Medycyna jest nauką na wskroś humanistyczną, odwołującą się do niezmiennych wartości ludzkich, takich jak: prawda, sumienie, życie, godność. Nie może pozostać etycznie neutralna, dotyka bowiem człowieka jako integralnej całości – jednego ciała, ducha i duszy, i winna mieć ciągle na uwadze niewidzialny wymiar człowieczeństwa, jakim jest jego sfera duchowa. Niestety, po zakwalifikowaniu jej do „science” znalazła się w poważnym niebezpieczeństwie jednowymiarowego postrzegania człowieka i redukowania go jedynie do biologii i mechanizmów socjobiologicznych. W tym kontekście z uznaniem należy przyjąć pojawienie się na polskim rynku dogłębnego studium interdyscyplinarnego pod redakcją prof. dr hab. n. med. Grażyny Świąteckiej – „Humanizm chrześcijański w medycynie”. Już sam tytuł wskazuje na trzy zasadnicze aspekty publikacji. Po pierwsze – zawiera ona artykuły o nastawieniu empirycznym, które dotykają newralgicznych kwestii we współczesnej medycynie (sztuczna reprodukcja, diagnostyka prenatalna, antykoncepcja, aborcja, eutanazja, uporczywa terapia). Do napisania artykułów z tego obszaru zaproszono wybitnych lekarzy i biologów polskich, których nazwiska są szeroko znane w świecie naukowym. Drugim aspektem publikacji zaznaczonym w tytule jest wymiar etyczny poruszonych kwestii biomedycznych. W tym obszarze otrzymujemy artykuły polskich bioetyków i etyków z najwyższej półki. Etyczna część publikacji jest zatem oparta na normach hipokratejskich. I w końcu – publikacja ma nastawienie chrześcijańskie. Wydaje się, że takie założenie wynika z wielowiekowego doświadczenia medycyny: już w starożytności jej etos hipokratejski został wzmocniony przez etos samarytański, tworząc swoisty sojusz, kompatybilny w swoim moralnym imperatywie: „salus aegroti suprema lex”. Całość publikacji odznacza się spójną myślą etyczną oraz kompletnością poruszonych zagadnień. „Humanizm chrześcijański w medycynie” jest bardzo solidną i pieczołowicie przygotowaną publikacją, która winna stać się obowiązkową lekturą współczesnych lekarzy, biologów, farmaceutów i studentów, pragnących wykonywać swoją pracę w zgodzie z obiektywnymi normami moralnymi oraz własnym sumieniem.
„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.
Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
- Teraz odbywa się sąd nad Polską. Głównym prześladowanym i najbardziej zagrożonym jest bowiem dzisiaj małe, niewinne i bezbronne dziecko, które zabija się śmiertelnym uderzeniem w jego serce. Zabija się je dosłownie i w przenośni – mówił metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski w Wielki Piątek podczas Drogi Krzyżowej w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Arcybiskup powiedział do zebranych, że Chrystus, zawieszony między ziemią a niebem, osądził cały świat w imię Krzyża, który stał się najgłębszym, wzruszającym i przejmującym wyrazem miłości miłosiernej Boga do ludzi. Chwila, w której Zbawiciel wypowiedział ostatnie słowa, stała się momentem ostatecznej klęski ojca wszelkiego kłamstwa, zła i śmierci. – Pokonując szatana, sprawcę wszelkiego kłamstwa i grzechu, zawieszony na Krzyżu Jezus osądził również wszystkich świadomych i mniej świadomych współpracowników oraz współuczestników dzieła szatana. Odbywając sąd nad światem, Jezus odbył także sąd nad tymi, którzy Go sądzili. Sąd Najwyższej Prawdy – powiedział metropolita krakowski.
Archiwum Parafii św. Trójcy w Gorzowie Wielkopolskim
Poranek Wielkiej Soboty miał być czasem ciszy, modlitwy i przygotowania serc na nadchodzącą Noc Zmartwychwstania. Mieszkańcy Łupowa, jak co roku, z oddaniem przyszli do swojego kościoła, by przygotować świątynię na najważniejsze święta. Zamiast ciszy – zderzyli się z krzykiem farby na ścianie. Ich kościół – zabytkowy, bliski, zadbany z miłością – został zdewastowany. Bezsensowne graffiti oszpeciło święte miejsce.
Na wieść o tym wydarzeniu bp Tadeusz Lityński napisał do naszego proboszcza poruszające słowa: „Zło nie śpi”. Ale równie szybko pokazało się, że dobro też nie śpi – dobro czuwa. Biskup Adrian Put wskazał możliwe działania, a pan Tomasz Kwiatkowski, Wójt Gminy Bogdaniec, błyskawicznie zareagował: zakupił z własnych środków potrzebne materiały, zapewnił konsultację z Konserwatorem Zabytków. Jeszcze tego samego dnia pan Sławek Podgórski i pan Darek Dobryniewski z ekipą przystąpili do pracy – zamalowali ślady wandalizmu z sercem, oddaniem i poświęceniem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.