Reklama

Niedziela Małopolska

51. Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich

Czas spotkań z kulturą

Niedziela małopolska 37/2019, str. 7-8

[ TEMATY ]

festiwal

Monika Kosakowska

Festiwal łączy ludzi reprezentujących różne kultury

Górale z całego świata i Państwo, którzy na ten Festiwal przychodzili, pokazali, jak powinno się zachować: jak współczuć, jak być prawdziwą wspólnotą, jak się wzajemnie w każdej sytuacji w życiu wspierać. Zakopane zdało ten egzamin wspólnie z wami, bo potrafiliśmy wczoraj z otwartym sercem pomagać tym, którzy potrzebowali tej pomocy – powiedział do zgromadzonych na zakończenie Festiwalu Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego, nawiązując do tragicznego zdarzenia, do którego doszło w Tatrach w przeddzień finału 51. Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich.

W trakcie zakończenia Festiwalu górale z całego świata na deskach sceny namiotu festiwalowego wykonali żałobne utwory ludowe, aby oddać cześć osobom, które nie przeżyły wypadku w górach. Ceremonia rozpoczęła się modlitwą w intencji ofiar i poszkodowanych, a na scenie zabłysnęło symboliczne światło świec.

W uroczystym finale wzięli udział posłowie Barbara Bartuś oraz Edward Siarka, przedstawiciele Związku Podhalan oraz dyrektor Departamentu Narodowych Instytucji Kultury w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Agnieszka Komar-Morawska, która odczytała list od wicepremiera, ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego. Z kolei Jan Piczura, radny Sejmiku Wojewódzkiego, wręczył burmistrzowi Zakopanego medal Polonia Minor, przyznawany za szczególne osiągnięcia w dziedzinie rozpowszechniania i popularyzacji idei samorządności oraz za działalność na rzecz Małopolski.

Reklama

Uczestnicy i jurorzy

Wśród uczestników popularyzujących góralski folklor znalazły się zespoły z Polski, Słowacji, Ukrainy, Węgier, Turcji, Włoch, Bułgarii, Macedonii, Serbii i Nepalu. Zostały one ocenione w trzech kategoriach: w formie tradycyjnej, w formie artystycznie opracowanej oraz w formie stylizowanej. W jury zasiedli: przewodnicząca dr Bożena Lewandowska – etnomuzykolog z Instytutu Muzykologii UJ (Polska), a także członkowie: mgr Miklós Braun (Węgry), mgr Jozef Burić (Słowacja), dr Mircea Cimpeanu (Rumunia), dr Evgenia Grancharova (Bułgaria), doc. Bülent Kurtişoglu (Turcja), prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Przerembski, prof. IS PAN (Polska), mgr Didier Bernard (Francja), Juan Luis Unzurrunzaga (Hiszpania), mgr Halina Maciata Lasak (Polska) oraz sekretarz komisji Ewa Piszczek.

Przewodnicząca jury dr Bożena Lewandowska w rozmowie z „Niedzielą” informuje: – Niektóre zespoły trafiły na swój dzień i zdobyły bardzo wysoką ocenę, ponieważ świetnie zatańczyły oraz zaśpiewały. Inne miały słabszy dzień i wypadły gorzej. Nie wynika to z braku umiejętności, gdyż prawie zawsze są to bardzo dobre zespoły, którym ciężko jest cokolwiek zarzucić. Po prostu inni w danym momencie byli lepsi – stwierdza przewodnicząca jury i dodaje z uśmiechem: – Dla mnie ten festiwal jest spotkaniem z różnymi tradycjami muzycznymi. Bardzo lubię tu przyjeżdżać również z tego względu, że uwielbiam spotkania z ludźmi, którzy są zaangażowani w festiwal: górale, koledzy z jury i wszyscy uczestnicy.

Zwycięzcy

Zdobywcami złotych ciupag zostały zespoły: „Breznichanki” z Bułgarii oraz „Śwarni” z Nowego Targu (kat. tradycyjna), a także „Muzsla Folk Dance Ensemble” z Węgier (kat. stylizowana). Srebrne ciupagi powędrowały do zespołów: „Wierchy” z Milówki i „Skalnik” z Kamionki Wielkiej (kat. tradycyjna) oraz „Oćovan” ze Słowacji (kat. stylizowana). Brązowe ciupagi otrzymały zespoły: „Kyczera” z Legnicy (kat. artystycznie opracowana), a także „Kalkedon Dance and Sports Club Association” z Turcji i „Prykarpattia” z Ukrainy (kat. stylizowana). Parzenice Góralskie będące wyróżnieniem regulaminowym powędrowały do dwóch zespołów. Pierwszym z nich był Zespół „Studio Folklor” z Republiki Macedonii Północnej – za żywiołową prezentację tańców swojego regionu. Drugie wyróżnienie otrzymał Zespół „Le Tradizioni” z Włoch – za prezentację tradycyjnych instrumentów muzycznych.

Reklama

Przydzielone zostały również nagrody specjalne. Jedną z nich była nagroda im. prof. Romana Reinfussa oraz Statuetka Żelaznego Kohuta, którą za autentyzm, wierność tradycji oraz prezentację obrzędów i zwyczajów w formie autentycznej otrzymał zespół „Skalnik” z Polski. Nagrodę, która wynosiła 5 tys. zł, zainicjowało i ufundowało Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Wręczona została przez córkę prof. Romana Reinfussa – Krystynę Reinfuss-Janusz oraz dyrektora MCK Sokół, Antoniego Malczaka. Kolejną nagrodę specjalną, która trafiła w ręce zespołu z Nepalu, przyznał burmistrz Zakopanego Leszek Dorula.

Ogłoszono także wyniki głosowania dziennikarskiego. Jego rozstrzygnięcie zagwarantowało zespołowi z Węgier nagrodę im. Kazimierza Strachanowskiego „Ciupagę ze Zbyrkadłami” za żywiołowy i pełen ekspresji taniec. Wręczyli ją Klaudia Majerczyk z TVP Kraków oraz kierownik Biura Prasowego Anna Karpiel-Semberecka. Najpiękniejszą Góralką i Najśwarniejszym Góralem tegorocznego Festiwalu zostali Katarzyna Pazgan i Jan Dobosz. Najlepszym Zespołem Góralskim okrzyknięto Zespół Regionalny „Skalnik” z Kamionki Wielkiej.

Gospodarze i organizatorzy

Specjalne podziękowania otrzymały Zespoły „Giewont” i „Klimki” jako gospodarze Festiwalu oraz zespoły, które przygotowały Dni Narodowe, a także Zarząd Główny Związku Podhalan i zakopiański oddz. Związku Podhalan, będące organizatorami Dnia Górali Polskich. W skład tegorocznej Rady Artystycznej, pracującej nad przygotowaniem oraz przebiegiem wydarzenia, wspólnie z dyrektor Festiwalu Joanną Staszak, weszli: Maria Frączysta, Katarzyna Stachoń-Groblowy, Tomasz Galica, Zofia Kubiniec-Stanuch i Szymon Bafia.

Honorowy patronat nad cyklicznym międzynarodowym wydarzeniem objęli: prezydent RP Andrzej Duda oraz jego małżonka Agata Kornhauser-Duda. Głównym partnerem organizatorów był Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Festiwal został także dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

2019-09-10 13:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święto filmu w Zamościu

Niedziela Ogólnopolska 9/2020, str. 40-41

[ TEMATY ]

festiwal

film

Zamość

Sacrofilm

Archiwum autora

„Sacrofilm” 2019, goście zagraniczni

Tegoroczna – jubileuszowa edycja festiwalu „Sacrofilm” odbywa się pod hasłem wdzięczności.

W 1995 r., gdy kino obchodziło stulecie swojego istnienia, św. Jan Paweł II w orędziu na 29. Światowy Dzień Komunikacji Społecznej zwrócił uwagę na rolę i znaczenie kina. Podkreślił, że twórcy filmów często poruszali także „tematy wielkiej wagi i wartości z punktu widzenia etycznego i duchowego”. Orędzie przywołuje filmy wprost religijne, co sprawia, że kino służy nie tylko rozrywce, lecz również różnym formom działalności katechetycznej i ewangelizacyjnej. Obok nurtu kina religijnego, do dziś owocującego licznymi filmami, papież wskazał na ogromne znaczenie zarówno dzieł, które odwołują się bezpośrednio do tradycji chrześcijańskiej, jak i tych powstających w innych kręgach kulturowych i religijnych, co sprzyja docenieniu roli kina jako przestrzeni wymiany kulturowej, zachęcającej do otwarcia się na inne kultury i do refleksji nad nimi.

Początek

Właśnie wtedy, gdy w 1995 r. w Kościele powszechnym obchodzony był Światowy Dzień Komunikacji Społecznej, w weekend 26-28 maja w Zamościu odbyły się po raz pierwszy Dni Filmu Religijnego „Sacrofilm”. Od początku organizatorami tego przeglądu są ks. Wiesław Mokrzycki oraz Andrzej Bubeła, dyrektor zamojskiego kina „Stylowy”, których wytrwałe zaangażowanie wspierane jest przez niezliczonych współpracowników, wolontariuszy i dobroczyńców. W ciągu 25 lat „Sacrofilm” podążał drogą, którą wyznaczała myśl Jana Pawła II. Obok filmów religijnych, adaptacji Ewangelii czy hagiografii w programie projekcji znajdowały się filmy, które pozwalały na spotkanie wrażliwości i duchowości obecnej także w innych religiach. Motto, które od lat przyświeca festiwalowi: „Spotkania w drodze do jednego Ojca”, stawało się również zaproszeniem dla przedstawicieli innych wyznań chrześcijańskich, a także świata judaizmu i islamu.

Początki „Sacrofilmu” były skromne. W repertuarze pierwszej, 3-dniowej edycji w jednosalowym miejskim kinie, mieszczącym się wtedy tymczasowo w klubie garnizonowym, znalazły się trzy filmy: Mary, Laura – miłość tak wielka oraz Droga do centrum miłości. W następnym roku – już kilkanaście tytułów, m.in.: Siódmy pokój, Czarna suknia i Przed egzekucją. Podczas Dni Filmu Religijnego we wrześniu 1997 r. odbył się przegląd filmów Krzysztofa Zanussiego, któremu towarzyszyły spotkania z reżyserem oraz krytykami filmowymi, zaś w listopadzie 1998 r. zamojski festiwal stał się okazją, by uhonorować zmarłego w 1996 r. Krzysztofa Kieślowskiego oraz na nowo odczytać jego późną twórczość.

Chcieć to móc

Warto przypomnieć, co już w 2002 r. Krzysztof Zanussi napisał w miesięczniku Znak o „Sacrofilmie”: „Raz w roku przez weekend mówi się tam o filmie w perspektywie ducha i ogląda to, co zrobili wyznawcy różnych religii, żeby zobaczyć, czym jest ich przeżycie duchowe. (...) Skromny ksiądz Mokrzycki walczy z przeciwnościami i nie uskarża się na niemoc, bo zna powiedzenie: «chcieć to móc»”.

Jako przedstawiciel Katolickiego Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej SIGNIS wielokrotnie uczestniczyłem w pracach jury ekumenicznego, obecnego na najważniejszych międzynarodowych festiwalach filmowych. Kilka lat temu byłem członkiem tego jury na festiwalu w Cannes. To wydarzenie od przeszło 70 lat przyciąga na Lazurowe Wybrzeże dziesiątki tysięcy kinomanów, dla których festiwal staje się również okazją do zobaczenia największych gwiazd światowego kina, uczestniczących w tym pełnym przepychu święcie filmu. Pamiętam emocje majowego wieczoru, gdy wchodziliśmy po słynnym czerwonym dywanie do mieszczącego przeszło 2,3 tys. widzów audytorium w pałacu festiwalowym. A ileż emocji towarzyszy co roku uczestnikom oscarowej gali – zarówno twórcom, jak i widzom czekającym przed telewizorami na ogłoszenie werdyktu Amerykańskiej Akademii Filmowej! Zamojski festiwal, który nie ma charakteru konkursu, jest zupełnie inny i zapewne dlatego Krzysztof Zanussi, którego niedawno o „Sacrofilm” zapytałem, z uznaniem podkreślił, że „branża widowiskowa, w której odbywa się ten przegląd, nie zna słów: skromność i dyskrecja, a ten festiwal odnosi sukces, bo się nie rozpycha, ubrany jest w środki ubogie, a to przyciąga”.

Skromnie, a szeroko

Rzeczywiście, „Sacrofilm” unika widowiskowości, lecz nie brakuje mu tego, co istotne. Projekcje odbywają się w nowoczesnych wnętrzach Centrum Kultury Filmowej, noszącego dawną nazwę „Stylowy”, a zamiast na niepotrzebną pompę organizatorzy przeglądu stawiają na publiczność. Tygodniowe święto filmu, u progu Wielkiego Postu pytające o duchową kondycję człowieka, to codzienne projekcje, których uczestnikami są również uczniowie szkół i słuchacze uniwersytetu trzeciego wieku. Projekcjom towarzyszą spotkania z ludźmi kina – twórcami oraz krytykami. Nie brakuje też wykładów otwartych oraz spotkań w formule rekolekcji filmowych – pozwalają one na wspólne odkrywanie znaczeń prezentowanych dzieł; wielokrotnie miałem okazję prowadzić rozmowy z publicznością, inspirowane pytaniami stawianymi przez filmy.

Od lat specjalnymi gośćmi są przedstawiciele podobnych festiwali filmowych, organizowanych we włoskim Terni (Arnaldo Casali z „Popoli e religioni” – Ludzie i religie), we francuskim sanktuarium w La Salette (Piotr Rak i André Ferranti z „Cinéma et réconciliation” – Kino i pojednanie), w Kijowie (Władysław Robski z Festiwalu Kina Prawosławnego „Pokrow”), we Wrocławiu (Piotr Pietrus z zespołem Międzynarodowego Festiwalu Filmów „Niepokalanów”), w Starym Sączu (ks. Andrzej Mulka z Festiwalu Filmów i Programów Religijnych dla Dzieci „Mundi”) oraz w Armenii, w Erywaniu (Anna Karapetyan z Festiwalu Filmów o Duchowości „Fresco”). Dzięki temu w Zamościu pojawiają się filmy docenione przez publiczność zagranicznych festiwali.

Tegoroczna – jubileuszowa edycja Międzynarodowych Dni Filmu Religijnego „Sacrofilm” odbywa się od 29 lutego do 5 marca pod hasłem wdzięczności, która przecież znajduje swoje miejsce na kartach Starego i Nowego Testamentu oraz Koranu. W festiwalowym słowie wstępnym ks. Wiesław Mokrzycki podkreśla, że w Biblii wdzięczność jest wyrazem miłości do Boga, zaś w świętej księdze islamu – gwarancją pamięci Boga. Ta wdzięczność po 25 latach istnienia „Sacrofilmu” należy się Bogu oraz wszystkim, którzy włączali się w ten festiwal: organizatorom, przyjaciołom, ludziom na różne sposoby oddanym tej skromnej, a przecież wielkiej inicjatywie, która na trwałe wpisała się w pejzaż Zamościa, oraz publiczności, bez której żaden festiwal nie miałby sensu. >>n

Szczegółowy program festiwalu na stronie internetowej: www.sacrofilm.pl .

Ks. dr hab. Marek Lis, prof. UO Filmoznawca, teolog filmu, zastępca dyrektora Instytutu Nauk Teologicznych Uniwersytetu Opolskiego.

CZYTAJ DALEJ

Transmisja Mszy św. z kaplicy na Jasnej Górze

2020-03-23 13:11

[ TEMATY ]

Msza św.

Aby umożliwić osobom pozostającym w domu duchową łączność ze wspólnotą Kościoła, Tygodnik Katolicki "Niedziela" na swoim portalu niedziela.pl uruchamia transmisje Mszy św. z kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze.

PROGRAM DNIA. Kaplica Cudownego Obrazu Matki Bożej.

Msze św. w dni powszednie: 6:00, 7:00, 7:30, 8:00 (j. łaciński), 9:30, 11:00, 15:30, 18:30;

Msze św. w soboty, niedziele i uroczystości: 6:00, 7:00, 8:00 (j. łaciński), 9:30, 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 17:00, 18:30, 20:00;

Zasłonięcie Cudownego Obrazu: 12:00 w dni powszednie, 13:30 w soboty, niedziele i uroczystości;

Odsłonięcie Cudownego Obrazu: 6:00 codziennie, 13:30 w dni powszednie, 14:00 w soboty, niedziele i uroczystości;

Godzinki ku czci Niepokalanego Poczęcia NMP: 5:30 codziennie; Różaniec: 16:00 w dni powszednie, 16:15 w niedziele i uroczystości;

Droga Krzyżowa: 16:45 w Wielkim Poście;

Apel Jasnogórski: 21:00 codziennie;

Nowenna do Matki Bożej Jasnogórskiej: 18:00 w każdą sobotę;

Akatyst z modlitwą o pokój dla świata: 20:00 w każdą sobotę;



CZYTAJ DALEJ

Propozycja z Rokitna

2020-03-28 19:24

[ TEMATY ]

Rokitno

koronawirus

Kalwaria Rokitniańska

Archiwum redakcji

Zachęcamy do duchowej łączności z Sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej co jest możliwe dzięki działającej przez całą dobę kamerze internetowej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję