Reklama

Rok liturgiczny

Elementarz biblijny

Co znaczy „oczyszczenie Maryi”?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dawna nazwa święta Ofiarowania Pańskiego brzmiała: „Oczyszczenie Maryi”. Takie sformułowanie budzi zdziwienie, podobnie jak zwyczaj „wywodu”, czyli obrzędu „oczyszczenia” i błogosławieństwa kobiety po porodzie. Zwyczaj ten jest zakorzeniony w przepisach Prawa Mojżeszowego (por. Kpł 12, 1-5). Biblijny przepis wymagał bowiem, by kobieta po urodzeniu chłopca pozostawała w odosobnieniu przez 40 dni „dla oczyszczenia krwi”. Gdy urodziła dziewczynkę, okres „oczyszczenia” trwał 80 dni. Nie chodzi więc o rytuał oczyszczenia z grzechu, lecz o przywrócenie matki do pierwotnych funkcji pełnionych w rodzinie i w życiu społecznym. Wyrazem tego jej powrotu do normalnych zadań we wspólnocie wierzących było przyniesienie dziecka do świątyni, aby tam kapłan oficjalnie stwierdził jej rytualną „czystość”.

Niepokalania Matka Chrystusa poddała się biblijnemu przepisowi na znak posłuszeństwa Prawu Bożemu. Przez wieki czyniły tak samo kobiety chrześcijańskie, chcąc naśladować pokorę Matki Najświętszej. Dopiero w ostatnich latach zwyczaj ten zanikł wraz z zanikiem głębszej świadomości religijnej w świecie. Sam jeszcze pamiętam, jak przed 50 laty wiejskie kobiety poddawały się obrzędowi „wywodu”, widząc w nim znak powrotu po dniach połogu do codziennych obowiązków, a zwłaszcza do udziału we wspólnocie wierzących. Po powrocie z kościoła matka wraz z dzieckiem szła w odwiedziny do krewnych i znajomych, aby w ten sposób oznajmić im swój szczęśliwy powrót do życia społecznego i religijnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Te piękne zwyczaje, dziś już najczęściej zarzucone, stanowiły wyraz naśladowania Maryi w Jej poddaniu się przepisom Prawa biblijnego. Wbrew pozorom centralną rolę w opowiadaniu ewangelicznym pełnią nie „rodzice Jezusa”, lecz On sam, Syn Boży i zarazem syn człowieczy. Wskazuje na to już wstępne zdanie perykopy: „Gdy upłynęły dni ich oczyszczenia” (Łk 2, 22). Zaimek „ich” obejmuje zarówno Maryję, jak i Jezusa. Niedawno opisana w liturgii scena Chrztu w Jordanie uświadamia nam, że chrzest Jezusa ma zupełnie inny cel niż chrzest grzeszników. Jezus jest „Barankiem Bożym, który wziął na siebie grzech świata” (J 1, 29). „Oczyszczenie”, któremu Maryja poddała się w świątyni, jest zapowiedzią zbawczego dzieła Chrystusa. Przed samą Męką powie On: „Chrzest mam przyjąć, i jakiej doznaję udręki, aż się to stanie” (Łk 12, 50).

Oczyszczenie, dokonane w jerozolimskiej świątyni, jest więc wspólnym gestem Maryi i Jezusa. Oznacza ono, że Zbawiciel ma dokonać aktu oczyszczenia ludzkości z grzechów. A to jest możliwe jedynie przez posłuszeństwo woli Ojca. Maryja, przynosząc Syna do świątyni po 40 dniach od Jego urodzenia, wskazuje nam jedyną drogę do zbawienia. Tą drogą jest On sam, posłuszny aż do śmierci. „W czym bowiem sam cierpiał, w tym może przyjść z pomocą tym, którzy są poddani próbom” (Hbr 2, 18).

2020-01-28 11:31

Ocena: +10 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czym jest symbol światła w Biblii?

Światło na kartach Pisma Świętego pojawia się w znaczeniu nie tylko naturalnym, lecz także symbolicznym. Zazwyczaj przedstawiane jest jako wskazujące na dobro, ciemność zaś jest domeną zła. Światło jest pierwszym stworzonym przez Boga dziełem. W symetrycznym szeregu, według którego osiem stworzonych przez Boga dzieł tworzy cztery pary nawzajem sobie przyporządkowane, pojawienie się światła pierwszego dnia odpowiada stworzeniu Słońca, Księżyca i gwiazd – piątego dzieła. Tradycja ta obecna jest także w Księdze Izajasza: „Ja tworzę światło i stwarzam ciemności, sprawiam pomyślność i stwarzam niedolę. Ja, Pan, czynię to wszystko” (45, 7).

CZYTAJ DALEJ

Oprócz apostołów, Bóg powołuje także innych uczniów – nas wszystkich

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mk 16, 15-20.

Czwartek, 25 kwietnia. Święto św. Marka, ewangelisty

CZYTAJ DALEJ

Najpierw wołanie, później powołanie

2024-04-25 23:30

ks. Łukasz Romańczuk

Konferencja do młodzieży bpa Jacka Kicińskiego CMF

Konferencja do młodzieży bpa Jacka Kicińskiego CMF

Egzamin dojrzałości i ósmoklasisty coraz bliżej. O dary Ducha Świętego i pomyślność na czas pisania matur modlili się uczniowie szkół średnich i ci, kończący “podstawówkę”. Była to także okazja do wysłuchania konferencji o. bpa Jacka Kicińskiego CMF.

Z racji tego, że modlitwa ta odbywała się w czasie Tygodnia Modlitw o powołania kapłańskie i zakonne, konferencja dotyczyła rozeznawania powołania i swojej drogi życiowej. Przede wszystkim bp Jacek wskazał młodym, że w rozeznawaniu ważne jest słuchanie głosu Pana Boga.- Powołanie dzieje się w wołaniu. Najpierw słyszymy wołanie, a potem dokonuje się powołanie. Jezus woła każdego z nas po imieniu - mówił biskup, dodając, że to od człowieka zależy, czy ten Boży głos będzie słyszalny. Ta słyszalność dokonuje się w momencie, kiedy otworzy się uszy swojego serca. - Uczniowie przechodzili szkołę wiary. Mieli momenty zwątpienia. Na początku były wokół Niego tłumy, ale z czasem grupa ta zaczęła topnieć, bo zaczął wymagać. I zapytał Piotra: „Czy i wy chcecie odejść?”. Wszystko zaczyna się od słowa i w tym słowie się wzrasta - przekonywał bp Jacek.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję