Reklama

Kościół

Nie popsuć tego, co Bóg zdziałał

O tym, na czym polegał „Boży szantaż” papieża Franciszka wobec polityków, o sile przebaczenia oraz o Kościele, który „na świeckich stoi”, opowiada br. Robert Wieczorek, kapucyn, misjonarz w Sudanie Południowym.

Niedziela Ogólnopolska 30/2024, str. 26-27

[ TEMATY ]

polityka

papież Franciszek

Grażyna Kołek, pl.wikipedia.org

Brat Robert udzielający chrztu

Brat Robert udzielający chrztu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Grzegorz Polak: Sudan przez wiele lat kojarzył nam się z okrutnymi prześladowaniami chrześcijan. W 2011 r. doszło do podziału kraju na dwa państwa: Sudan i Sudan Południowy, gdzie chrześcijanie funkcjonują bez przeszkód.

Br. Robert Wieczorek: Zdecydowana większość Sudańczyków Południowych utożsamia się z chrześcijaństwem. Muzułmanie, którzy dominują w Sudanie, u jego południowego sąsiada są w mniejszości. Wszyscy mieszkańcy Sudanu Południowego mogą praktykować swoją religię, jednak żyją w cieniu niedawnych dramatycznych wydarzeń, kiedy polityka ingerowała w życie religijne obywateli. To niebezpieczeństwo grozi także dziś, gdyż rządzący wywodzą się z różnych plemion i różnią się przynależnością wyznaniową.

Dlatego papież Franciszek zaprosił przywódców Sudanu Południowego na rekolekcje do Watykanu, a na ich zakończenie, 11 kwietnia 2019 r., padł przed nimi na kolana, ucałował ich stopy i błagał ich, ludzi różnych wyznań, o pojednanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wielu krytykowało Ojca Świętego, zarzucało mu to, że się niepotrzebnie upokorzył. Ja natomiast byłem urzeczony tym profetycznym gestem Franciszka. Dostrzegłem w nim „Boży szantaż” wobec polityków. Jeżeli teraz któryś z nich odważyłby się na wszczęcie wojny domowej, to tak jakby kopnął papieża w twarz.

Reklama

Ojciec Święty doskonale sobie zdaje sobie sprawę, że politycy mają tendencję do wykorzystywania i dzielenia Kościoła. Dlatego swojej pielgrzymce do Sudanu Południowego w dniach 3-5 lutego 2023 r. nadał charakter ekumeniczny. Towarzyszyli mu prymas Kościoła anglikańskiego i moderator prezbiteriańskiego Kościoła Szkocji.

Papież zostawił ważne przesłanie: nie dopuścić, aby religia stała się argumentem przetargu. To bardzo ważne, ponieważ w Sudanie Południowym funkcjonuje przekonanie, że „krew jest mocniejsza od wody”, czyli że twoja przynależność plemienna jest ważniejsza niż twój chrzest.

Reklama

W Afryce najczęstszym zarzewiem konfliktów są podziały plemienne. Jak sobie z tym radzi Kościół w Sudanie Południowym?

Znam piękne świadectwa z diecezji Malakal, w której obecnie pracuję, z 2013 r., gdy wybuchła wojna domowa w Sudanie Południowym. Na tym terenie żyją ludzie z trzech największych plemion: Szylluków, Dinka i Nuerów. Z tych plemion wywodzi się dwudziestu księży pracujących w diecezji. Armia rządowa zaatakowała miasta Nuerów – Bentiu i Rubkona, które zostały zrównane z ziemią. Ksiądz Steven, Szylluk, który był proboszczem w Bentiu, opowiadał mi, że gdy w czasie zamieszek większość księży ewakuowała się do Juby, stolicy kraju, on oraz kilku księży z diecezji Malakal mieszkali razem w jednym domu i razem pokazywali się publicznie. To było piękne świadectwo kapłanów z trzech zwaśnionych plemion, którzy pokazywali ludziom, że nie aprobują nienawiści. A trzeba wiedzieć, że ks. Steven wcześniej stracił dwunastu członków rodziny, których zabili Nuerowie. Mimo to zgodził się iść do Bentiu, aby pracować wśród nich, i nauczył się ich języka. Podkreślał, że jest chrześcijaninem i musi stanąć ponad tymi podziałami. Nie poszedł za logiką zemsty ani zbiorowej odpowiedzialności.

Jak w kraju niejednolitym wyznaniowo ludzie odnoszą się do duchownych?

Jestem wprost zachwycony ich postawą. Dam przykład: idę kiedyś na skraj naszego obozu uchodźców, żeby pojechać busikiem do parafii w centrum Rubkona (nie mieliśmy jeszcze wtedy samochodu). Wsiadam, a ktoś mi mówi: „Cieszę się, że żyjesz z nami. Zapłacę za twój bilet”. Ludzie, którzy są biedni i sami uzależnieni od pomocy humanitarnej, potrafią jeszcze się podzielić z nami, białymi, a przecież ten musi być bogaty!

Przewodniczący rady w mojej parafii kiedyś powiedział mi: „Wiesz, dlaczego ludzie tak bardzo was szanują? Bo musicie być natchnieni przez Ducha Świętego, który dał wam siłę do wytrwania w celibacie”. Ci ludzie potrafią docenić ofiarę.

Proszę sobie wyobrazić, że na ulicy ludzie do mnie podchodzą, po pozdrowieniu przytrzymują mi rękę, ciągną ją do czoła i proszą o błogosławieństwo. Oni wierzą w siłę modlitwy kapłańskiej i nie wstydzą się prosić o nią przy innych ludziach.

Reklama

Jak funkcjonuje Kościół katolicki w Sudanie Południowym?

Z punktu widzenia socjologicznego istnienie Kościoła jest niewytłumaczalne. Choć już od połowy XIX wieku do Sudanu przyjeżdżali pierwsi misjonarze, to jednak powstanie Mahdiego na długo zablokowało jego rozwój. W 1952 r., kiedy Sudan odzyskał niepodległość, większość muzułmańska zadecydowała, że gwarantem jedności kraju mają być jeden język – arabski i jedna religia – islam. Zaprotestowali animiści i chrześcijanie na południu. Wtedy władza wypędziła wszystkich misjonarzy. Zostało tylko kilkunastu księży z jednym biskupem.

Paradoksalnie ta dramatyczna sytuacja zmobilizowała ocalałą garstkę chrześcijan do samoorganizowania się. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, że Sudańczycy traktowali chrześcijaństwo, podobnie jak islam, z dużą rezerwą, jako religię najeźdźców.

Ponieważ kościoły zostały zamknięte, ludzie modlili się w słomianych szopach w buszu. Choć już w 1925 r. założono pierwszą parafię nuerską Rubkona (w której obecnie pracuję), przez dziesiątki lat pozostawała jedynie garstka gorliwych chrześcijan. Gdy w latach 80. ubiegłego wieku wybuchła II wojna sudańska, żołnierze wysadzili w powietrze kościół, a istniały całe regiony, gdzie nawet czarnym księżom nie wolno było działać. W mojej parafii przynajmniej przez 25 lat nie było żadnego duchownego! Okupanci muzułmańscy liczyli na to, że ludzie z powodu walk i głodu opuszczą Nuerland i wyjadą do Chartumu, a tam może uda się zasymilować ich z ludnością muzułmańską. Chodziło im też o przejęcie kontroli nad ropą odkrytą ostatnio w ziemi Nuerów. Zmuszeni do emigracji na północ Nuerowie zaczęli jednak integrować się w klubach przy kilku kościołach na przedmieściach stolicy, chodzić na katechezy i tam przyjmować chrzest, któremu u siebie kiedyś mocno się opierali. Potem świeccy katechiści z Biblią pod pachą wracali na południe i sami w swoich wioskach głosili Ewangelię. Biskup pozwolił im na udzielanie chrztu, co spowodowało, że tysiące ludzi zostało ochrzczonych. Mówimy o fenomenie ostatnich lat ubiegłego wieku! Dzięki świeckim powstał żywy Kościół, który stoi na odpowiedzialnych, ubogich i oddanych Bogu ludziach. Jako kapłan modlę się, żebym nie popsuł tego, co Bóg w nich zdziałał. Jako franciszkanin chcę być ich sługą i bratem.

Br. Robert Wieczorek - w 1994 r. wyjechał na misje do Republiki Środkowoafrykańskiej, od 2022 r. misjonarz w Sudanie Południowym. Autor książek: Listy z Serca Afryki i Pęknięte Serce Afryki, EKG Serca Afryki. Historia choroby oraz Koptowie. Staliśmy się śmieciem tego świata (dostępne na: ksiegarnia.niedziela.pl).

2024-07-23 14:01

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież na 70-lecie Płaczącej Madonny z Syrakuz: Matka wylewa łzy, gdy najsłabsi są dyskryminowani

[ TEMATY ]

papież Franciszek

Madonna z Syrakuz

PAP/VATICAN MEDIA HANDOUT

Matka wciąż wylewa łzy, gdy najsłabsi są dyskryminowani oraz gdy szerzą się przemoc i wojny, klęski, które pochłaniają niewinne ofiary - napisał papież Franciszek w liście z okazji 70. rocznicy wydarzenia z 1953 roku, gdy na wizerunku Matki Boskiej w mieszkaniu młodego małżeństwa Antoniny i Angela Jannuso z Syrakuz pojawiły się łzy.

Sycylijscy biskupi zbadali to zjawisko i uznali jego nadprzyrodzony charakter. Wielkim czcicielem Madonny z Syrakuz był Pius XII, a także Jan Paweł II, który w 1994 r. konsekrował bazylikę, w której do dziś czczony jest wizerunek płaczącej Madonny i przechowywane są relikwie łez. Bazylika Płaczącej Madonny w Syrakuzach jest od 2019 roku regionalnym sanktuarium maryjnym na Sycylii. Decyzję w tej sprawie podjęli miejscowi biskupi.
CZYTAJ DALEJ

Św. Melchiorze Grodziecki! Dlaczego oddałeś życie za wiarę?

Nigdy nie zastanawiałem się nad tym. Po prostu moja męczeńska śmierć była konsekwencją tego, że Bóg zawsze był moim przewodnikiem w życiu i oświecał mi drogę w przeżywaniu mojej wiary w Kościele katolickim. Być może sugerowało to już moje imię, które składa się z dwóch hebrajskich słów: melek i or. Pierwsze z nich znaczy „król”. Drugi zaś rzeczownik można oddać w języku polskim wyrazem „światło”. Melchior zatem znaczy „król światła”. Imię to można też tłumaczyć bardziej opisowo - „Bóg jest moją światłością”. Ta wersja bardziej mi odpowiada, ponieważ właściwie od najmłodszych lat starałem się żyć w blasku Bożej obecności, poświęcając Jego służbie całe moje życie. Urodziłem się kilkanaście lat przed końcem XVI wieku w Cieszynie. Rodzice wysłali mnie do jezuickiego kolegium w Wiedniu, gdzie byłem jednym z wyróżniających się uczniów. Zafascynowany duchowością tego zgromadzenia stałem się jego członkiem i odbyłem nowicjat w Brnie. Następnie nauczałem w innych jezuickich kolegiach, aby potem jeszcze bardziej pogłębić swoje wykształcenie przez studiowanie filozofii i teologii oraz języków obcych. Sporo podróżowałem. Jako kapłan pracowałem początkowo w Pradze. Tak się złożyło, że na rok przed moją męczeńską śmiercią wybuchła na tle religijnym (konfrontacja protestantyzmu z katolicyzmem) tzw. wojna trzydziestoletnia (1618-1648). Dlatego też zostałem wysłany przez moich przełożonych na front jako kapelan wojsk polskich i czeskich. W Koszycach na skutek knowań jednego z pastorów oskarżono mnie o zdradę na rzecz katolickiej Polski. Wraz z dwoma innymi księżmi poniosłem śmierć męczeńską za wiarę 7 września 1619 r. Oprawcy torturowali mnie, abym wyrzekł się swojej wierności Kościołowi katolickiemu. Ja jednak nie odstąpiłem od swojego wyznania. Szybko zaczęto oddawać mi kult na Słowacji, Węgrzech, Morawach i na Śląsku. Dopiero jednak na początku XX stulecia zaliczono mnie w poczet błogosławionych. Sługa Boży Jan Paweł II dziewięćdziesiąt lat później - w 1995 r. ogłosił mnie świętym. Bywam przedstawiany w ikonografii w szatach jezuickich i patronuję archidiecezji katowickiej. Na zakończenie pragnę życzyć wszystkim chrześcijanom, aby Bóg był zawsze dla nich światłem na mrocznych niekiedy drogach codziennego życia.
CZYTAJ DALEJ

Paweł Sałek: Musimy uczestniczyć konsultacjach społecznych ws. zmiany ustawy o lasach i ochronie przyrody

2024-09-07 17:33

[ TEMATY ]

lasy

Adobe Stock

Zachęcam do tego, by każdy, komu na sercu leży dobro polskich lasów i polskiej przyrody, włączył się w te konsultacje. Zapisy ustawowe, które są w tym momencie konsultowane, są bardzo niebezpieczne dla przyszłości Lasów Państwowych. Musimy uczestniczyć jako obywatele w tych konsultacjach – mówił Paweł Sałek, poseł Prawa i Sprawiedliwości, były doradca prezydenta RP ds. ochrony środowiska i polityki klimatycznej oraz były wiceminister środowiska, odnosząc się w piątkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja do trwających konsultacji społecznych ws. zmiany ustawy o lasach i ustawy o ochronie przyrody.

Trwają konsultacje Ministerstwa Klimatu i Środowiska ws. zmiany ustawy o lasach i ustawy o ochronie przyrody. Zapisy znajdujące się w rządowych projektach tych aktów prawnych są wyjątkowo niebezpieczne dla polskich lasów. W związku z tym można zgłaszać zastrzeżenia dotyczące proponowanych przepisów.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję