Reklama

Tak zwane wyzwolenie Warszawy

Ludność cywilna nie witała żołnierzy wkraczających do lewobrzeżnej części stolicy 17 stycznia 1945 r. Ale już w kolejnych dniach do miasta obróconego przez Niemców w ruinę zaczęły wracać tysiące mieszkańców. Ludzie ci wkrótce na własnej skórze mieli się przekonać, co naprawdę oznacza „wyzwolenie” przyniesione przez komunistów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przed II wojną światową amerykański dyplomata Artur Bliss Lane był dwukrotnie w stolicy Polski. Z tamtych wizyt zapamiętał, że Warszawa jest „jedną z najpiękniejszych stolic Europy”. Kiedy w lipcu 1945 r. wybierał się nad Wisłę po raz trzeci, wiedział, że miasto zostało bardzo zniszczone. Lecz ta wiedza i tak nie przygotowała go na to, co zobaczył na miejscu. - Na 11-kilometrowej trasie przejazdu z lotniska do centrum Warszawy ogarnęło mnie ogromne przygnębienie - napisał we wspomnieniach pierwszy po wojnie ambasador USA w Polsce. - Wraz z każdym kilometrem robiło mi się coraz ciężej na duszy. Niewiele pozostało domów nieuszkodzonych, reszta była zbombardowana lub wypalona. Swąd dymu dawnych pożarów wisiał w powietrzu, a przypominający odór rozkładających się ciał ostrzegał, że wkraczamy do miasta umarłych.

Powrót do miasta gruzów

Reklama

Przyjazd ambasadora miał miejsce pół roku po tym, kiedy wojska radzieckie oraz walczący z nimi Polacy zajęli miasto. Od tamtej chwili wiele się zmieniło w jego wyglądzie. Główne ulice były znowu przejezdne. W kwietniu uruchomiono elektrownię, w maju wodociągi, a w lipcu gazownię. Nie jednak te - cały czas prowizoryczne - udogodnienia były największą zmianą w pejzażu miasta, lecz ludzie chodzący między górami gruzów. Zanim bowiem Niemcy przystąpili do ponadtrzymiesięcznego, regularnego niszczenia Warszawy, wcześniej z miasta wypędzili jego mieszkańców. W zamienianych w perzynę budynkach ukrywały się grupki warszawiaków, koszmar przeżyły pojedyncze osoby.
Defiladzie zorganizowanej w Alejach Jerozolimskich 19 stycznia przyglądali się tylko generałowie Armii Czerwonej (Żukow i Rokossowski) oraz kilku polskich komunistów kolaborujących od dawna ze Stalinem. Na trybunie w Alejach stali m.in. Bolesław Bierut i Władysław Gomułka.
Zaraz po tym, jak ogłoszono, że miasto jest wolne od Niemców, do stolicy zaczęli wracać wypędzeni. Do miasta będącego morzem gruzów płynęły potoki ludzi z rożnych stron kraju. - Istna procesja w kierunku Warszawy. Na wozach, na rowerach, na piechotę - notował w dzienniku Eugeniusz Szerementowski, znany przedwojenny krytyk sztuki. Szacuje się, że tylko do końca stycznia wróciło 12 tys. osób, a w kolejnych dwóch miesiącach ok. 70 tys.
Nie wszyscy z przybyłych zostali w Warszawie. - Tuż przed wybuchem powstania mieszkaliśmy w budynku przy Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. Dom został całkowicie zniszczony, podobnie wytwórnia. Dlatego wróciliśmy z powrotem w okolice Pruszkowa - opowiada „Niedzieli” Juliusz Kulesza, który pierwszy raz do stolicy przyjechał razem z rodziną w styczniu. - Z tej wizyty zapamiętałem dwa obrazy. Pierwszy to widok miasta, które było rumowiskiem w śniegu. Drugi, to kolumny radzieckich żołnierzy idących w milczeniu. Niektórzy z nich się przewracali, wstawali i szli dalej - wspomina Kulesza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wiatr przewraca ściany

Reklama

Na początku 1945 r. śnieg nie tylko przykrywał gruzy zburzonych domów, ale nie brakowało go też w mieszkaniach, które cudem ocalały, lecz na skutek eksplozji bomb nie miały okien. - Szyb nie ma, sufity zaciekły i obsypują się; w pokojach, łazience leżą zaspy śniegu; ściany podziobane odłamkami pocisków, brudne i wilgotne - pisała Maria Dąbrowska, która przed wojną mieszkała przy ul. Polnej.
Jednak taki stan mieszkania słynnej pisarki był czymś wyjątkowym na tle powojennej rzeczywistości miasta. Według wyliczeń, aż ponad 80 proc. budynków zostało całkowicie zniszczonych. Powracający każdy kąt starali się więc zaadaptować na mieszkanie. A raczej na pokój, w którym musiała pomieścić się cała rodzina. Jedni odkopywali piwnice bez okien i tam zaczynali nowe życie. Inni spali w suterenach. Niektórzy ryzykowali wprowadzając się do mocno uszkodzonych kamienic. W kilku przypadkach zakończyło się to tragedią. Do nieszczęść doszło m.in. na ulicach Wilczej i Nowogrodzkiej, gdzie wiatr przewrócił ściany, grzebiąc pod gruzami kilkadziesiąt osób. Ile ludzi zginęło od niewypałów, odgruzowując swoje domy, nikt nie wie.
Brak miejsca do mieszkania był problemem numer jeden. Na tym jednak nie kończyły się trudności życia codziennego. Niemcy zniszczyli całą infrastrukturę kanalizacyjną i elektryczną. W mieszkaniach nie było wody ani prądu. Wraz z zapadnięciem zmroku w mieście robiło się całkiem ciemno. Za dnia handel odbywał się na rogach ulic, które zostały odgruzowane. Po wodę niektórzy musieli chodzić aż nad Wisłę. Mimo to kolejni mieszkańcy wracali i decydowali się zostać, aby podnieść miasto z popiołów.

Beria melduje Moskwie

Juliusz Kulesza jeszcze kilkakrotnie przychodził z Pruszkowa do Warszawy w 1945 r. - Widok był przygnębiający. Dookoła góry gruzu, a między nimi ludzie chodzący z całym swoim dobytkiem. Ja jednak czułem pewną ulgę. Wiedziałem, że nie natknę się na niemiecki partol, który może mnie zabić - mówi były powstaniec i dodaje: - Szybko jednak atmosfera zaczęła się zmieniać. UB zaczęło łapać AK-owców. Namierzali mieszkania, a potem organizowali „kotły”, czyli łapali wszystkich, którzy pod ten adres przyszli.
Niejednokrotnie to pierwsze namierzenie powstańców odbywało się w podczas ekshumacji. Gdy powstańcy odkopywali groby poległych kolegów i przenosili ich ciała na cmentarz, ubecy śledzili AK-owców. Zresztą w archiwach zachowały się zdjęcia powstańców robione im skrycie na cmentarzach jeszcze w latach 60.
Pierwsza fala masowych aresztowań w stolicy zaczęła się w połowie 1945 r. Ale przygotowania do nich zaczęły się jeszcze przed tzw. wyzwoleniem Warszawy. Dlaczego tak o 17 stycznia ´45 mówi dzisiaj większość historyków? - Stalinowi nie chodziło o wyzwolenie Polski, lecz o przepędzenie Niemców i włączenie terytorium Polski do radzieckiej strefy wpływów. Dlatego nie można mówić o wyzwoleniu - wyjaśnia dr Paweł Kosiński z Biura Edukacji Publicznej IPN i dodaje: - Jest tu jednak pewien dylemat: trzeba bowiem pamiętać, że zwykli żołnierze Armii Czerwonej i walczący z nimi Polacy nie mieli świadomości, że są wykonawcami rozkazów Stalina, któremu przyświecał cel zniewolenia kolejnego narodu.
Świadomość tę mieli na pewno członkowie oddziałów NKWD oraz funkcjonariusze Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego. Już 19 stycznia Ławrientij Beria informował Moskwę, że zorganizował grupy operacyjno-czekistowskie, mające za zadanie filtrację wszystkich mieszkańców zmierzających na Pragę. Inne oddziały - złożone z pracowników UB i czekistów - szukały i zatrzymywały kierownictwo Komendy Głównej AK, NSZ oraz członków niekomunistycznych partii politycznych. Ile dokładnie osób w stolicy zatrzymano w pierwszej fali aresztowań? Historycy na ten temat nie chcą nawet spekulować. Wiadomo natomiast, że w całym kraju do więzień i aresztów trafiły 2 mln ludzi do 1956 r. Kolejnych 6 mln było inwigilowanych.
Aby wywołać większy szok w społeczeństwie, pierwsze aresztowania w Warszawie przeprowadzano w biały dzień, nierzadko na ulicy. Kiedy jednak UB szczególnie na kimś zależało, to zjawiali się w jego mieszkaniu nad ranem. Jana Rodowicza („Anodę”) zatrzymano np. w Wigilię.
Warszawiacy bardzo szybko dowiedzieli się, co się mieści w Alejach Ujazdowskich, na ul. Koszykowej czy w podwarszawskim Rembertowie. Zresztą wiele z tych miejsc było wcześniej niemieckimi katowniami. Ponadto przesłuchujący Polaków ubecy nie różnili się w swoich metodach od nazistowskich poprzedników. - Można powiedzieć, iż byli tak samo bezwzględni jak gestapo, z tym że stosowali bardziej wyrafinowane metody zastraszania - ocenia Piotr Śliwowski. Historyk ten jako przykład podaje Areszt Śledczy na Koszykowej, gdzie strażnikami byli komuniści z Francji. - Oni nie rozmawiali między sobą po polsku, w efekcie uwięzieni czuli się bardziej odseparowani od świata zewnętrznego - mówi.

Zobaczył Polskę zdradzoną

Piotr Śliwowski jest szefem Pionu Historycznego Muzeum Powstania Warszawskiego, które przygotowuje ekspozycję mającą ukazać komunistyczny system represji. Wystawa będzie się mieściła w piwnicach dzisiejszego Ministerstwa Sprawiedliwości, do którego w 1945 r. została przeniesiona centrala Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego. Teraz trwają prace adaptacyjne. W ich trakcie odkryto wyryte na ścianach napisy. Jeden z nich brzmi: „Jezu ratuj” - i chyba najlepiej wyraża, co robiono z zatrzymanymi w Alejach Ujazdowskich.
Terror stosowany przez komunistów wobec Polaków obserwował także Artur Bliss Lane. W bardzo krótkim czasie do ambasady zgłosiło się kilkanaście tysięcy osób z prośbą o wizę do USA. Osoby te opowiadały, co komuniści robią w Warszawie. Lane słał raporty do Waszyngtonu, w których pisał o terrorze. Podawał również przykłady łamania postanowień Wielkich Mocarstw, które uzgodniły „przeprowadzenie w Polsce nieskrępowanych wyborów”. Kiedy w 1947 r. wybory jawnie sfałszowano, Amerykanin wrócił do kraju z poczuciem, że ze swojej misji się nie wywiązał. Wystąpił z dyplomacji i rok później napisał książkę pt. „Widziałem Polskę zdradzoną”.
W tym samym czasie nad Wisłą zaczęła się kolejna fala aresztowań. Kolejne rocznice „wyzwolenia” Warszawy były obchodzone przez komunistów z coraz większą pompą.

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Komisja KEP przeciwko wykorzystywaniu orzeczeń psychiatrycznych ws. aborcji

2025-04-29 14:29

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Nie może być przyzwolenia na wykorzystywanie orzeczeń psychiatrycznych do promocji aborcji na życzenie - podkreślili członkowie Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych. W wydanym 29 kwietnia stanowisku odnieśli się do praktyki przerywania ciąży „w przypadku dziecka zdolnego do samodzielnego życia na podstawie przesłanki zdrowia psychicznego”.

Zespół Ekspertów KEP ds. Bioetycznych w specjalnym stanowisku odniósł się do informacji „o praktyce indukowania asystolii (czyli zatrzymania akcji serca przez podanie do serca dziecka chlorku potasu) u nienarodzonych, zdolnych do samodzielnego życia dzieci, na podstawie oświadczenia psychiatry o zagrożeniu zdrowia i/lub życia ciężarnej kobiety”. Zespół przypomniał stanowisko Kościoła odnośnie do aborcji oraz stanowczo zareagował na uśmiercanie nienarodzonych dzieci i wykorzystywanie psychiatrii w celu uzasadnienia tych działań.
CZYTAJ DALEJ

Pielgrzymka Pojednania do Rzymu w 60. rocznicę wystosowania Listu biskupów polskich do niemieckich

2025-04-29 23:48

mat. pras. Archidiecezja Wrocławska

W 60. rocznicę orędzia biskupów polskich do niemieckich abp Józef Kupny przewodniczył uroczystej Mszy świętej podczas Pielgrzymki Pojednania w Rzymie. Uczestniczyły w niej władze Wrocławia, była premier Hanna Suchocka i pielgrzymi – wierni z archidiecezji wrocławskiej.

Pielgrzymka Pojednania została zorganizowana przez archidiecezję wrocławską oraz Ośrodek Pamięć i Przyszłość. To część obchodów Roku Pojednania, który rezolucją uchwaliła we Wrocławiu rada miejska z powodu 60. rocznicy wystosowania listu biskupów polskich do biskupów niemieckich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję