KUL zbada wpływ napojów energetyzujących na zdrowie człowieka
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II otrzymał grant ministerialny na realizację projektu „Badanie wpływu stosowania napojów energetyzujących i wybranych adaptogenów roślinnych na zdrowie i stan psychiczny młodych dorosłych – projekt badawczy”. Analizy i badania zostaną przeprowadzone we współpracy z zespołami naukowców z Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, Uniwersytetu Jagiellońskiego (Collegium Medicum) oraz Politechniki Lubelskiej. Kierownikiem merytorycznym projektu został prof. dr hab. n. med. Ryszard Maciejewski.
Projekt ma na celu przeprowadzenie badań dotyczących jakościowej i ilościowej analizy napojów energetyzujących oraz adaptogenów roślinnych, a także ocenę ich toksyczności i wpływu na zdrowie. Naukowcy podejmą się wykonania analizy składu pierwiastków napojów energetyzujących (energy drinks – ED) oraz analizy składu roślin i pozyskiwanych z nich surowców o działaniu adaptogennym, psychostymulującym i nootropowym. Przeprowadzą również badania w kierunku oceny toksyczności tych substancji i wzajemnych interakcji między nimi. Ważnym elementem są planowane badania behawioralne na zwierzętach laboratoryjnych wraz z analizą mikroskopową ich tkanek. Ponadto zaplanowano ocenę funkcjonowania psychologicznego w kontekście sprawności poznawczej i ryzyka rozwoju psychopatologii u młodych dorosłych spożywających napoje energetyczne, również w kontekście ryzyka wystąpienia uzależnień behawioralnych.
– Zadaniem zespołów jest poszerzenie wiedzy w zakresie składu i niepożądanych działań napojów energetyzujących oraz wybranych adaptogenów roślinnych. Szczegółowa analiza pozwoli na ustalenie, czy komponenty napojów energetyzujących i adaptogenów roślinnych mogą oddziaływać cytotoksycznie, genotoksycznie i mutagennie na komórki, czy komponenty napojów energetyzujących i adaptogenów roślinnych wchodzą w interakcje pomiędzy sobą oraz w jaki sposób mogą oddziaływać na układ nerwowy, jak i cały organizm – podkreśla prof. dr hab. n. med. Ryszard Maciejewski, kierownik projektu. – Ponadto chcemy uzyskać informacje dotyczące stanu psychicznego młodych dorosłych, którzy spożywają napoje energetyzujące oraz określić cechy ich aktywności neurofizjologicznej – dodaje dziekan Wydziału Medycznego KUL.
Efektem projektu ma być podniesienie świadomości o wpływie w/w produktów na zdrowie ludzi. W tym celu przewidziano przygotowanie materiałów dydaktycznych i informacyjnych (opartych na uzyskanych wynikach) oraz szeroko pojętą kampanię promocyjną z wykorzystaniem nowoczesnych środków.
W kategorii świętość KUL znajduje się na czołowych miejscach listy światowej i może bez kompleksów porównywać się z uczelniami, które istnieją już kilka wieków – podkreślił prorektor KUL ks. prof. Mirosław Sitarz, otwierając konferencję naukową poświęconą świętym i błogosławionym, także kandydatom na ołtarze, którzy są związani z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.
Święci, błogosławieni i kandydaci na ołtarze – związani z KUL m.in. jako jego absolwenci – to temat pierwszej z cyklu konferencji naukowych, na których będą przedstawiane te postaci, które odegrały znaczącą rolę w Kościele katolickim. Pierwsze spotkanie dostępne jest na kanale Tv KUL na You Tube.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
W Niedzielę Palmową abp Stanisław Budzik podkreślił, że „wiara w bóstwo i człowieczeństwo Jezusa to serce naszej wiary, to także najgłębszy fundament godności osoby ludzkiej”.
Rozpoczynając obchody Wielkiego Tygodnia, abp Stanisław Budzik w archikatedrze lubelskiej poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. W gronie uczestników Liturgii wyróżniali się siostry i bracia z Drogi Neokatechumenalnej (IV i V wspólnota z ul. Królewskiej w Lublinie), którzy złożyli publiczne, uroczyste wyznanie wiary.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.