeńcy. A przecież pokochali się na dobre i na złe dość dawno temu. Są małżeństwem 39 lat.
„Skaldowie” zawsze żyli między Krakowem a Tatrami, co słychać w ich muzyce. Jacek i Andrzej Zielińscy urodzili się i wychowali w Krakowie, ale ich mama to góralka z Zakopanego. Do Zakopanego jeździli więc na wszystkie święta, na wakacje, na narty, byli tu u siebie.
Trzy lata temu obok dawnego domu rodziców Jacek pobudował piękną, stylową chatę z bali. Jest w niej aż jasno od drewna. Halina zadbała o wystrój i liczne góralskie ozdoby, a także piękny ogród z kapliczką z Jezusem Frasobliwym. I znów cała rodzina ma dokąd przyjeżdżać na święta i wakacje.

CZYTAJ DALEJ

Pojechała pożegnać się z Matką Bożą... wróciła uzdrowiona

[ TEMATY ]

Matka Boża

świadectwo

Magdalena Pijewska/Niedziela

Sierpień 1951 roku na Podlasiu był szczególnie upalny. Kobieta pracująca w polu co i raz prostowała grzbiet i ocierała pot z czoła. A tu jeszcze tyle do zrobienia! Jak tu ze wszystkim zdążyć? W domu troje małych dzieci, czekają na matkę, na obiad! Nagle chwyciła ją niemożliwa słabość, przed oczami zrobiło się ciemno. Upadła zemdlona. Obudziła się w szpitalu w Białymstoku. Lekarz miał posępną minę. „Gruźlica. Płuca jak sito. Kobieto! Dlaczegoś się wcześniej nie leczyła?! Tu już nie ma ratunku!” Młoda matka pogodzona z diagnozą poprosiła męża i swoją mamę, aby zawieźli ją na Jasną Górę. Jeśli taka wola Boża, trzeba się pożegnać z Jasnogórską Panią.

To była środa, 15 sierpnia 1951 roku. Wielka uroczystość – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Tam, dziękując za wszystkie łaski, żegnając się z Matką Bożą i własnym życiem, kobieta, nie prosząc o nic, otrzymała uzdrowienie. Do domu wróciła jak nowo narodzona. Gdy zgłosiła się do kliniki, lekarze oniemieli. „Kto cię leczył, gdzie ty byłaś?” „Na Jasnej Górze, u Matki Bożej”. Lekarze do karty leczenia wpisali: „Pacjentka ozdrowiała w niewytłumaczalny sposób”.

CZYTAJ DALEJ

We wrześniu Festiwal Książki Katolickiej – podsumowanie XXIX Targów Wydawców Katolickich

2024-05-07 11:29

[ TEMATY ]

Targi Wydawców Katolickich

Ireneusz Korpyś/Niedziela

- Rekordowa pod względem frekwencji ostatnia edycja Targów Wydawców Katolickich w Warszawie udowodniła, że zainteresowanie polskich czytelników publikacjami o tematyce religijnej bynajmniej nie słabnie - informują organizatorzy wydarzenia. Dlatego zapowiadają planowany na wrzesień Festiwal Książki Katolickiej jako podsumowanie niedawnej imprezy wydawniczej.

Tegoroczne Targi odwiedziło ponad 40 tys. osób, zdecydowanie najwięcej w blisko 30-letniej historii tej imprezy. To kolejny dowód na istotną społecznie potrzebę kontaktu z wartościową literaturą i książkami, jaką gwarantuje to swoiste Święto Dobrej Książki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję