Reklama

Życie Kościoła

Bóg jest większy

Zmarł abp Henryk Hoser, biskup senior diecezji warszawsko-praskiej. Przez wiele lat był misjonarzem w Rwandzie, sekretarzem pomocniczym Kongregacji Ewangelizacji Narodów, a w ostatnich latach (2018-21) specjalnym wysłannikiem Ojca Świętego Franciszka w Medjugorie.

Niedziela Ogólnopolska 34/2021, str. 20-23

Krzysztof Tadej

Abp Henryk Hoser

Abp Henryk Hoser

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Moim hasłem biskupim jest zawołanie: «Bóg jest większy!». Dzisiaj, patrząc na życie, bardzo dokładnie widzę, jak przez wszystkie lata prowadziła mnie Boża Opatrzność. A moim przewodnikiem był Ten, który mnie powołał” – wspominał abp Henryk Hoser.

Nie marnować czasu

Kilka lat temu zapytałem abp. Hosera, jak ocenia swoje dotychczasowe życie. Zamyślił się, a po chwili odpowiedział: „Miałem bardzo intensywne życie. Bogate w wydarzenia, przeżycia, sytuacje w różnych krajach i na różnych kontynentach. Byłem może w 60 państwach świata. Nie odwiedzałem ich turystycznie. Jeździłem, pełniąc służbę kapłańską, misyjną, później biskupią. (...) Od młodych lat miałem silne poczucie realności śmierci. Być może dlatego, że wcześnie straciłem ojca, którego Niemcy rozstrzelali podczas rzezi na Woli. W czasie II wojny światowej jeden z moich wujów został zagłodzony w Auschwitz. Później, gdy studiowałem medycynę, miałem kontakt z chorymi i umierającymi. Prowadziłem zajęcia z anatomii dla młodszych kolegów w prosektorium. To wszystko powodowało, że cały czas miałem świadomość, iż życie jest stosunkowo niedługie, że się skończy. Każdy dzień jest nam dany za darmo od Pana Boga. Jeśli ma się świadomość, że za niedługi czas odejdzie się z tego świata, to inaczej przeżywa się życie. Nie marnuje się czasu. Tak starałem się żyć”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Z zawodu lekarz

Ksiądz arcybiskup Henryk Hoser w młodości był zafascynowany medycyną. W szkole średniej zdecydował, że będzie zdawał na Wydział Lekarski Akademii Medycznej. Podkreślał, że chciał jak najwięcej dowiedzieć się o człowieku. Uważał, że to bardzo dobry zawód, dzięki któremu można czynić wiele dobra dla innych. Rozpoczął studia w 1960 r., a 6 lat później uzyskał dyplom z medycyny. W 1969 r. postanowił wstąpić do Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego, do pallotynów. Wielu jego znajomych było zszokowanych taką decyzją.

Sam mówił o sobie, że był wówczas „przeciętnie wierzący”. Uczestniczył wprawdzie w niedzielnych Mszach św., codziennie czytał Pismo Święte, co tydzień Pocztę Malachiasza, czyli rozważania Tadeusz Żychiewicza w Tygodniku Powszechnym, ale nie myślał jeszcze o kapłaństwie. Jego powołanie przyszło nagle. W wywiadzie dla cyklu Notacje w TVP opowiadał: „Nie był to jakiś proces, nie zastanawiałem się nad tym. To było powołanie natychmiastowe, jak św. Pawła w drodze do Damaszku. Doskonale pamiętam tę chwilę. Ta idea trafiła mnie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Między ulicami Chałubińskiego i Emilii Plater, gdy późnym wieczorem wracałem z prosektorium. Wtedy przyszła myśl, żebym się zgłosił do księży pallotynów”.

Reklama

Misyjne drogi

W latach 1969-74 Henryk Hoser studiował w Wyższym Seminarium Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego w Ołtarzewie. W seminarium stworzył Grupę Misyjną, w której codziennie modlono się za misjonarzy. Po święceniach kapłańskich w 1974 r. wyjechał do Paryża. „Pojechałem nauczyć się języka francuskiego i medycyny tropikalnej. Wszystko po to, żeby przygotować się do wyjazdu na misję do Rwandy” – przypomniał. Wyjechał do tego kraju w 1975 r., pełen młodzieńczego entuzjazmu. „Wyjeżdżaliśmy z Polski z obrazem misji z XIX wieku, takim np. jak ze wspomnień Jana Beyzyma. Widzieliśmy w sobie heroicznych misjonarzy, którzy jadą w najtrudniejsze warunki, w skrajne ubóstwo, by głosić Ewangelię. Ale jak przylecieliśmy, to zobaczyliśmy przyzwoite lotnisko, drogi asfaltowe, murowane domy, w których jest woda. Okazało się, że w dużej mierze dzięki ojcom białym ze Zgromadzenia Misjonarzy Afryki to kraj katolicki” – wspominał z uśmiechem. Pozytywny obraz tego kraju szybko jednak zniknął. W Rwandzie nie brakowało problemów. Henryk Hoser ratował rwandyjskie dzieci od śmierci. „Jednym z głównym problemów było ratowanie dzieci wyniszczonych wskutek głodowania. Widok był szokujący. Szkieleciki pokryte skórą z zanikiem śluzówki przewodu pokarmowego. Kroplomierzem podawaliśmy im mleko. Dzieci miały znacznie obniżoną odporność i szybko chorowały. Robiliśmy wszystko, żeby uratować im życie. U innej grupy dzieci zdiagnozowałem niedożywienie białkowe. Miały odbarwioną i pękającą wskutek obrzęków skórę. Wymagały długiej rehabilitacji. Codziennie widziałem też dzieci z różnymi chorobami wieku dziecięcego. Bardzo groźna była odra z jej powikłaniami. Wielu nie udało się uratować w szpitalu” – podkreślił.

Reklama

Ksiądz Hoser przez 21 lat był misjonarzem w Rwandzie (w latach 1975-96, z przerwą w latach 1993-94). W Kigali założył Ośrodek Medyczno-Socjalny oraz Centrum Formacji Rodzinnej, które upowszechniało naturalne metody planowania rodziny. Przez kilka lat pełnił również funkcje sekretarza Komisji Episkopatu ds. Służby Zdrowia, a następnie Komisji Episkopatu ds. Rodziny. Na kilka lat został też wybrany przewodniczącym Związku Stowarzyszonych Ośrodków Medycznych w Kigali (BUFMAR), kierownikiem Centrum Monitoringu Epidemii AIDS i programu opieki psycho-medycznej i socjalnej chorych na AIDS.

W służbie Kościołowi

W 1993 r. wyjechał z Rwandy do Jerozolimy, a później do Polski i Rzymu w celu odbycia roku formacyjnego. W tym czasie w Rwandzie wybuchły walki. Wówczas jedna z trzech grup zamieszkujących Rwandę, Hutu, zaatakowała plemiona Tutsi. Według różnych szacunków, zginęło wówczas od 800 tys. do 1 mln osób. Po ludobójstwie w tym kraju ks. Hoser wrócił do Rwandy. Przez 3 lata był wizytatorem apostolskim i relacjonował wszystko Janowi Pawłowi II. „Papież chciał poznać szczegóły, chciał wiedzieć, jaka jest sytuacja. Pytał o radę” – powiedział.

Ksiądz Hoser pełnił wiele ważnych funkcji w Kościele. Był przełożonym pallotynów we Francji i rektorem Pallotyńskiej Prokury Misyjnej w Brukseli. W 2005 r. Jan Paweł II mianował go arcybiskupem i sekretarzem pomocniczym Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów oraz przewodniczącym Papieskich Dzieł Misyjnych. Był pierwszym polskim pallotynem, który został arcybiskupem. Uczestniczył w synodach dla Afryki. W episkopacie pełnił funkcję przewodniczącego Zespołu Ekspertów ds. Bioetycznych, był też członkiem Komisji Duszpasterstwa i Rady ds. Rodziny.

Reklama

W 2008 r. Benedykt XVI mianował go ordynariuszem diecezji warszawsko-praskiej. Przed złożeniem w 2017 r. rezygnacji ze względu na wiek wspominał: „To jeden z najtrudniejszych okresów mojego życia. Ogrom pracy, codzienne mierzenie się z wieloma trudnościami. Na terenie diecezji mieszka ok. 1,5 mln ludzi, bo wielu jest niezameldowanych. Mamy w diecezji ponad 500 księży i przeszło tysiąc sióstr zakonnych. To wielka odpowiedzialność za ich życie, za ich działalność. Ale diecezja to nie tylko problemy. Jest też wiele pięknych chwil. Najbardziej wzruszające jest odkrywanie dobra, którego od razu się nie dostrzega”.

Autoportret

Mówił o sobie, że jest cholerykiem i introwertykiem. Dodawał: „Jestem utajonym cholerykiem, ale medycyna nauczyła mnie panować nad życiem emocjonalnym, bo przecież nie wolno lekarzowi denerwować się na pacjenta bez względu na to, jak on się zachowuje”. Spokój zachowywał również wtedy, gdy został zaatakowany w związku z ludobójstwem w Rwandzie. Na początku ataki budziły u niego uśmiech. Liczył na rzetelność dziennikarską i sprawdzenie faktu, że nie było go w tym czasie w kraju. Uważał, że prawda „wypłynie na wierzch”, ale nawet gdy przedstawił fakty, zarzuty pod jego adresem nadal były powielane. Mówił wówczas, że Jezus też nie bronił się przed oskarżeniami. Kiedyś dodał: „Trudno nie odczuwać bólu i cierpienia, nie będę jednak praktykował obrony samego siebie. Ale jak można tak kłamać?”.

Pytany o ulubionych świętych odpowiadał: „Na pewno św. Paweł, św. Jan Chryzostom, św. Augustyn i św. Teresa od Dzieciątka Jezus. Zawsze miałem z nią ogromne poczucie bliskości. Była świętą czystej wiary. Nie była mistyczką, nie miała jakichś nadzwyczajnych sytuacji, ale żyła z całkowitym zaufaniem do Boga. A miała trudne życie, była źle rozumiana przez siostry, później umierała w strasznych warunkach i w ogromnym cierpieniu. Ale całkowicie zaufała Bogu i tak umierała” – podkreślił.

Od końca lipca abp Hoser w ciężkim stanie przebywał w szpitalu. Zmarł 13 sierpnia w godzinach popołudniowych w 48. roku kapłaństwa i 17. roku posługi biskupiej. 20 sierpnia zostanie pochowany w krypcie warszawsko-praskiej bazyliki katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie.

2021-08-17 13:39

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Legenda św. Jerzego

Niedziela Ogólnopolska 16/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jerzy

I, Pplecke/pl.wikipedia.org

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Święty Jerzy walczący ze smokiem. Rzeźba zdobiąca Dwór Bractwa św. Jerzego w Gdańsku

Św. Jerzy - choć historyczność jego istnienia była niedawnymi czasy kwestionowana - jest ważną postacią w historii wiary, w historii w ogóle, a przede wszystkim w legendzie.

Św. Jerzy, oficer rzymski, umęczony był za cesarza Dioklecjana w 303 r. Zwany św. Jerzym z Liddy, pochodził z Kapadocji. Umęczony został na kole w palestyńskiej Diospolis. Wiele informacji o nim podaje Martyrologium Romanum. Jest jednym z czternastu świętych wspomożycieli. W Polsce imię to znane było w średniowieczu. Św. Jerzy został patronem diecezji wileńskiej i pińskiej. Był także patronem Litwy, a przede wszystkim Anglii, gdzie jego kult szczególnie odcisnął się na historii. Św. Jerzy należy do bardzo popularnych świętych w prawosławiu, jest wyobrażany na bardzo wielu ikonach.

CZYTAJ DALEJ

Marcin Zieliński: Znam Kościół, który żyje

2024-04-24 07:11

[ TEMATY ]

książka

Marcin Zieliński

Materiał promocyjny

Marcin Zieliński to jeden z liderów grup charyzmatycznych w Polsce. Jego spotkania modlitewne gromadzą dziesiątki tysięcy osób. W rozmowie z Renatą Czerwicką Zieliński dzieli się wizją żywego Kościoła, w którym ważną rolę odgrywają świeccy. Opowiada o młodych ludziach, którzy są gotyowi do działania.

Renata Czerwicka: Dlaczego tak mocno skupiłeś się na modlitwie o uzdrowienie? Nie ma ważniejszych tematów w Kościele?

Marcin Zieliński: Jeśli mam głosić Pana Jezusa, który, jak czytam w Piśmie Świętym, jest taki sam wczoraj i dzisiaj, i zawsze, to muszę Go naśladować. Bo pojawia się pytanie, czemu ludzie szli za Jezusem. I jest prosta odpowiedź w Ewangelii, dwuskładnikowa, że szli za Nim, żeby, po pierwsze, słuchać słowa, bo mówił tak, że dotykało to ludzkich serc i przemieniało ich życie. Mówił tak, że rzeczy się działy, i jestem pewien, że ludzie wracali zupełnie odmienieni nauczaniem Jezusa. A po drugie, chodzili za Nim, żeby znaleźć uzdrowienie z chorób. Więc kiedy myślę dzisiaj o głoszeniu Ewangelii, te dwa czynniki muszą iść w parze.

Wielu ewangelizatorów w ogóle się tym nie zajmuje.

To prawda.

A Zieliński się uparł.

Uparł się, bo przeczytał Ewangelię i w nią wierzy. I uważa, że gdyby się na tym nie skupiał, to by nie był posłuszny Ewangelii. Jezus powiedział, że nie tylko On będzie działał cuda, ale że większe znaki będą czynić ci, którzy pójdą za Nim. Powiedział: „Idźcie i głoście Ewangelię”. I nigdy na tym nie skończył. Wielu kaznodziejów na tym kończy, na „głoście, nauczajcie”, ale Jezus zawsze, kiedy posyłał, mówił: „Róbcie to z mocą”. I w każdej z tych obietnic dodawał: „Uzdrawiajcie chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych” (por. Mt 10, 7–8). Zawsze to mówił.

Przecież inni czytali tę samą Ewangelię, skąd taka różnica w punktach skupienia?

To trzeba innych spytać. Ja jestem bardzo prosty. Mnie nie trzeba było jakiejś wielkiej teologii. Kiedy miałem piętnaście lat i po swoim nawróceniu przeczytałem Ewangelię, od razu stwierdziłem, że skoro Jezus tak powiedział, to trzeba za tym iść. Wiedziałem, że należy to robić, bo przecież przeczytałem o tym w Biblii. No i robiłem. Zacząłem się modlić za chorych, bez efektu na początku, ale po paru latach, po którejś swojej tysięcznej modlitwie nad kimś, kiedy położyłem na kogoś ręce, bo Pan Jezus mówi, żebyśmy kładli ręce na chorych w Jego imię, a oni odzyskają zdrowie, zobaczyłem, jak Pan Bóg uzdrowił w szkole panią woźną z jej problemów z kręgosłupem.

Wiem, że wiele razy o tym mówiłeś, ale opowiedz, jak to było, kiedy pierwszy raz po tylu latach w końcu zobaczyłeś owoce swojego działania.

To było frustrujące chodzić po ulicach i zaczepiać ludzi, zwłaszcza gdy się jest nieśmiałym chłopakiem, bo taki byłem. Wystąpienia publiczne to była najbardziej znienawidzona rzecz w moim życiu. Nie występowałem w szkole, nawet w teatrzykach, mimo że wszyscy występowali. Po tamtym spotkaniu z Panem Jezusem, tym pierwszym prawdziwym, miałem pragnienie, aby wszyscy tego doświadczyli. I otrzymałem odwagę, która nie była moją własną. Przeczytałem w Ewangelii o tym, że mamy głosić i uzdrawiać, więc zacząłem modlić się za chorych wszędzie, gdzie akurat byłem. To nie było tak, że ktoś mnie dokądś zapraszał, bo niby dokąd miał mnie ktoś zaprosić.

Na początku pewnie nikt nie wiedział, że jakiś chłopak chodzi po mieście i modli się za chorych…

Do tego dzieciak. Chodziłem więc po szpitalach i modliłem się, czasami na zakupach, kiedy widziałem, że ktoś kuleje, zaczepiałem go i mówiłem, że wierzę, że Pan Jezus może go uzdrowić, i pytałem, czy mogę się za niego pomodlić. Wiele osób mówiło mi, że to było niesamowite, iż mając te naście lat, robiłem to przez cztery czy nawet pięć lat bez efektu i mimo wszystko nie odpuszczałem. Też mi się dziś wydaje, że to jest dość niezwykłe, ale dla mnie to dowód, że to nie mogło wychodzić tylko ode mnie. Gdyby było ode mnie, dawno bym to zostawił.

FRAGMENT KSIĄŻKI "Znam Kościół, który żyje". CAŁOŚĆ DO KUPIENIA W NASZEJ KSIĘGARNI!

CZYTAJ DALEJ

Co nam w duszy gra

2024-04-24 15:28

Mateusz Góra

    W parafii Matki Bożej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy w Krakowie można było posłuchać koncertu muzyki gospel.

    Koncert był zwieńczeniem weekendowych warsztatów, podczas których uczestnicy doskonalili lub nawet poznawali tę muzykę. Warsztaty gospelowe to już tradycja od 10 lat. Organizowane są przez Młodzieżowy Dom Kultury Fort 49 „Krzesławice” w Krakowie. Ich charakterystycznym znakiem jest to, że są to warsztaty międzypokoleniowe, w których biorą udział dzieci, młodzież, a także dorośli i seniorzy. – Muzyka gospel mówi o wewnętrznych przeżyciach związanych z naszą wiara. Znajdziemy w niej szeroki wachlarz gatunków muzycznych, z których gospel chętnie czerpie. Poza tym aspektem muzycznym, najważniejszą warstwą muzyki gospel jest warstwa duchowa. W naszych warsztatach biorą udział amatorzy, którzy z jednej strony mogą zrozumieć swoje niedoskonałości w śpiewaniu, a jednocześnie przeżyć duchowo coś wyjątkowego, czego zawodowcy mogą już nie doznawać, ponieważ w ich śpiew wkrada się rutyna – mówi Szymon Markiewicz, organizator i koordynator warsztatów. W tym roku uczestników szkolił Norris Garner ze Stanów Zjednoczonych – kompozytor i dyrygent muzyki gospel.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję