Wykorzystanie mediów społecznościowych w ewangelizacji było tematem spotkania Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP, które odbyło się 10 października br. w Warszawie. Uczestnicy podkreślali konieczność większej obecności katolików w tych mediach, gdyż inaczej istnieje niebezpieczeństwo wykluczenia z tej rzeczywistości.
Otwierając obrady, przewodniczący Rady abp Wacław Depo zacytował św. Augustyna, który stwierdził, że kochać to „upominać niezdyscyplinowanych, pocieszać małodusznych, podtrzymywać słabych, zbijać argumenty przeciwników, strzec się złośliwych, nauczać nieumiejętnych, zachęcać leniwych, mitygować kłótliwych, powstrzymywać ambitnych, podnosić na duchu zniechęconych, godzić walczących, pomagać potrzebującym, uwalniać uciśnionych, okazywać uznanie dobrym, tolerować złych i niestety kochać wszystkich” (Sermo 340, 3). Wyjaśnił, że słowa te, wypowiedziane wiele wieków temu, trafnie oddają stosunek, jakim Kościół winien kierować się w odniesieniu do współczesnych środków przekazu.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
O „Roli portali społecznościowych w komunikacji międzyosobowej” mówił Andrzej Garapich - prezes Polskich Badań Internetu, będący zarazem członkiem rady nadzorczej kościelnej Fundacji „Opoka”. Przytoczył dane, z których wynika, że ponad 22 mln Polaków korzysta z Internetu, z czego 17,5 mln z portali społecznościowych. Jego zdaniem, tego typu portale spełniają dziś analogiczną rolę, jak ongiś kawiarnie w Paryżu czy Londynie, umożliwiając bezpośrednie spotkania między ludźmi oraz nieskrępowaną wymianę idei, poglądów i informacji. Podkreślił, że stanowić mogą one także ważne forum przekazu treści religijnych.
Ks. dr Józef Kloch - rzecznik Episkopatu przedstawił wyniki przeprowadzonych przez siebie badań dotyczących aktywności duchownych i wiernych świeckich na portalach społecznościowych w Polsce. Okazuje się, że istnieje potrzeba zwrócenia większej uwagi na konieczność obecności Kościoła w sieci. W przeciwnym razie - grozi odcięcie od pewnych środowisk, szczególnie można utracić szansę dotarcia do młodych ludzi.
Ks. Mariusz Frukacz z „Niedzieli”, który prowadzi kilka blogów, zaprezentował swe doświadczenia ewangelizacyjne za pomocą tego narzędzia medialnego. Mówił m.in., że jako miłośnik jazzu prowadzi specjalny blog na ten temat, dzięki czemu komunikuje się z wieloma ludźmi niewierzącymi bądź poszukującymi, odpowiadając na liczne ich pytania i wątpliwości z zakresu wiary.
Podczas spotkania zwrócono uwagę na potrzebę zorganizowania w seminariach duchownych - w ramach formacji przygotowującej do kapłaństwa - systematycznych szkoleń z zakresu posługiwania się mediami społecznościowymi oraz opracowania specjalnego poradnika, adresowanego do wszystkich liderów katolickich, w tym proboszczów, aby w sposób praktyczny ukazać im różne sposoby posługiwania się Internetem w celach ewangelizacyjnych.