Reklama

Diecezjalny ośrodek adopcyjny przetrwał

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 5/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KATARZYNA JASKÓLSKA: - Diecezjalnemu Ośrodkowi Adopcyjno-Opiekuńczemu groziło zamknięcie.

KS. ANDRZEJ KOŁODZIEJCZYK: - Zgodnie z ustawą zmieniły się zasady funkcjonowania ośrodków adopcyjnych. Wcześniej to było zadanie własne powiatu i gminy, teraz ośrodki podlegają marszałkowi województwa. Pomysł był taki, żeby ujednolicić sposób przeprowadzania adopcji, a jednocześnie w jakiś sposób skoordynować to, dlatego że ośrodki między sobą bardzo często konkurowały. Więc wydaje mi się, że samo założenie było dobre, bo chciano, żeby ośrodki publiczne i niepubliczne były jednakowo traktowane. Ale ustawa została źle napisana.

- O co konkretnie chodziło?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Na początku ustalono, że ośrodki publiczne i niepubliczne mają wykazać się dziesięcioma adopcjami przeprowadzonymi w 2010 r. Nie wzięto jednak pod uwagę kilku istotnych w procesie adopcyjnym spraw. Na przykład adopcja rodzeństwa, czyli dwójki i więcej dzieci, była liczona jako jedna adopcja. Nie patrzono też na to, czy adopcje dotyczyły dzieci niepełnosprawnych. Albo czy adoptowano dzieci starsze. W ogóle nie uwzględniono tego, że są dzieci, których adopcja jest po prostu trudniejsza.
Tymczasem w naszym ośrodku doprowadziliśmy np. do adopcji trzynastolatka. Bywało też, że kandydatów na rodziców, którzy zgłosili się do nas, wysyłaliśmy do innych ośrodków, które miały szerszy kontakt z domami dziecka - bo nie chodzi przecież o to, żeby sobie „wydzierać” domy dziecka. Jeżeli jesteśmy zaprzyjaźnieni z innym ośrodkiem, który ma informacje o placówce, w której przebywa dziecko, to jak najbardziej wskazane jest, żeby para przez nas przeszkolona przeszła do tego drugiego ośrodka (bo tam akurat nie ma pary chcącej przyjąć do konkretne dziecko).
Tam, gdzie w grę wchodzą ludzie, nie można mówić o wskaźnikach ilościowych, liczą się wskaźniki jakościowe i o tym twórcy ustawy zapomnieli. Zawsze się śmieję z tego, że świat w Warszawie wygląda inaczej niż w rzeczywistości. Twórcy ustawy założyli sobie po prostu coś nierealnego. A na tym się nie skończyło.

- To znaczy?

- Potem okazało się, że - po różnych konsultacjach - zapadła niekonstytucyjna decyzja o nierównym traktowaniu podmiotów niepublicznych (założonych przez różne organizacje, Kościoły itd.) i od ośrodków adopcyjnych prowadzonych przez te podmioty zaczęto wymagać dwukrotnie wyższej liczby adopcji, czyli dwudziestu. Tymczasem ośrodki publiczne, które bardzo często miały stuprocentowe dofinansowanie swojej działalności, poza tym pełniły rolę banku danych (to do nich w pierwszej kolejności wpływały informacje o dzieciach do adopcji), musiały wykazać się jedynie dziesięcioma adopcjami. A ośrodki, które są niedofinansowane, działają dzięki życzliwości albo zadaniom zleconym, albo sponsorom, albo własnej przemyślności - zostały „ukarane” i zakwalifikowane do zamknięcia, mimo tego że są mniejszym obciążeniem dla budżetu województwa czy państwa (czyli podatnika).

- Dlaczego niepubliczne ośrodki są takie ważne?

- Małe ośrodki są potrzebne osobom, które mają trudności z podjęciem decyzji o adopcji. Bo w procesie szkolenia trzeba się otworzyć, wpuścić obcego człowieka do bardzo intymnych spraw. Poza tym ludzie mają prawo decydować, w jakim ośrodku chcą się przygotowywać, na jakich zasadach. I psycholog też inaczej pracuje, kiedy nie ma pod opieką ogromnej liczby par - pamiętajmy, że ten człowiek też się mocno angażuje.

Reklama

- Nasz diecezjalny ośrodek wymagań nie spełnił.

- Nie spełnił. W 2010 r. przechodziliśmy reorganizację - wcześniej DOAO prowadziły Stowarzyszenie Rodzin Katolickich i kuria, teraz zajmuje się tym Caritas. To był czas, kiedy musieliśmy pewne rzeczy na nowo poukładać, więc bardziej byliśmy zajęci sprawami organizacyjnymi. A jednocześnie wszyscy pracownicy ośrodka musieli zrobić szkolenia, ponieważ weszliśmy w program „Dziecko czeka” napisany przez ośrodki katolickie i posiadający akceptację ministerstwa. Oprócz tego założyliśmy Okno Życia, patronujemy drugiemu. Był to więc dla nas czas zmian i inwestycji.

- Ośrodek był do zamknięcia, więc…?

- Zaczęliśmy rozmawiać ze wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w tej przemianie - napisaliśmy pismo do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o jasną instrukcję i interpretację: możemy istnieć czy nie? I przyszła odpowiedź, że możemy, ale to zależy od marszałka województwa. To nie jest jasno napisane w ustawie, ale ustawodawca założył, że marszałek ma obowiązek przyjąć ośrodki spełniające wymienione kryteria, a także może przyjąć ośrodki tych kryteriów niespełniające. Ale w tym drugim przypadku sam musi znaleźć na to pieniądze, bo od państwa ich nie dostanie. Podjęliśmy zatem rozmowy z Urzędem Marszałkowskim.

- Wam się udało i DOAO nie zostanie zamknięty, podobnie jak ośrodek adopcyjny w Żarach.

Reklama

- Zostanie podpisane porozumienie o prowadzeniu tych ośrodków przez okres pięciu lat. Będziemy działać na nowych zasadach - jako zadanie zlecone. Zmieni się też - zgodnie z zapisem w ustawie - system opłat za szkolenie kandydatów na rodziców. Do tej pory szkolenie było bezpłatne, ewentualnie chętni mogli złożyć darowiznę na rzecz ośrodka. Teraz szkolenia mają być płatne i - powiedzmy szczerze - raczej drogie.

- W 2009 r. w Zielonej Górze odbyła się konferencja o rodzicielstwie zastępczym, podczas której zapewniano, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zrobi wszystko, żeby dzieci nie musiały przebywać w domach dziecka, ale znalazły rodzinę - czy to adopcyjną, czy zastępczą. Ustawa, o której rozmawiamy, raczej tego nie ułatwia.

- Trzeba sobie uzmysłowić, że ta ustawa jest pisana sobie a muzom, niewiele ma wspólnego z rzeczywistością. I nie chodzi mi tu tylko o ośrodki adopcyjne. Można postawić pytanie, czy ktoś ponosi konsekwencje źle redagowanego prawa? Poprawki do ustaw kosztują nas dużo więcej, nie tylko w wymiarze finansowym, ale i społecznym.

* * *

Ks. Andrzej Kołodziejczyk
Dyrektor oddziału diecezjalnej Caritas i dyrektor Diecezjalnego Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Gorzowie Wlkp.

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Leon Wielki

[ TEMATY ]

Św. Leon Wielki

wikipedia.org

Św. Leon Wielki, papież i doktor Kościoła

Św. Leon Wielki, papież i doktor Kościoła
CZYTAJ DALEJ

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Benedyktyni z Kolegium św. Anzelma czekają na Papieża

2025-11-10 12:46

[ TEMATY ]

benedyktyni

Leon XIV

Archiwum prywatne

Opat prymas Jeremias Schröder OSB

Opat prymas Jeremias Schröder OSB

W związku z wizytą Leona XIV w opactwie prymasowskim benedyktynów na Awentynie Włodzimierz Rędzioch rozmawia z opatem prymasem Jeremiasem Schröderem OSB.

Przeczytaj także: Leon XIV u benedyktynów na Awentynie
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję