Reklama

Niedziela Lubelska

Nauczyciel i świadek

Nauczyciele religii, podobnie jak ich koledzy matematycy czy poloniści, musieli podjąć pracę zdalną.

Niedziela Ogólnopolska 17/2020, str. 52

[ TEMATY ]

szkoła

Marek Członka

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku podczas e-katechezy

Alicja Członka, uczennica IV klasy SP nr 1 w Krasniku
podczas e-katechezy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mimo tego, że w procesie katechizacji bezpośredni kontakt człowieka z człowiekiem jest nie do zastąpienia, stworzenia jak najlepszego środowiska głoszenia Dobrej Nowiny dzieciom i młodzieży podjęło się ok. tysiąc katechetów archidiecezji lubelskiej.

W XXI wieku katecheci – w większości osoby świeckie, ale też siostry zakonne i kapłani – obeznani są ze światem cyfrowym. Internetowe rekolekcje, multimedia wykorzystywane na lekcjach religii czy media społecznościowe tworzące zupełnie nowe możliwości w przekazie i w budowaniu relacji dla jednych były trudne do przyjęcia, dla innych stawały się kolejną szansą na głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa. Nagle, wraz z pojawieniem się koronawirusa, stały się niemal jedyną szansą na spotkanie z drugim człowiekiem. Chociaż to bardzo trudne, szybko okazało się, że nie jest niemożliwe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zdalna katecheza

Reklama

– Kościół zawsze bazuje na bezpośredniej relacji człowiek-człowiek, a teraz znaleźliśmy się w sytuacji, gdy musimy zdalnie katechizować czy uczestniczyć w Eucharystii za pośrednictwem mediów. To bardzo trudne, ale nie ma innego wyjścia – mówi ks. Krzysztof Gałan, dyrektor Wydziału ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie. Jak podkreśla, katecheci w różnych typach szkół podjęli pracę zdalną podobnie jak nauczyciele wszystkich innych przedmiotów. – Bardzo szybko musieliśmy się przenieść do zdalnego nauczania. Jest to zadanie trudne i wymagające wiele wysiłku i zaangażowania. Wszystkim katechetom dziękuję za piękną postawę przygotowywania i opracowywania materiałów do nauki na odległość – podkreśla ksiądz dyrektor.

Zdalna katecheza prowadzona jest w zależności od cyfrowych możliwości szkół, konkretnych nauczycieli, a przede wszystkim uczniów. To są zarówno lekcje online, które przez wirtualne spotkania pomagają umacniać szkolną społeczność, jak i różnorodne materiały przesyłane do indywidualnej pracy. Czas epidemii stał się okazją do dzielenia się wiarą, wiedzą, umiejętnościami i pomysłami. Miejscem wymiany myśli i zamieszczania gotowych lekcji jest konto wydziału na portalu społecznościowym. Pod adresem https://www.facebook.com/katecheza.lublin znajduje się coraz więcej podpowiedzi, jak wykorzystać cyfrowy świat, by z Dobrą Nowiną dotrzeć do uczniów. – Szkoła jest miejscem przekazywania wiedzy, ale nie można zapomnieć, że zadaniem katechetów jest nade wszystko dawanie świadectwa wiary – przypomina ks. Gałan.

Trudna radość

Dr Grzegorz Jacek Pelica, katecheta w Szkole Podstawowej nr 2 w Łęcznej mówi: – Gdy już przebrnąłem po grząskim gruncie classroomu, stwierdziłem, że to jednak banał w stosunku do wyzwania, przed jakim stoi młody człowiek z końcówki podstawówki: samodyscyplina, gospodarowanie czasem i odpowiedzialność. Ale i to nie jest największy problem. „To nie to samo zobaczyć się w okienku smartfona/kamery, co spotkać się realnie. To już nie radość, że mogę być przed kompem nieubrany. To jakaś porażka” – czytam wpis ucznia. I co mam odpowiedzieć? Twoje internetowe pokolenie zestaw z moim: 30 lat realnych relacji, interakcji, empatii, spotkań z żywym człowiekiem! A tu? Ekran i klawiatura... Spojrzyj inaczej: to niepowtarzalna okazja. Kiedyś cię o to zapytają, jak dziś pytamy dziadków o czasy wojny. Pomyśl więc, dlaczego ten czas jest inny, niż się tego spodziewaliśmy. Poukładaj swój świat duchowy, swoje serce, swój obraz Boga.

2020-04-21 12:05

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Powrót do szkoły

Niedziela Ogólnopolska 36/2017, str. 46-47

[ TEMATY ]

szkoła

Karol Porwich/Niedziela

Zaczyna się. Znowu. Wymagający i dyscyplinujący nie tylko dzieci, ale przede wszystkim nas – rodziców – rok szkolny. Trzy córki, trzy plecaki, trzy niezgłębione przestrzenie rozterek, wrażliwości, odkrytych bądź jeszcze nierozeznanych talentów, zdolności bądź ich braku. Z mojej perspektywy jeden głęboki oddech nie wystarczy, żeby z entuzjazmem podjąć obowiązki. Trzeba oddychać Bogiem, żeby jak najszybciej i najskuteczniej odpędzać myśli o dezercji z tego trudnego posterunku

W połowie sierpnia, niczym rasowy coach, jak co roku, odpowiadam sobie na pytania: Dla kogo uczą się nasze dzieci? Na jakich umiejętnościach najbardziej nam zależy? O jaką wiedzę chodzi? Cieszę się z własnej pewności, że tzw. dobre wykształcenie nie jest podstawą szczęścia dziecka. Samotność z pieniędzmi boli tak samo jak samotność bez nich. Chcę, żeby nasze dzieci nauczyły się kochać siebie, umiały realnie oceniać swoje wady i zalety; miłosiernie dla siebie samych pracowały nad wadami, doceniały zalety i się z nich cieszyły. Marzę, żeby umiały nawiązywać dobre i mądre relacje z ludźmi im życzliwymi i unikały ludzi „niszczących”. A wtedy ich szansa na bycie szczęśliwymi znacznie wzrośnie.
CZYTAJ DALEJ

Prawdziwy chrześcijanin kocha, gdy nienawidzą, odpłaca dobrem za zło

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 13, 31-33a. 34-35.

Niedziela, 18 maja. Piąta Niedziela Wielkanocna
CZYTAJ DALEJ

Wybory prezydenckie 2025. Sondażowe wyniki TV Republika – pierwszą turę wygrywa Trzaskowski

2025-05-18 21:01

[ TEMATY ]

wybory 2025

mk

Ogólnopolska Grupa Badawcza - OGB
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję