Reklama

XII Festiwal Kultury Chrześcijańskiej

Zaduszkowa Eucharystia inaugurowała Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, organizowany od 1997 r. przez ks. kan. Waldemara Sondkę, archidiecezjalnego duszpasterza środowisk twórczych. Od początku patronat honorowy nad tym jedynym w swoim rodzaju świętem sztuki sprawuje Metropolita łódzki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Niech poszukiwanie Boga i gotowość, by go słuchać, czyli to, co od samego początku było podstawą kultury europejskiej, również dzisiaj pozostaje fundamentem każdej prawdziwej kultury - powiedział metropolita łódzki abp Władysław Ziółek w kościele środowisk twórczych. Ksiądz Arcybiskup przewodniczył 2 listopada Mszy św. za dusze twórców zmarłych w tym roku.
Tegoroczna edycja Festiwalu zbiegła się z obchodami 30. rocznicy wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę św. Piotra. Pamiętając o tej rocznicy, organizator festiwalu nawiązał do idei odnowienia dialogu między Kościołem i twórcami. Ojciec Święty Jan Paweł II wskazywał, jak ważne jest szukanie dróg porozumienia z przedstawicielami innych religii i kultur. Znalazło to odzwierciedlenie w programie festiwalu, który uwzględnił występy twórców różnych krajów i wyznań. W ten sposób duchowy testament Papieża Polaka został silnie zaakcentowany. Uroczysta inauguracja Festiwalu łączyła się z 15. rocznicą utworzenia przez abp. Władysława Ziółka Ośrodka Duszpasterstwa Środowisk Twórczych.
W programie festiwalu znalazły się arabskie pieśni sakralne, śpiewy cerkiewne, a także melodie hiszpańskie. Muzyka wielogłosowa z XIII i XIV wieku zabrzmiała w wykonaniu zespołu Mora Vocis z Francji. Realizatorzy międzynarodowego projektu muzycznego pt. „Logos” wykorzystali wersety Biblii, teksty Koranu oraz fragmenty pism mistyków islamu i chrześcijaństwa. Publiczność słuchała również koncertów muzyki góralskiej i folkowej, a jazz przeplatał się z rytmami flamenco, śpiewami gospel, melodiami starogreckimi i pieśniami Indii. Bracia Curro i Carlos Pińana przedstawili muzykę flamenco, połączoną z tekstami liturgii Mszy łacińskiej. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury LOGOS zagościła wystawa pt. „Dekalog w obrazach”. O budowaniu relacji Mistrz - Uczeń mówił ks. dr Paweł Sobierajski z Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Przed konferencją ks. Sobierajski przewodniczył Mszy św. w intencji twórców kultury.
Prezentowane były spektakle Polskiego Teatru Tańca - „Beatus vir qui…” w choreografii Pauliny Wycichowskiej i „36,5°C” w choreografii Magdaleny Reiter oraz Teatru Witkacego z Zakopanego - „Barabasz” w reżyserii Andrzeja Dziuka. Spektakl „Tygiel” zgromadził w hali Opus admiratorów twórczości Leszka Mądzika, założyciela znanej w świecie Sceny Plastycznej KUL. W przedstawieniu znalazły swoje zastosowanie wszystkie środki wyrazu charakterystyczne dla dokonań tego Artysty. Nie zabrakło więc nieprzeniknionych ciemności, hieratycznych, pozbawionych osobowości postaci i mrocznej, przytłaczającej atmosfery. Twórca posłużył się znanym motywem podróży, aby zasygnalizować, jak długą drogę musimy przebyć, by dostrzec, a w zasadzie zobaczyć w mocnym świetle najważniejsze wartości, które w końcu mogą się pojawić, ale tylko na chwilę, bo potem zostają tłumione, aż do całkowitego unicestwienia. Ta niezwykle poruszająca puenta mogła w kontekście festiwalu kultury chrześcijańskiej stworzyć pewien dysonans. Podobny dysonans wytworzyła także konstrukcja widowiska: spektakl choć piękny i wysmakowany plastycznie, momentami wywoływał strach, np. w sekwencji, gdy obnażone z kilku warstw tworzywa postaci przywdziewają maski. Nie była to jednak oczyszczająca trwoga znana z czasów greckiej tragedii antycznej. Sama forma widowiska, choć przejmująca i poruszająca, zakłócała myśl przewodnią tak, że w pewnym momencie trudno było odnaleźć jego konkluzję.
Otwierając przygotowaną w ramach festiwalu wystawę malarstwa Fryderyka Pautscha „Sceny huculskie” bp Ireneusz Pękalski zwrócił uwagę, iż ekspozycja stanowi część zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie, pochodzących z darowizny dla Ojca Świętego Jana Pawła II, dokonanej przez córkę artysty Marię Pautsch. Kolekcję tę Ojciec Święty przekazał Muzeum Archidiecezjalnemu. Obrazy Pautscha o tematyce huculskiej to zarówno prace o mniejszych rozmiarach, jak i monumentalne, epickie dzieła przedstawiające sceny z życia Hucułów: uroczystości religijne, śluby, wesela, pogrzeby. Artysta poprzez z rozmachem potraktowane sceny zbiorowe dążył do jak najpełniejszego oddania i utrwalenia ducha Huculszczyzny. Szeroka, żywa paleta barw sprawia, że folklor huculski zostaje ukazany z wielką sugestywnością. Wernisaż w Centralnym Muzeum Włókiennictwa należał do najważniejszych festiwalowych wydarzeń.
Na zakończenie należy podkreślić, że posługując się rozmaitymi środkami artystycznej ekspresji - malarstwem, muzyką, pantomimą, tańcem, śpiewem, teatrem - twórcy prezentujący swe dokonania dążyli do ukazania festiwalowej publiczności odblasku nieskończonego piękna Boga.
Liturgicznym zwieńczeniem festiwalu była uroczysta Msza św. dziękczynna sprawowana w niedzielę 16 listopada w kościele artystów przez bp. Adama Lepę.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Czech

Niedziela Ogólnopolska 39/2022, str. 18

[ TEMATY ]

św. Wacław

Adobe.Stock.pl

św. Wacław

św. Wacław

Był synem księcia Wratysława I i lutyckiej księżniczki Drahomiry.

Wacław objął panowanie w Czechach ok. 925 r. Został zamordowany ok. 929 r. na polecenie swojego brata Bolesława, który za namową matki zaprosił go do wzięcia udziału w konsekracji świątyni w Starym Bolesławcu ku czci świętych męczenników Kosmy i Damiana. Był wzorowym chrześcijaninem. Legenda starosłowiańska głosi, że „wspierał wszystkich ubogich, nagich odziewał, łaknących żywił, podróżnych przyjmował zgodnie z nakazami Ewangelii. Nie dozwalał wyrządzać krzywdy wdowom, miłował wszystkich ludzi, biednych i bogatych. Wspomagał sługi Boże, uposażał kościoły”. Ta sama legenda opisuje jego męczeńską śmierć. W świątyni „Bolesław przystąpił doń u drzwi. Wacław zobaczył go i rzekł: «Bracie, dobrym byłeś dla nas wczoraj». Szatan jednak podszepnął Bolesławowi, uczynił przewrotnym jego serce, tak iż wyciągnąwszy miecz, odezwał się: «Teraz pragnę być jeszcze lepszym». To powiedziawszy, uderzył go mieczem w głowę. Wacław, zwróciwszy się do niego, rzekł: «Co czynisz, bracie?». Pochwyciwszy go, rzucił na ziemię. Tymczasem podbiegł jeden ze wspólników Bolesława i ciął Wacława w rękę. Ten, porzuciwszy brata, ze zranioną ręką uszedł do kościoła. W drzwiach kościoła zabili go dwaj zamachowcy. Trzeci, przybiegłszy, przebił mu bok. Wówczas Wacław oddał ostatnie tchnienie z tymi słowami: «W ręce Twoje, Panie, oddaję ducha mego»”.
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Michała Archanioła

[ TEMATY ]

nowenna

św. Michał Archanioł

Agata Kowalska

Nowennę do św. Michała Archanioła rozpoczyna się 20 września i odmawia przez kolejne 9 dni aż do święta świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała (29 września).

Nowennę odmawia się w następujący sposób:
CZYTAJ DALEJ

Bp Wojciech Osial: religia ma niezastąpioną rolę w wychowaniu

2025-09-28 19:35

[ TEMATY ]

religia

bp Wojciech Osial

religia w szkole

ks. Marek Weresa / Vatican Media

Bp Wojciech Osial

Bp Wojciech Osial

Podczas jubileuszowego spotkania katechetów w Rzymie bp Wojciech Osial, który towarzyszy pielgrzymom z Polski, podkreślił znaczenie katechezy w kształtowaniu młodego pokolenia. Wskazał na wyzwania, z jakimi mierzą się katecheci w Polsce, krytycznie odniósł się do decyzji władz o redukcji godzin religii w szkole oraz zaapelował o zachowanie nadziei w misji głoszenia Chrystusa.

Bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w rozmowie z mediami watykańskimi zaznaczył, że najważniejszym zadaniem katechetów pozostaje wprowadzanie młodych ludzi w świat wiary. „Na pierwszym miejscu jest wielka troska o wychowanie do wiary dzisiejszego człowieka” - podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję