Ustalono już hasło i logo majowej pielgrzymki Franciszka do Ziemi Świętej. Hasłem są słowa Chrystusa wypowiedziane w Wieczerniku: „Aby byli jedno” (J 17, 11.22). Wpisane jest ono po łacinie i po grecku w logo, które przedstawia łódź z żaglem na falach, symbolizującą Kościół, a w niej apostołów Piotra i Andrzeja w braterskim uścisku.
Plany papieskiej podróży były jednym z tematów spotkania łacińskiego patriarchy Jerozolimy abp. Fouada Twala z izraelskim ministrem turystyki Uzim Landauem. Hierarcha podziękował mu za bardzo dobrą współpracę między Kościołem katolickim a resortem. Podkreślił przy tym uniwersalny charakter Ziemi Świętej, która jest ważna dla wszystkich wierzących. Właściwe przyjęcie pielgrzymów leży w interesie wszystkich. Patriarcha wyraził wdzięczność władzom izraelskim za pomoc w przygotowaniu Międzynarodowego Dnia Wiary, jaki odbył się w Nazarecie w ubiegłym roku.
Ze swej strony minister Landau podziękował przedstawicielom Kościoła za zaangażowanie w prace komisji ds. pielgrzymów, wyraził pragnienie kontynuowania wspólnej misji przyjmowania pątników i obiecał ułatwić chrześcijanom bezpieczny dostęp do sanktuariów w Betlejem.
W czasie spotkania omawiano także sprawy zbliżającej się wizyty papieża Franciszka, która - według międzynarodowych mediów - może być odwołana ze względu na trwający w Izraelu strajk pracowników służb dyplomatycznych. W odpowiedzi minister stwierdził, że „wolność słowa i wypowiedzi czasem może być nadużywana” i zaznaczył, że - jego zdaniem - strajk powinien się szybko zakończyć.
W czasie ostatniego spotkania Konferencji Katolickich Ordynariuszy Ziemi Świętej omawiano stan przygotowań do pielgrzymki. Franciszkańska Kustodia Ziemi Świętej przygotowała wystawę upamiętniającą historyczną wizytę Pawła VI i jego spotkanie z Patriarchą Ekumenicznym Konstantynopola Atenagorasem na początku stycznia 1964. Wystawę tę można oglądać w jerozolimskim klasztorze Najświętszego Zbawiciela i w tamtejszym Chrześcijańskim Centrum Informacyjnym.
Nazwa miejscowości: Emmaus (lub Emaus), czyli „ciepłe źródła”, pojawia się w Ewangelii według św. Łukasza. Do dziś jednak nie potrafimy jednoznaczne określić, gdzie ta miejscowość się znajdowała. Mowa jest bowiem o trzech możliwych lokalizacjach.
Zacznijmy od pierwszej lokalizacji. Kierują nas ku niej teksty z Pierwszej Księgi Machabejskiej wspominającej o Emaus położonym na równinie (por. 3, 40. 57; 4, 3; 9, 50). W 70 r. Tytus nadał osadzie Emmaus tytuł Nikopolis. Jest ona położona 30 km na zachód od Jerozolimy. Wskazywano na nią już w czasach bizantyjskich. Tak twierdzili Orygenes, Euzebiusz z Cezarei i św. Hieronim. Tu zbudowano bazylikę mającą upamiętnić spotkanie uczniów z Jezusem. Zniszczyli ją Samarytanie w 529 r. Na jej miejscu krzyżowcy postawili mniejszy kościół, ale z racji zbyt dużej odległości od Jerozolimy nie wiązali go z Emmaus. Niestety, i ta budowla została zniszczona. Współcześnie (XIX wiek) wskazała na nią karmelitanka i mistyczka – św. Miriam od Jezusa Ukrzyżowanego, dlatego w 1879 r. klasztor karmelitański w Betlejem zakupił ruiny Nikopolis, a od 1993 r. opiekuje się nim powstała we Francji w 1975 r. Wspólnota Błogosławieństw. Dla wielu problematyczna jest jednak odległość Nikopolis od Jerozolimy. Zwolennicy tej teorii wskazują na rękopisy tekstu Ewangelii św. Łukasza, które zawierają wzmiankę o 160 stadiach, co odpowiada odległości ok. 30 km. Przeciwnicy podkreślają, że większość rękopisów mówi o 60 stadiach.
Po raz kolejny członkowie i konsultorzy Komisji jednogłośnie wyrazili stanowisko podtrzymujące sprzeciw wobec działań i wypowiedzi płynących z Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie do ograniczeń i utrudnień w nauczaniu religii w szkołach - czytamy w komunikacie po spotkaniu Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się 28 maja br.
Członkowie i konsultorzy Komisji z aprobatą przyjęli wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 maja br., który orzekł, że przepisy wyłączające ocenę z religii ze średniej ocen są niezgodne z Konstytucją. „Jednocześnie oczekuje się na rozpatrzenie przez Trybunał Konstytucyjny wniosku złożonego przez Konferencję Episkopatu Polski w związku z wprowadzonymi zmianami redukcji wymiaru godzin lekcji religii i ich umieszczania w planie bezpośrednio przed i po obowiązkowych zajęciach” - czytamy w komunikacie.
Relikwiarz, stworzony przez Andrzeja Adamskiego, znanego złotnika z Braniewa
Już 31 maja 2025 roku Braniewo stanie się miejscem szczególnej duchowej uroczystości. Po dwudziestu latach procesu beatyfikacyjnego, Kościół wyniesie na ołtarze piętnaście sióstr katarzynek, które oddały życie, trwając przy swoich podopiecznych w ostatnich miesiącach II wojny światowej. Zginęły z rąk żołnierzy Armii Czerwonej, nie opuszczając szpitali, przytułków i domów opieki – miejsc, gdzie były najbardziej potrzebne.
Braniewska beatyfikacja to nie tylko akt wyniesienia do chwały ołtarzy, ale również głęboka lekcja wiary, odwagi i bezgranicznego oddania drugiemu człowiekowi. Męczeństwo sióstr długo nie było historią znaną powszechnie. Dziś mówi się o niej coraz głośniej. W lutym i marcu 1945 roku braniewskie zakonnice ze Zgromadzenia Sióstr św. Katarzyny wybrały pozostanie w mieście, przez które przetaczała się ofensywa Armii Czerwonej. Były świadome zagrożenia, jakie niosło ze sobą nadejście wojsk sowieckich, ale postanowiły zostać. Ich ofiara była cicha, lecz ogromna w znaczeniu. Wyniesienie ich na ołtarze to przypomnienie, że świętość rodzi się często z codziennej służby i z heroizmu w najtrudniejszych chwilach.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.