Reklama

Katolicka podstawówka w Lublinie

Gdy wymawiamy słowo „szkoła”, jako dorośli mamy przed oczyma zazwyczaj duży budynek, z którego dzieci chętnie uciekają. Kojarzy się nam z hałasem, bójkami uczniów na korytarzach, z przemocą, agresją i wszelkiego rodzaju używkami. Generalnie stwierdzamy, że nie jest dobrze, ale też i nie jest nudno. Kolejne ekipy rządzące fundują nam co kilka lat nowe prawo oświatowe - ustawy, podstawy programowe, wykazy lektur, terminy wolnych dni i nowe stawki wynagradzania nauczycieli.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po 1989 r. zaczęły w Polsce masowo powstawać szkoły katolickie. Obok tych z tradycjami, starych szkół zakonnych, nowe, bez tradycji i często bez odpowiedniego zaplecza. Powstawały na fali dopiero co odzyskanej wolności, z zapału ludzkich serc. Liczyło się tylko to, że w wolnej Polsce mogą powstawać wolne szkoły. Jedną z takich szkół jest Katolicka Szkoła Podstawowa w Lublinie, która ma już ponad dwadzieścia lat. Powstała 1 września 1991 r. w dawnym budynku katechetycznym na terenie placu kościelnego kościoła św. Jadwigi Królowej. Mała, bo licząca niespełna setkę dzieci, skromnie wyposażona a jednocześnie kolorowa, przytulna i ciepła. Szkoła, z której dzieci nie chcą wracać do domu, a gdy są chore, rozpaczają, że nie mogą pójść do szkoły, zaś w czasie wakacji przysyłają setki kartek z pozdrowieniami. Szkoła „dziwna”, bo bez niecenzuralnych słów, kradzieży, agresji, przemocy i używek. Szkoła katolicka, czyli powszechna i otwarta. Obok dzieci zdrowych uczą się w niej dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami emocjonalnymi: autyzmem, porażeniem mózgowym, zespołem Aspergera, a także niepełnosprawne ruchowo. Kiedyś przez wiele lat uczyła się w niej niewidoma od urodzenia Kasia.
Choć w nazwie szkoły nie ma słowa: integracyjna, na co dzień mieszają się w niej dzieci zdrowe z chorymi. Nikt nikomu nie dokucza, uczniowie sobie pomagają i nie odczuwają między sobą różnic. Razem z dziećmi urodzonymi w Polsce uczą się dzieci z różnych krajów i kontynentów. Ostatnio uczyło się tu rodzeństwo Juan i Elena z Meksyku. Gdy pięć lat temu przyjechali z rodzicami do Lublina, nie mogli znaleźć dla siebie szkoły. Tam gdzie trafiali, nie zostali przyjęci, bo nie znali języka polskiego. U nas po paru miesiącach występowali na scenie, a po czterech latach osiągnęli najlepszy wynik w konkursie ortograficznym wśród uczniów lubelskich szkół.
Relacje i więzi, jakie tworzą się między nami są tym, co warto przeżywać, aby ubogacać siebie i innych. Dobrze jest pracować w takiej szkole i uczyć się dobroci od najmłodszych. Otwartość wspólnoty szkolnej zrodziła odruch pomocy innym, bardziej potrzebującym. W ciągu każdego roku szkolnego uczniowie inicjują wiele akcji charytatywnych lub włączają się w już istniejące, takie jak: „Wigilia na Starym Mieście”, „Mikołaj o Tobie nie zapomni”, „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”. Szkolne Koło Caritas organizuje loterie fantowe, sprzedaż ciast lub stroików świątecznych, z których dochód w całości przeznaczany jest na rzecz ubogich. Właściwie każda okazja jest dobra, by nasze życie zamienić w służbę drugiemu. Szkolna wycieczka i wizyta w sierocińcu prowadzonym przez siostry Miles Jezu we Lwowie zaowocowały m.in. tym, że rodzice jednego z uczniów zaadoptowali dziecko z tamtego sierocińca. Współpracując przez lata ze Wspólnotą Pomocy Polskim Szkołom na Wschodzie wielokrotnie przewoziliśmy książki i pomoce szkolne do szkół na terenie Ukrainy, Białorusi i Litwy; gościliśmy dzieci stamtąd w naszej szkole i w rodzinach uczniów. Niedawna wizyta pani Wiktorii z Żytomierza, oddalonego od Lublina o 700 km, zrodziła pomysł zaproszenia stamtąd dzieci polskiego pochodzenia do naszej szkoły i naszego miasta. Nawiązaliśmy kontakt z uczniami niedzielnej szkoły polskiej w Tbilisi, potomkami zesłańców polskich okresu II wojny światowej. Te i inne wspólne działania uczą małe jeszcze dzieci, że człowiek nie żyje tylko dla siebie, że nie może myśleć tylko o sobie, że warto żyć dla innych i całe życie pomagać drugiemu człowiekowi. Świadomość, że w oczach Boga wszyscy są tak samo ważni, niezależnie od tego, kim są, co posiadają i gdzie mieszkają, uczą małych Polaków, jak być wielkimi ludźmi. Mamy nadzieję, że odruch serca wytworzony właśnie teraz będzie towarzyszył naszym wychowankom przez ich całe dalsze życie.
Żeby tak wiele wymagać od wychowanków, jeszcze więcej należy wymagać od siebie. Słowa Jana Pawła II „Wymagajcie od siebie, nawet gdy inni od was nie wymagają”, od lat każdego dnia towarzyszą wszystkim pracownikom placówki. To oni dbają o ciepłą i pełną szacunku atmosferę w szkole. To dzięki wzajemnej życzliwości uczniowie mają zapewnione poczucie bezpieczeństwa. Wiedzą, że zawsze mogą liczyć na swoich wychowawców, ze wszystkim mogą przyjść do nich i znajdą pomoc. Postawa wychowawcy, całe jego życie, to, kim jest i jaki jest, a nie to, co ma i co posiada, jest przecież najważniejsze. Dobry wychowawca musi być wzorem dla swoich wychowanków. Wie, że gdy wymaga od podopiecznych dyscypliny, sam musi być zdyscyplinowany. Gdy oczekuje, aby czegoś nie robili, sam musi pokazać, że on również sprosta temu wymaganiu. Gdy wymaga szacunku od dziecka, musi umieć okazać, że on też szanuje swoich uczniów i współpracowników. Być może szkoła ta jest jedną z niewielu w naszym kraju, w której żaden pracownik nie zapalił papierosa od początku jej istnienia. Obok dawania świadectwa jeszcze i to „najważniejsze i niewidoczne dla oczu”. To nie tyle wiedza i talent pedagogiczny, co raczej mądrość i wiara, która daje siłę aby być dla swoich podopiecznych przyjacielem i zarazem autorytetem. Świadomość, że dobra szkoła to drugi dom dla dziecka, w którym nauczyciele dużo wymagają, ale też bardzo kochają, oraz że szkoła to nie tyle przekaz wiedzy, co raczej formowanie młodego człowieka, daje siły, do tak ogromnej pracy i poczucie satysfakcji. A tak naprawdę o powodzeniu szkół katolickich decyduje fakt, że tam Bóg jest zawsze na pierwszym miejscu. A tam, gdzie Bóg jest na pierwszym miejscu, wszystkie inne sprawy są na miejscu właściwym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Zmarł charyzmatyczny kapłan, duszpasterz akademicki

2025-04-12 23:14

Archiwum UPJPII

W sobotę 12 kwietnia zmarł o. prof. Jan Andrzej Kłoczowski OP, duszpasterz akademicki, wybitny filozof, teolog, wieloletni wykładowca UPJPII.

Wspólnota akademicka Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie z wielkim bólem przyjęła wiadomość o śmierci ojca profesora Jana Andrzeja Kłoczowskiego OP, dominikanina, wybitnego filozofa, teologa i duszpasterza akademickiego, wieloletniego kierownika Katedry Filozofii Religii na Wydziale Filozoficznym UPJPII i wykładowcy naszego Uniwersytetu Papieskiego. Miał 87 lat.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję