W ramach cyklu „Wieczory Polskie”, organizowanego przez Duszpasterstwo Kolejarzy Archidiecezji Wrocławskiej, odbyło się spotkanie poświęcone bł. ks. Jerzemu Popiełuszce.
2025-10-22 21:37
Marzena Cyfert
Marzena Cyfert
Wieczory Polskie w Sali Sesyjnej Dworca PKP we Wrocławiu
Gościem spotkania był Marek Kędziorek, propagator patriotyzmu w duchu bł. ks. Jerzego i wieloletni organizator ogólnopolskich działań na rzecz promocji kultu błogosławionego.
Nawiązując do tematu spotkania „Bł. ks. Jerzy Popiełuszko, nauczyciel wolności”, prelegent podkreślał: – Te słowa wciąż budzą nadzieję, przypominają, co jest najważniejsze, by nasza wolność była wciąż prawdziwą wolnością, wolnością duchową, wolnością naszych serc, by nie była tylko w społeczno-politycznym wymiarze. Mówimy dzisiaj o ks. Jerzym „nauczyciel prawdziwej duchowej wolności”.
Marek Kędziorek przybliżył charakter swojej działalności oraz historię życia ks. Jerzego, zwrócił też uwagę na działania śp. ks. Zygmunta Malackiego, przyjaciela ks. Popiełuszki. – To kapłan, który po śmierci ks. Jerzego zaangażował się w działania upowszechniające pamięć o nim i rozwijający się w Polsce kult błogosławionego – mówił Marek Kędziorek, przypominając, że na beatyfikacji ks. Malacki prowadził mamę ks. Popiełuszki. Kapłan stworzył też muzeum poświęcone ks. Jerzemu, które wciąż się rozwija.
Reklama
– To był wielki początek ożywienia pamięci i kultu męczennika. Ks. Zygmunt Malacki pragnął jednocześnie popularyzować nauczanie ks. Jerzego – podkreślał prelegent, wymieniając starania dotyczące utrwalania kazań. – Ks. Malacki zaangażował mnie do tej najważniejszej części działań, które w dalszym ciągu stanowią sedno promocji osoby i przybliżania biografii i świadectwa ks. Jerzego, mianowicie publikacji oryginalnych nagrań homilii ks. Jerzego – mówił Marek Kędziorek.
W ramach spotkaniach można było zobaczyć wystawę poświęconą ks. Jerzemu i „Solidarności”.
Spotkanie prowadził ks. Jan Kleszcz, duszpasterz kolejarzy archidiecezji wrocławskiej. Przypomniał, że to właśnie z inicjatywy kolejarzy wrocławskich powstała kaplica na Dworcu Głównym PKP. – Przy tej okazji zrodziła się inicjatywa periodycznych spotkań tematycznych. Założenie „Wieczorów Polskich” jest nawiązaniem do klasyki panelów, sprowadzających się do zaproszenia jednego z gości, który obfitością swojej wiedzy i doświadczeniem dzieli się z uczestnikami – mówił ks. Kleszcz i tłumaczył: – Główną zasadą naszych spotkań jest śledzenie historii. Jest to przywoływanie pewnych faktów, wydarzeń, które z perspektywy czasu warto na nowo odczytać; jest to też przypominanie postaci tych, którzy w tej historii i dziejach naszej umiłowanej Ojczyzny mają wielki udział. Chcemy jeszcze raz te osoby odczytać i uaktualnić swoje do nich odniesienie – mówił ks. Kleszcz. Kapłan przypomniał, że poprzedni Wieczór Polski poświęcony był postaci ks. Jerzego Marszałkowicza, wrocławskiego św. Brata Alberta.
Nie wystarczy samo bycie na modlitwie, ale trzeba się przede wszystkim skupić na Bogu, odkryć Jego obecność i otworzyć się na nią. Tak samo, jak bycie „w Kościele” nie równa się byciu „z Kościołem”.
Jezus opowiedział niektórym, co dufni byli w siebie, że są sprawiedliwi, a innymi gardzili, tę przypowieść: «Dwóch ludzi przyszło do świątyni, żeby się modlić, jeden faryzeusz, a drugi celnik. Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie: zdziercy, niesprawiedliwi, cudzołożnicy, albo jak i ten celnik. Zachowuję post dwa razy w tygodniu, daję dziesięcinę ze wszystkiego, co nabywam”. A celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w piersi, mówiąc: „Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!” Powiadam wam: Ten odszedł do domu usprawiedliwiony, nie tamten. Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony».
Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga.
Przypowieść o faryzeuszu i celniku, którzy przybyli do świątyni, żeby się modlić, odnosi się nie tylko do jednej konkretnej sytuacji, lecz do tego, co powtarza się w każdym pokoleniu wyznawców Boga. Jako pierwszą Jezus ukazuje pobożność faryzeusza, zapewne dlatego, że jest częstsza. Faryzeusz staje przed Bogiem z satysfakcją, że wypełnił wszystko, co nakazane, a nawet więcej, ponieważ uczynił to w dwójnasób. Gdyby na takim wyznaniu poprzestał, należałyby mu się uznanie i pochwała, bo nie wszyscy prowadzą życie, które wymaga tak wielkiego wysiłku. Stało się jednak inaczej. Słowa: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie”, świadczą, że najważniejszym celem tego wysiłku było nie tyle uczczenie Boga, ile wywyższenie się nad innych, postrzeganych jako zdziercy, niesprawiedliwi i cudzołożnicy. Ta postawa aroganckiej wyższości znalazła również wyraz w jego nastawieniu do celnika, do którego odniósł się z nieskrywaną pogardą. Zamiast patrzeć przed siebie, w stronę Boga, do którego zwracał się w modlitwie, faryzeusz oglądał się za siebie, w przekonaniu, że jest od celnika, tak samo jak od wszystkich innych ludzi, lepszy. Dziękując Bogu nie za to, kim jest, lecz za to, kim nie jest, modlił się w gruncie rzeczy do siebie, a nie do Boga. Wybrał samousprawiedliwienie, a więc tak naprawdę Boga nie potrzebował.
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Jest ona uważana za „kamień milowy” w stosunkach Kościoła katolickiego z religiami niechrześcijańskimi; „nowy początek”, „Magna Charta”, „rewolucję kopernikańską”. Wiele superlatywów otacza deklarację „Nostra aetate”, przyjętą 60 lat temu, 28 października 1965 roku, przez Sobór Watykański II z 96-procentowym poparciem. W dokumencie Kościół podkreślił swoje uznanie dla innych religii i nawiązał z nimi dialog i współpracę. Już wtedy stwierdzono nawet, że cały Sobór będzie oceniany na podstawie tej deklaracji.
Otwarcie się na inne religie jest jednym z największych osiągnięć Soboru Watykańskiego II (1962-1965). Kluczowe dla tego zwięzłego dokumentu jest następujące stwierdzenie:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.