Reklama

Niedziela w Warszawie

Europa na wirażu

Ekumenizm oraz wychowanie nowej elity, która nie będzie kierowała się ideologicznymi fobiami – to szansa na przezwyciężenie kryzysów targających obecnie Starym Kontynentem

Niedziela warszawska 43/2017, str. 6

[ TEMATY ]

ekumenizm

Internet/Blogpress

W Taizé luteranie, katolicy i prawosławni odkrywają w sobie jedność chrześcijańską – powiedział bp Grzegorz Ryś

W Taizé luteranie, katolicy i prawosławni odkrywają w sobie jedność chrześcijańską – powiedział bp Grzegorz Ryś

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nie ma dnia, aby media nie informowały o kryzysach. Raz jest to kryzys migracyjnym. Innego dnia gospodarczy. A w kolejnych dniach możemy przeczytać o kryzysach przywództwa, rodziny, wiary czy też o kryzysie partnerstwa europejskiego. O tym, co doprowadziło Stary Kontynent na ostry wiraż dziejów debatowali kapłani, naukowcy oraz intelektualiści podczas konferencji „Europa – kryzys i nadzieja”.

Międzynarodowe sympozjum pod auspicjami kard. Kazimierza Nycza zorganizowała Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia oraz Teologia Polityczna.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Arystokracja ekspercka

W II połowie XX wieku integracja europejska zrodziła nadzieję na Europę bez wojen. Zdaniem dr. Dariusza Karłowicza autorzy projektu integracyjnego tworząc nowy ład kierowali się „fundamentalnym lękiem przed powtórką Monachium 33 roku”.

Żywe wspomnienie niemieckiego totalitaryzmu sprawiło, że w nowym ładzie ustrojowym znacząco podniesiono rangę prawa kosztem woli ludu. To spowodowało rozwój sądów konstytucyjnych oraz powstanie szeregu grup eksperckich.

Dr Karłowicz nazwał te grupy „arystokracją funkcjonalną”. To one z czasem stwierdziły, że wrogiem jedności europejskiej są silne tożsamości: narodowa, religijna i rodzinna. A podważanie tych tożsamościowych fundamentów razem z kryzysem gospodarczym spowodowało powstanie ruchów antyestabishmentowych.

Reklama

Jakie jest wyjście z tego kryzysu ustrojowego, który widać obecnie w krajach zachodniej Europy, ale też i w Polsce? – Niezbędne wydaje się ograniczenie władzy arystokracji funkcjonalnej, ale i umiar ludu – mówił dr Karłowicz.

Autokorekta systemu, w wyniku której dzisiejsza arystokracja ograniczy swoje wpływy, jest niemożliwa zdaniem Bronisława Wildsteina. – Funkcjonalna arystokracja sprawuje władzę w imieniu ideologii lewicowo-liberalnej – powiedział publicysta oraz podkreślił, że głównym celem tej ideologii jest „wyemancypowanie człowieka z tożsamości”. W konsekwencji receptą funkcjonalnej arystokracji na kryzys jest hasło „jeszcze więcej tego samego”. – To myślenie kominternowskie, co wydawać może się absurdem, ale tak właśnie jest – ocenił kolejny uczestnik konferencji prof. Paweł Skibiński.

Od christianitas do religii obywatelskiej

Jeśli zawodowo nie uprawiamy historii bądź nie jesteśmy miłośnikami dziejów, to zazwyczaj nasza wiedza o przeszłości sięga dwa pokolenia w tył. Dlatego większość osób myśląc o integracji Europy ogranicza ten proces do dziejów Unii Europejskiej. Tymczasem pierwszym źródłem jedności kontynentu była christianitas. Na konferencji mówił o tym abp Grzegorz Ryś.

Podczas wykładu hierarcha przypomniał m. in. historię rękopisu „Kazań” („Predicationes”) z VII wieku, które do Polski trafiły w wieku IX. – Ilekroć patrzę na tę księgę, tylekroć myślę o jedności Europy. Napisana we Włoszech przez irlandzkiego mnicha. Przywieziona do Krakowa przez mnicha niemieckiego, który został tu biskupem. Dzisiaj to jest niewyobrażalne – mówił abp Ryś.

Reklama

Pęknięcie wspólnoty christianitas przyszło wraz z reformacją. Wtedy powstały „kościoły konfesyjne”, a w kolejnych wiekach chrześcijaństwo zredukowano do religii obywatelskiej. – Kościoły traktowano jako sztandar do wojny politycznej – ocenił hierarcha.

Nadzieja

Zdaniem abp. Rysia znakiem nadziei dla Europy jest „moment ekumeniczny”. Trwa on od XIX wieku, a polega na „próbie wyjścia ku sobie z własnych izolatek”. Najważniejszym miejscem ekumenizmu w Europie jest Taizé. – Przyjeżdża tam 70 tys. młodych ludzi rocznie. Luteranie, katolicy i prawosławni odkrywają tam w sobie jedność chrześcijańską. To źródło nadziei – stwierdził bp Ryś.

W młodym pokoleniu nadzieję pokłada również prof. Paweł Skibiński. – Kryzys, który mamy w Europie, to nie tylko kryzys ustrojowo-polityczny, ale też kryzys moralny ludzi, którzy nie są zdolni do sprawiedliwego sprawowania władzy – ocenił historyk i wyjaśnił, że jego zdaniem szansą na przezwyciężenie tego stanu jest „wychowanie nowej elity”. – Tylko, że to wymaga czasu. A czas działa na niekorzyść projektu europejskiego – dodał prof. Skibiński.

2017-10-18 14:08

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nieszpory ekumeniczne

Niedziela legnicka 4/2020, str. V

[ TEMATY ]

ekumenizm

nieszpory

Tydzień Ekumeniczny

Nabożeństwo ekumeniczne

Monika Łukaszów

Modlitwie nieszporów przewodniczył biskup legnicki

Modlitwie nieszporów przewodniczył biskup legnicki

W niedzielę, 19 stycznia, w ramach trwającego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan w legnickiej katedrze spotkali się wierni Kościołów siostrzanych.

Na wspólnym nabożeństwie ekumenicznym, któremu przewodniczył bp legnicki Zbigniew Kiernikowski, modlili się ewangelicy, prawosławni, grekokatolicy i katolicy. We wspólnej modlitwie o jedność, sprawiedliwość i pokój uczestniczyli przedstawiciele Kościoła rzymskokatolickiego, a wśród nich ks. Andrzej Jarosiewicz, delegat biskupa legnickiego ds. ekumenizmu, a także ks. Jerzy Gansel z parafii Kościoła ewangelicko-augsburskiego, ks. Lubomir Worchacz proboszcz cerkwi prawosławnej Zmartwychwstania Pańskiego oraz ks. Mirosław Drapała proboszcz parafii greckokatolickiej. Wraz ze zgromadzonymi w świątyni wiernymi modlili się klerycy i przełożeni Wyższego Seminarium Duchownego, siostry zakonne oraz księża dziekani legnickich dekanatów.
CZYTAJ DALEJ

Zapomniany patron leśników

Niedziela zamojsko-lubaczowska 40/2009

wikipedia.org

św. Jan Gwalbert

św. Jan Gwalbert

Kto jest patronem leśników? Pewien niemal jestem, że mało kto zna właściwą odpowiedź na to pytanie. Zapewne wymieniano by postaci św. Franciszka, św. Huberta. A tymczasem już od ponad pół wieku patronem tym jest św. Jan Gwalbert, o czym - przekonany jestem, nawet wielu leśników nie wie. Bo czy widział ktoś kiedyś w lesie, czy gdziekolwiek indziej jego figurkę, obraz itd.? Szczerze wątpię.

Urodził się w 995 r. (wg innej wersji w 1000 r.) w arystokratycznej rodzinie we Florencji. Podczas wojny między miastami został zabity jego brat Ugo. Zgodnie z panującym wówczas zwyczajem Jan winien pomścić śmierć brata. I rzeczywiście chwycił za miecz i tropił mordercę. Dopadł go przy gospodzie w Wielki Piątek. Ten jednak błagał go o przebaczenie, żałując swego czynu i zaklinając Jana, by go oszczędził. Rozłożył ręce jak Chrystus na krzyżu. Jan opuścił miecz i powiedział: „Idź w pokoju, gdzie chcesz; niech ci Bóg przebaczy i ja ci przebaczam” (według innej wersji wziął go nawet do swego domu w miejsce zabitego brata). Kiedy modlił się w pobliskim kościółku przemówił do niego Chrystus słowami: „Ponieważ przebaczyłeś swojemu wrogowi, pójdź za Mną”. Mimo protestów rodziny, zwłaszcza swojego ojca, wstąpił do klasztoru benedyktynów. Nie zagrzał tu jednak długo miejsca. Podjął walkę z symonią, co nie spodobało się jego przełożonym. Wystąpił z klasztoru i usunął się na ubocze. Osiadł w lasach w Vallombrosa (Vallis Umbrosae - Cienista Dolina) zbudował tam klasztor i założył zakon, którego członkowie są nazywani wallombrozjanami. Mnisi ci, wierni przesłaniu „ora et labora”, żyli bardzo skromnie, modląc się i sadząc las. Poznawali prawa rządzące życiem lasu, troszczyli się o drzewa, ptaki i zwierzęta leśne. Las dla św. Jana Gwalberta był przebogatą księgą, rozczytywał się w niej, w każdym drzewie, zwierzęciu, ptaku, roślinie widział ukrytą mądrość Boga Stwórcy i Jego dobroć. Jan Gwalbert zmarł 12 lipca 1073 r. w Passigniano pod Florencją. Kanonizowany został w 1193 r. przez papieża Celestyna III, a w 1951 r. ogłoszony przez papieża Piusa XII patronem ludzi lasu. Historia nadała mu także tytuł „bohater przebaczenia” ze względu na wielkie miłosierdzie, jakim się wykazał. Założony przez niego zakon istnieje do dzisiaj. Według jego zasad żyje około 100 zakonników w ośmiu klasztorach we Włoszech, Brazylii oraz Indiach. Jana Paweł II przypominał postać Jana Gwalberta. W 1987 r. w Dolomitach odprawił Mszę św. dla leśników przed kościółkiem Matki Bożej Śnieżnej. Mówił wówczas: „Jan Gwalbert (...) wraz ze swymi współbraćmi poświęcił się w leśnym zaciszu Apeninów Toskańskich modlitwie i sadzeniu lasów. Oddając się tej pracy, uczniowie św. Jana Gwalberta poznawali prawa rządzące życiem i wzrostem lasu. W czasach, kiedy nie istniała jeszcze żadna norma dotycząca leśnictwa, zakonnicy z Vallombrosa, pracując cierpliwie i wytrwale, odnajdywali właściwe metody pomnażania leśnych bogactw”. Papież Polak wspominał św. Jana także w 1999 r. przy okazji obchodów 1000-lecia urodzin świętego. Mimo to jego postać zdaje się nie być powszechnie znana. Warto to zmienić. Emerytowany profesor Uniwersytetu Przyrodniczego im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, leśnik i autor wspaniałych książek na temat kulturotwórczej roli lasu, Jerzy Wiśniewski, od wielu już lat apeluje i do leśników i do Episkopatu o godne uczczenie tego właściwego patrona ludzi lasu. Solidaryzując się z apelem zacnego profesora przytoczę jego słowa: „Warto by na rozstajach dróg, w rodzimych borach i lasach stawiano nie tylko kapliczki poświęcone patronowi myśliwych, ale także nieznanemu patronowi leśników. Będą to miejsca należnego kultu, a także podziękowania za pracę w lesie, który jest boskim dziełem stworzenia. A kiedy nadejdą ciemne chmury związane z pracą codzienną, reorganizacjami, bezrobociem, będzie można zawsze prosić o pomoc i wsparcie św. Jana Gwalberta, któremu losy leśników nie są obce”.
CZYTAJ DALEJ

Castel Gandolfo: bogata historia letniej rezydencji papieży

2025-07-09 19:01

[ TEMATY ]

Castel Gandolfo

Vatican Media

Leon XIV jest szesnastym papieżem, który wypoczywa w Castel Gandolfo – miejscowości wybranej na letnią rezydencję papieży, począwszy od połowy XVII w. Pałac Apostolski, odwiedzony trzykrotnie przez Franciszka, został przez niego udostępniony dla zwiedzających w 2016 r. Część muzealna pozostanie otwarta również podczas pobytu Leona XIV w dniach 6-20 lipca i 15-17 sierpnia.

10 maja 1626 r. Urban VIII (Antonio Barberini) stał się pierwszym papieżem, który zatrzymał się w Castel Gandolfo. Od tego czasu do dziś ta miejscowość położona w regionie Lacjum gości papieży w okresie letnim.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję