Reklama

Niedziela Kielecka

W Seminarium najważniejsza jest kaplica

Z ks. dr. Pawłem Tamborem – rektorem Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach, rozmawia Agnieszka Dziarmaga

Niedziela kielecka 40/2014, str. 1, 6

[ TEMATY ]

seminarium

TD

Seminarium żyje określonym rytmem

Seminarium żyje określonym rytmem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Agnieszka Dziarmaga: – Jest Ksiądz Rektor po spotkaniu polskich rektorów seminariów – jaka zatem jest sytuacja powołaniowa w Polsce i w diecezji?

Reklama

KS. DR PAWEŁ TAMBOR: – Nie jestem w posiadaniu dokładnych liczb dotyczących poszczególnych Seminariów Duchownych w Polsce, ale z podstawowych statystyk opisowych wynika, że liczba kandydatów na pierwszy rok w skali kraju utrzymuje się na tym samym poziomie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Obserwowany jest niewielki spadek w kontekście seminariów diecezjalnych (ok. 5 proc.), seminaria zakonne natomiast notują wzrost liczby powołań (ok. 20 proc.).
Do Wyższego Seminarium Duchownego w Kielcach zgłosiło się 18 kandydatów na pierwszy rok, w tym trzech z parafii kieleckich. Warto zauważyć, że kilku z tego grona ukończyło już studia na innych kierunkach, np. Wydział Prawa i Administracji UKSW, socjologię KUL, Politechnikę Świętokrzyską, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. Spotkają się zatem ze sobą na pierwszym roku formacji seminaryjnej zarówno tegoroczni maturzyści, jak i osoby, które decydują się odpowiedzieć na wezwanie do służby Bożej w kapłaństwie już po kilkuletnim okresie studiów lub pracy zawodowej. Kandydaci podkreślają, że podstawowym środowiskiem rodzenia się i pierwszego kształtowania powołania była dla nich rodzina, służba liturgiczna w parafii, w kilku przypadkach duszpasterstwo akademickie.

– Jakiego typu zajęcia czekają pierwszy rocznik? Jak wygląda typowe studiowanie na I roku w seminarium, a jak formacja?

Reklama

– Studia w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach dydaktycznie związane są z Wydziałem Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Studia o charakterze filozoficzno-teologicznym kończą się uzyskaniem tytułu magistra teologii. Przedmioty filozoficzne (na przykład historia filozofii, teoria poznania, metafizyka, antropologia, logika) oraz wykłady z historii Kościoła dominują w czasie pierwszych dwóch lat edukacji i stanowią swoisty intelektualny fundament, a zarazem narzędzie do zasadniczego studium przedmiotów ściśle teologicznych, biblijnych, liturgicznych i pastoralnych.
Niewątpliwie studiowanie teologii nie dzieje się tylko na sali wykładowej, w bibliotece czy przy biurku w mieszkaniu. W tradycji Kościoła bardzo silnie zakorzenione jest przekonanie, że w sensie ścisłym, istotowym teologiem staje się ten, kto dzięki studiom i modlitwie nawiązuje żywą, osobistą więź z Bogiem, kto poznaje Boga niejako egzystencjalnie, relacyjnie. Jeśli zatem wskazywać miejsce najważniejsze w Seminarium, to jest nim bez wątpienia kaplica, jest nim „czasoprzestrzeń” liturgii, modlitwy indywidualnej i wspólnej.
Naturalnie czas formacji seminaryjnej stwarza także okazje do realizacji osobistych pasji i talentów. Do ważnych miejsc obecności alumnów zaliczają się m.in.: posługa w szpitalach, domach pomocy, zespół muzyczny „Kerygmat”, redakcja czasopisma kleryckiego „Obecni”, teatr seminaryjny, zajęcia sportowe i inne.

– Seminarium żyje określonym, ustalonym rytmem, ale wprowadzane są także nowe projekty powołaniowe, duszpasterskie, intelektualne, kulturotwórcze. Co nowego czeka alumnów w roku akademickim 2014/2015?

– Do działań o charakterze powołaniowym, które na trwałe zapisały się w praktyce naszego środowiska, należą Grono Przyjaciół i Sympatyków Seminarium, audycje radiowe z udziałem alumnów lub wykładowców, modlitwy, czuwania i adoracje powołaniowe zarówno w Seminarium, jak i w parafiach diecezji kieleckiej. Niewątpliwie wymiar powołaniowy mają także wymienione wcześniej formy aktywności naszych studentów (szczególnie czasopismo „Obecni” i zespół „Kerygmat”). Patrząc na doświadczenie tegorocznych kandydatów na pierwszy rok, z pewnością warto kontynuować spotkania dla młodzieży męskiej pod nazwą: „Kleryk to... Zostań nim na weekend i zobacz sam”. W tym roku planujemy też powrót do praktyki rekolekcji dla maturzystów, które będą stanowić ścisły duchowy kontekst do rozeznania powołania kapłańskiego. Okazuje się także, że zdarzają się wśród alumnów studenci, których pasje intelektualne wykraczają poza ramy dydaktyczne seminaryjnego ratio studiorum. Dla nich dedykowane są aktywnie działające Koło Historyczne oraz rozpoczynające swoją działalność Koło Filozoficzne studentów WSD.
Z inicjatywy kilku wykładowców naszego Seminarium jesienią tego roku (8 listopada) rozpoczną się regularne spotkania o charakterze intelektualno-kulturalnym pod nazwą „Kieleckie Forum Myśli Chrześcijańskiej”. Projekt, zorganizowany pod egidą WSD w Kielcach i Duszpasterstwa Akademickiego „Wesoła54”, w zamyśle jest propozycją skierowaną do środowisk akademickich (a więc i alumnów), grup religijnych i wszystkich zainteresowanych pogłębianiem doświadczenia i rozumienia wiary, szczególnie w jej dialogu z filozofią i nauką. Formalnie dziać się to będzie w cyklu codwutygodniowych spotkań, zaś merytorycznie w czterowymiarowej przestrzeni, którą wyznaczą dziedziny: „filozofia”, „teologia”, „duchowość” i „nauki społeczne”.
Proszę wszystkich o modlitwę w intencji naszego Seminarium Duchownego. Alumni wrócili z wakacji 26 września, 1października rozpoczną się zajęcia dydaktyczne nowego roku akademickiego, którego uroczysta inauguracja odbędzie się 21 października.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2014-10-01 14:37

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejny stopień w drodze do kapłaństwa

[ TEMATY ]

seminarium

Bartosz Kasprzak

18 grudnia (piątek) w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie miało miejsce Ad Misio do diakonatu, czyli wejście w ostateczne przygotowanie do święceń diakonatu kleryków roku V.
CZYTAJ DALEJ

Wigilia Bożego Narodzenia

Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i oznacza czuwanie. Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży" nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą). Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze 24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych tego okresu. Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa, który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie". Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz). Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział 2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy. Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim. W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w. Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami, co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje... Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary, że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi, mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami zawsze.
CZYTAJ DALEJ

Szopki Bożonarodzeniowe 2024

2024-12-24 15:11

Ks. Łukasz Romańczuk

Podobnie jak w ubiegłym roku zapraszamy do podzielenia się z nami zdjęciami szopek bożonarodzeniowych z waszych kościołów czy miejscowości. Czekamy na wasze zdjęcia, które możecie wysyłać na adres wroclaw@niedziela.pl

Zachęcamy do tworzenia razem z nami tej strony, abyśmy wspólnie mogli radować nasze oczy pięknem szopek bożonarodzeniowych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję